Vauva luultavasti perätilassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mums"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mums"

Vieras
Odotan kolmatta lasta ja tänään oli neuvolalääkäri. Tänään viikkoja 36+1. Lääkäri sai sydänäänet kuuluviin aika ylhäältä ja alkoi epäilemään onko vauva perätilassa. Sain lähetteen ultraan jossa sitten katsotaan tilanne. Mulla on ollut tässä raskaudessa sf-mittakin aika iso, melkein koko raskaus ollaan menty yläkäyrän yläpuolella.
Jos vauva on perätilassa, aion vaatia sektion. Vaikka vauva sitten mahtuisikin. En aio edes harkita alatien synnytystä.
Miten teillä, joilla vauva ollut perätilassa on suostuttu sektioon? Oletteko joutuneet oikein vaatimaan? Millain kääntämis yritykset? Onko siihen ns. "pakko" suostua? Sekään ei tunnu houkuttelevalta. Mielummin suosiolla sitten sektioon jos on perätilassa.

Mulla oli esikoinen perätilassa. Käännösyritykseen ei ollut pakko suostua mutta lääkäri sai mut ylipuhuttua, no käännöstä yritettiin ja sattui ihan helvetisti ja kätilöt aika äkkiä totesi että ei vauva käänny. Mun tapauksessa päädyttiin sitten ihan jo lääkärin kehotuksesta sektioon koska vauvan pää kasvoi yläkäyrillä, joten lääkärikin oli sitä mieltä että sektio tehdään! En olisi kyllä edes suostunut ala kautta synnyttämään perätilavauvaa.

Mullakin oli ensimmäinen lapsi perätilassa ja osa suositteli synnyttämistä silti, mutta viimeisellä äitiyspolikäynnillä sanottiin että ilman muuta ennemmin sektio koska ei ole sitä aikaisempaa kokemusta synnyttämisestä ja siihen sitten uskoin. Sen mitä netistä tutustuin aiheeseen perätila-vauvan synnyttämisestä niin en kyllä välttämättä olisi uskaltanut siihen sitten kuitenkaan ryhtyä vaikka en heti täysin pois sulkenutkaan ajatusta... Tuskin ne sultakaan sitä sektiota voi kieltää jos sen mieluummin haluat, vaikka sulla onkin tuota synnytyskokemusta ennestään.

Mulla kaksi raskautta ja molemmat perätilassa. Ensimmäisessä lääkäri katsoi vauvan olevan iso joten ensisynnyttäjänä päädyttiin sektioon. Toisessa sanoin itse että haluan sektion ja se oli sillä selvä.
En myöskään halunnut käännösyritystä,kun siitä ei välttämättä ole hyötyä. Joko ei käänny tai kääntyy kuitenkin takaisin.

Mulla oli vauva perätilassa, mutta rv 37 tehtiin ulkokäännös. Se tuntui hiukan epämukavalta, mutta ei varsinaisesti sattunut ollenkaan. Vauva pysyi sen jälkeen syntymäänsä saakka raivotarjonnassa :)

Yhteistyössä