Vauva meinaa tukehtua, kun syö karkeaa ruokaa?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asikol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asikol

Vieras
Meillä on jo monta kertaa ollu läheltäpiti tilanne ja vauvan kurkusta on kaivettu milloin mitäkin; leipää, kurkkua ja tänään viimeksi omenan palanen. Vauva oli jo sinertävä ja veltto, mutta sain omenan palan pois kurkusta. Helvetti sentään ja kaikki käskee antaan lapselle sormiruokaa ja karkeaa ruokaa että sitten varmasti oppii syömään!!

Ei tästä tuu mitään Tällä menolla meillä on ruumis haudattavana ennen pitkää..

Vauvamme on yli 10 kk. Onko sitten liian aikaista alkaa antaan noin "karkeita" ruokia? Pitääkö antaa edelleen soseita ja odottaa..

Aloita ihan pikkuruisilla pehmeillä paloilla. 10kk vanhalle vauvalle voi antaa jo esim. raejuustoa. Keitetyt vihannekset pieniksi pilkottuina ovat myös hyviä. Oletko antanut maissinaksuja. Meillä opeteltiin niillä, kun oppi niitä syömään, niin hiffasi miten palojen kanssa toimitaan. Nyt osaa jo haukata leivästä itse ja pureskelee viidellä hampaallaan..

Minkä ikäiselle voi antaa noita maissinaksuja? Pitääkö olla jo hampaita? myydäänkö niitä normaaleissa marketeissa? ilmeisesti sipsien lähellä?

Olipas kysymysmerkkejä...Kiitos jos joku kokeneempi ehtii vastata.

sal123, itse annoin pojalle maissinaksuja noin puolen vuoden iästä lähtien, kun kiinteät meni jo hyvin. Pojalla ei ollut hampaitakaan tuolloin, maissinaksut sulavat hyvin suussa ja ovat siksi aika turvallinen makupala...
Meidän kaupoissa maissinaksut ovat sipsien kanssa samassa hyllyssä, lähes kaikista kaupoista olen niitä löytänyt.

Risottoa, itse tein 10 kk:lle neidilleni, paistoin vähän jauhelihaa ihan muruiksi ja keitin riisit ja maissi, herne paprika pussi riisin sekaan viimeiseksi. Lautaselle kokosin sitten värikkään annoksen ja laitoin vielä raejuustoa päälle. Raejuusto oli pidetty ruoka meilläkin tuohon aikaan. Neiti sitten nyppi herneitä ja raejuustoja pääasiassa. itse laitoin lusikalla riisit ja jauhelihat pienen määrän kerrallaan, tai sitten syötin ihan toista ruokaa neidille "salaa sivusta".

Itse vältin antamasta kovia ja liian suuria paloja pureskeltavaksi, juuri tuon tukehtumisvaaran vuoksi. Pienet kun ei aina ymmärrä purra kaikkea vaan nielee kokonaisina. Laitoin kaikki palat niin pieneksi ettei jää kurkkuun kiinni, onhan sekin karkeaa ruokaa vaikka onkin pientä. Nyt muksu on 1 v 5 kk ja olen edelleen varovainen juuri omenan suhteen, se kun on niin kovaa ja jää helposti kurkkuun.

Maissinaksuja annoin muistaakseni joskus 8-9 kk, en ihan tarkkaan muista. Ne on hyviä, kun ne sulaa suussa. Niitä löytyy juuri sieltä missä myydään sipsejä yms.

Menee ehkä nyt vähän asian vierestä, mutta tiedättehän sitten hyvät äitikollegat miten toimia, jos ruokaa/esine todella jää kurkkuun kiinni. Lapsi ylösalas jaloista roikuttamalla ja napakoita taputuksia selkään.

Meillä oli myös "sihtikurkku" pienenä. "Oppi" syömään juuri sormiruualla. Mutta leipää tai omenaa en aluksi sormiruokana antanut. Itse annoin maissia ja herneitä, niihin ei helposti tukehdu ;) Annoin myös muuta, mutta nyt en muista mitä! No laitan tänne vielä jos muistan mitä muuta pientä pureksittavaa annoin. Niin rusinat oli yksi, oli vielä muutakin.

Mä oon antanut vajaan 8kk iässä pieniä tomaatin, kurkun (keskiosaa), viinirypäleen tms paloja. Niillä on kyllä enemmänkin leikitty ja harjoteltu pinsettiotetta, mutta sillon tällön eksyy paloja suuhunkin ja niitä sitten pureskellaan ja pyöritellään suussa. Eli harjoitusta sekin tosiaan on, vaikka on pieniä ja pehmeitä paloja. Maissinaksuja oon antanut kanssa jo allekin 6kk hampaattomalle vauvalle, ne sulaa kuitenkin suussa..

Mä kanssa ajattelin tuota jaloista kiinni asiaa, jonkun kerran oon ottanut, vaikka ei oo vielä mennyt noin pahaksi. Sormin oon ottanut jos pala vielä on suussa ja kakoo... Ne on sitten ollut jotain lattialta löydettyjä "aarteita", ei noita tomaatin paloja.

Alkuperäinen kirjoittaja Cici:
Menee ehkä nyt vähän asian vierestä, mutta tiedättehän sitten hyvät äitikollegat miten toimia, jos ruokaa/esine todella jää kurkkuun kiinni. Lapsi ylösalas jaloista roikuttamalla ja napakoita taputuksia selkään.

Ei tosiaan ole asian vierestä vaan hyvä neuvo! Melkein kaikkien lasten syömään opetteluun kuuluu kakomista ja välillä palanen meinaa mennä väärään kurkkuun. Esikoinen meinasi vetää pottua henkeen, pikkukakkoselle sujahti kerran viinirypäle suuhun. En ehtinyt kaivaa pois, kun kuului "GLUNK", nielaisi kokonaisena ;)

Tästä huolimatta yritän välttää sihtikurkuksi opettelemista, eli annan pehmeitä sentin paloja ja kanaa ja lihaa vajaan puolen sentin kuutioina.

Valvokaa siis syömistä aina, ja muutenkin olkaa lapsenne "varjo", antakaa tutkia mutta katsokaa mitä touhuaa. Yllättäviä vaaratilanteita syntyy esim. esikoisen leluista, tarroista, pullojen korkeista jne.

Ja vaikka nuo maissinaksut "sulavatkin suussa" niin eivät ne kuitenkaan mitään hattaran tapaista ole, vaan ehdottomasti pitää valvoa tarkasti myös maissinaksujen syöntiä. Meillä poika 7kk saattaa tunkea isonkin palan kerralla itse suuhun ja sitten alkaa niellä, joilloin jää kurkkuun kiinni.

Kiitti tosi hyvistä vinkeistä! Maissinaksuja on syöty jo monta kuukautta ja ne menevät hyvin. Pitää vaan alkaa pienentämään ruokapalojen kokoa.. Meidän pojalla taitaa vaan kestää tämä opettelu =)

banaaninpalat, maissinaksut, pehmeä osa tomaatista, mansikat, pehmeäksi keitetyt makaronit, lihapullanpalat... näillä aloiteltiin. Älyttömin, mihin meidän poju on yrittänyt tukehtua, on juusto. Oli mytännyt viipaleen pikku nyrkissään mytyksin ja työntänyt pallon kurkkuun.

Meillä oli poika samanlainen sihtikurkku..tai onkai se vieläkin, mutta nyt jo vähän oppinut syömään. 7kk-1v iässä sai olla tarkkana ruokailun kanssa. Monet kerrat oon hädissäni hakannu selkään ja parkunu, kun lapsi tukehtuu. Jätin suosiolla hetkeksi kaikki omenat, kurkut ja muut. Raasteena saatoin antaa, mutta kun nekin tahtoi takertua! Banaanilla oli helpoin alottaa. Se on niin liukasta, että isompikin palanen luiskahtaa kurkusta alas. Nyt yli vuosikkaana osaa jo kurkkua nakertaa jne. Tosin omena jää vieläkin kurkkuun, mutta ei niin pahasti enään. Odottele vähän että lapsi kasvaa. Ei se oo niin kiire antaa karkeita ruokia, jos tuntuu että ei niiden aika vielä ole.

Niin kauan kuin vauva itse yskii ja kakoo, on ihan normaalia. Sitten jos ei ääntä kuulu, on tukehtumisvaara. Vauvalla kakomisrefleksi on niin edessä suussa, että kun rupeaa kakomaan, ei ole mitään hätää. Tämä sen vuoksi, että lapsi oppii jo ajoissa miten syvälle ruokaa voi laittaa.

Vauva voi jopa säikähtää kun ei näe itse tilanteessa mitään ihmeellistä ja vanhemmat kimpoilevat seinille kun luulevat lapsen tukehtuvan. Ja työntämällä sormet vauvan suuhun voi vain pahentaa tilannetta.

Kannattaa ottaa selvää sormiruokailusta niin ei tarvitse murehtia koko ajan.

Meidän 8kk ikäinen ei ole koskaan syönyt mitään soseita, aloitti 6kk iässä syömään ihan ihmisten ruokaa. Kerran meinasi tukehtua PUUROON, muuten on kakonut itse kaikki ruokapalat pois. Kuukauden kuluttua aloittamisesta oli jo oppinut pyörittelemään ruokaa oikein suussa ja käsittelemään sitä, kaomista ei enää tullut.

Hyvä suomenkielinen kirja on "omin sormin suuhun" ja netistäkin löytyy tietoa sormiruokailusta.

ja edelliseen lisäten:

Olen ollut elvyttämässä ihmistä, joka oli tukehtunut raasteisiin.
Palat tulisi antaa ISOINA lapsen käteen, jolloin hän itse hallitsee syömistä.

Yhteistyössä