Vauva meinas tukehtua Ikeassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lauantai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lauantai

Vieras
Tänään meinas vauva tukehtua ruoan kappaleeseen Tampereen Ikeassa. Todella kamala ja epätodellinen tilanne. Kesti pitkään, vauva meni jo siniseksi ja tajuttomaksi. Lopulta salista löytyi lääkäri, joka onnistui irrottamaan kappaleen. Äidin hätä oli niin käsinkosketeltavaa. Ja kyllä siinä yhdellä jos toisella ruokahalut meni. Jossain vaiheessa vaikutti siltä, että se oikeasti kuolee siihen. Onneksi oli kuitenkin onni matkassa. Mutta kamalia tällaiset.

Juurikin selkään lyömällä ja pää alaspäin pitämällä. Mutta kappale ei tosiaan helpolla lähtenyt, koska kyllä siinä oli jo monta yritystä ennen kuin lääkäri onnistui. Ehkä apuna kylmät hermot.

Juurikin selkään lyömällä ja pää alaspäin pitämällä. Mutta kappale ei tosiaan helpolla lähtenyt, koska kyllä siinä oli jo monta yritystä ennen kuin lääkäri onnistui. Ehkä apuna kylmät hermot.

Lääkärit (ja muut vastaavan alan ammattilaiset) ei ajattelekaan tuollaisessa tilanteessa lasta-äitiä-tilannetta-sukulaisia-surua-iloa tms asioita vaan ainoastaan keskittyvät ratkaisemaan ongelmaa.
Tokihan vauva oli tilanteessa inhimillinen olento lääkärille mutta tunneside puuttuu eli kyseessä oli pieni potilas joka piti hoitaa suht sukkelasti.

Itelle pari kertaa töissä tullu tilanne että ipanalla pala tukkona. Ylösalasin ja selkään takomaan. Onneksi kykenin toimimaan, jälkeenpäin tuli se hervoton hetki kun tilanne jo ohi. Eipä sitä koskaan tiedä mitä eteen tulee ja missä tarvii sitä toimintakykyä.

Siis sehän on aivan järkyttävä tilanne kun oma muksu alkaa kakomaan. Kun se on kamala tilanne vieraankin muksun kohdalla. Monet kerrat olen joutunut nostamaan muksun (siis monia eri lapsia) ylösalaisin ja takomaan selkää, se kyllä käy jo ihan automaatilla. Mutta kerran on tullut se tilanne ettei heti irronnutkaan... Siinä menee aika nopeasti paniikkiin, jos tuo tapa ei toimi!

Onneksi oli lääkäri paikalla.

[QUOTE="viekku";29648776]mistä tiesit että soli lääkäri? nuordi vai vanha?nainen vai mies?
hyvä ku pelasti. minkäikäinen skidi?[/QUOTE]

Oltiin niin lähellä, että selvis sekin, että oli lääkäri. Nainen oli ja lapsi oli ehkä jotain 1-1,5v.

Joskus oon takonut omankin lapsen selkää, mutta meidän kohdalla tilanne oli heti ohi, kun kappale tuli pois samantien. Tuo oli niin kamalaa, kun tilanne tosiaan jatkui pitkään.

Mihin aikaan tää oli?Oon ollu tuolla melkeenpä koko päivän eikä ole kohalle näkyny..Mistä tiiät et oli lääkäri?Miten vauvan äiti sai muut reagoimaan hätään?Huusiko apua vai miten?

[QUOTE="jenni";29648813]Mihin aikaan tää oli?Oon ollu tuolla melkeenpä koko päivän eikä ole kohalle näkyny..Mistä tiiät et oli lääkäri?Miten vauvan äiti sai muut reagoimaan hätään?Huusiko apua vai miten?[/QUOTE]

En katsonut kelloa, mutta noin kahden kolmen aikaan. No siis mun tuttu oli ihan viereisessä pöydässä ja kävin tilanteen jälkeen vielä kyselemässä häneltä kuka lapsen sai pelastettua. Tää mun tuttuni ainakin kailotti kuuluvalla äänellä, että onko sairaanhoitohenkilökuntaa tai lääkäriä paikalla. Äiti tosiaan meni melko pian ihan toimintakyvyttömäksi.

[QUOTE="viekku";29648852]no kestikö sitä kauan? eikaise nyt aivovammaa siitä tule+ varmaan se tuntuu muuten vaan siinä tilassa pitkälät ajalta. ruanko se veti henkeen?[/QUOTE]

Sanoisin et joku 5 minuuttia. Tosin se ajantaju kyllä katoaa aika hyvin tollaisessa tilanteessa. Sitä en tiedä millaisessa ajassa aivovamma tulee, kun en itse ole hoitoalalla.

Siis hirveetä!Aattele,ovat olleet vauvan kans shoppailemassa,ostelleetki ehkä kaikkee kivaa,piristävää,kiva saada kotiin uutta..Nälkä ajaa välillä syömään,kiva lauantaipäivä ikeassa vauvan kans ravintolas syöden..Ja PAM, koko homma kaatuu kerralla vauvan tukehtumiseen,ostokset kaikki yhtäkkiä menettää merkityksen ja olet täysi avuttomassa tilassa peläten vauvasi kuolemaa!Yhtäkkiä olet ambulanssissa vailla tietoa huomisesta.Hyi!Voimia koko perheellw,ja myös tilanteen nähneille ja kanssaihmisille.

ONNEKSI oli joku osaava paikalla, sitä tosiaan saattaa mennä ihan paniikkiin..

Itse oon myös kerran joutunut roikottamaan samanikäistä jaloista ja hakkaamaan selkään, mistä ihmeestä sitä saakaan voimaa roikotella lasta yhdellä kädellä :O
Luojan kiitos en mennyt paniikkiin. Ei olisi kauaa tarvinnut mennä enemmän aikaa, niin lapsi olisi mennyt jo siniseksi, punainen oli jo :/

Toinen kerta myös jossa olisi voinut paniikki iskeä, tavallaan asialle ei mitään voinut tehdä ennen avun tuloa eikä hengenvaaraa ollut tässä tilanteessa, mutta jotenkin sitä vain sain koottua itseni ja lohduteltua lasta, en alkanut edes itkemään kuin vasta sitten kun oltiin jo sairaalassa. Normaalisti paniikkikohtaus iskee jo, jos näen aivan ventovieraiden kolaripaikalla tms

Alkuperäinen kirjoittaja eikäää;29648866:
Siis hirveetä!Aattele,ovat olleet vauvan kans shoppailemassa,ostelleetki ehkä kaikkee kivaa,piristävää,kiva saada kotiin uutta..Nälkä ajaa välillä syömään,kiva lauantaipäivä ikeassa vauvan kans ravintolas syöden..Ja PAM, koko homma kaatuu kerralla vauvan tukehtumiseen,ostokset kaikki yhtäkkiä menettää merkityksen ja olet täysi avuttomassa tilassa peläten vauvasi kuolemaa!Yhtäkkiä olet ambulanssissa vailla tietoa huomisesta.Hyi!Voimia koko perheellw,ja myös tilanteen nähneille ja kanssaihmisille.

Tällaiset asiat voivat olla todella rankkoja ihan niille ventovieraillekkin, asiaa kyllä miettii pitkään tapahtuneen jälkeenkin. Meillä koulussa yksi oppilas sai jonkun kohtauksen ja muutama hassu täysikäinen oli meidän luokalla, yllättäen oltiin ainoat jotka tätä oppilasta säntäsivät auttamaan kun muut eivät tajunneet siinä tilanteessa tehdä yhtään mitään. Siis laittamaan kylsiasentoon ja katsomaan että hengittää jne..
Kylläpä kutsui opettajat paikalle heti tapahtuneen jälkeen terveydenhoitajan ja kuraattorin ja keskusteltiin asiasta, jottei se olisi jäänyt painamaan kenenkään mieltä.
Ja tää tyttö ois voinut hyvin kuolla siihen paikkaan, onneksi apu tuli nopeasti...

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä