Vauva lattialle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa äitinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa äitinä

Vieras
Todella noloa edes tämmöistä kysyä, mutta kun en tiedä...
Mulla on vajaa 2kuukauden ikäinen vauva, joka ei viihdy muualla kuin sylissä. Joten en saa oikein mitään ksokaan tehtyä. Mietin tuossa, että voiskohan vauvaa kokeilla jo lattialle? Mutta onko se liian pieni? Minkäikäisenä te olette alkanut pitää vauvoja lattialla?
Jos voi alkaa pitään latialla, mitä pitää huomioida? Tartteeko olla lakkia päässä tmv?

Meillä oli myös pitkään niin ettei viihtynyt kuin sylissä. Voit laittaa lattialle heti, alle pehmeä (ei liian) viltti ja jostain roikkumaan jotain mitä katsella.

Laita jonkin viltin/peiton päälle ja jotain katseltavaa siihen, mä laitoin lelukaaren alle. Jos lattiat ei ole kovin kylmät niin ihan normivaatetus riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Laita jonkin viltin/peiton päälle ja jotain katseltavaa siihen, mä laitoin lelukaaren alle. Jos lattiat ei ole kovin kylmät niin ihan normivaatetus riittää.

Siis vauvan laitoin lelukaaren alle... tosi sekavasti selitetty.

Meillä oltiin kanssa ihan laitokselta asti jo lattialla. Alla oli parikin peittoa, kun meillä melko kylmä lattia. Ja päälle laitoin kanssa fleece huovan.

Meillä ovat kaikki olleet alusta lähtein lattialla peiton/leikkimaton päällä. Ei mitään hattua tarvitse, ellei teillä sitten vedä lattialla oikeen kovasti, niin että itsekin kuljet kengät jalassa. Lattialla olemisessa ei tietääkseni ole mitään rajoituksia. Makoileehan vauva sängyssäkin samassa asennossa, eikö?

Hei !

Mulla oli ihan sama tilanne esikoistyttöni kanssa viime syksynä. Tyttö 2 kk ei silloin viihtynyt lattialla ollenkaan yksinään ja jatkuva sylittely kävi raskaaksi. Paras ratkaisu oli kun ostin tytölle sitterin - siinä tykkäsi kovasti köllötellä kun pystyi samalla seuraamaan tekemisiäni. Tykkää muuten vieläkin siinä istua, nyt ikää 8 kk. :)

Ei kaksikuinen välttämättä kovinkaan pitkään viihdy lattialla lelujen kanssa, pikkupikkuhetken ehkä.. ihan normaalia. Isompana varmaan sitten paremmin.
Suosittelen lämpimästi kantoliinan hankkimista, lapsi saa olla sylissä ja sä saat kädet vapaaksi ja jotain tehtyä :)

Hei!

Meillä vauva ei viihtynyt lattialla, vaikka kuinka yritin. Hommasin kantoliinan ja siten omat kädet vapautuivat, selkää helpotti ja hommat taas toimi. Mielestäni Suomessa tuota lattialla oloa korostetaan turhankin paljon, sillä sen mukaan esim. kaikkien kiinalaisten pitäisi olla vääräselkäisiä ja heikkomotorisia ihmisiä, sillä siellä kulttuurissa lapsia kannetaan sylissä, kunnes ne osaavat kävellä. Eli lapset eivät periaatteessa saa edes kontata lattialla!

Ja sisällä jos on vaunut laita iso tyyny vaunuihin ja vaavi siihen sillei että lapsi näkee hyvin ...Siten onnistuu ehkä tiskailut ruuanlaitot yms...ja jos kitisee jalalla voit samalla heijata vaunuja... Niihin saa päiväunille lapsen kätevästi kun jalalla vaikka heijaa toista (kaikki ei tarvitse heijaamista ees nukahtaakseen)
Rintareppu tai itse kyllä suosittelen kangareppua(rengasliina toiselta nimeltään) se on kätevä noin pienen kanssa koska voit imettää vaikka samalla kun teet kotihommia, vaavi voi ottaa lähelläsi turvassa unoset tai ihan vain katsella. Myöhemmin sit tosi kätevä ostoksilla ,ulkona, autossa jos tarvii vaik käydä pikaisesti jossain yms...

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Hei!

Meillä vauva ei viihtynyt lattialla, vaikka kuinka yritin. Hommasin kantoliinan ja siten omat kädet vapautuivat, selkää helpotti ja hommat taas toimi. Mielestäni Suomessa tuota lattialla oloa korostetaan turhankin paljon, sillä sen mukaan esim. kaikkien kiinalaisten pitäisi olla vääräselkäisiä ja heikkomotorisia ihmisiä, sillä siellä kulttuurissa lapsia kannetaan sylissä, kunnes ne osaavat kävellä. Eli lapset eivät periaatteessa saa edes kontata lattialla!

Ja selkään vaikuttaa myös onko liian pehmeä patja sängyssä jossa lapsi viettää pitkät ajat nukkuen...

Alkuperäinen kirjoittaja ire:
Ja sisällä jos on vaunut laita iso tyyny vaunuihin ja vaavi siihen sillei että lapsi näkee hyvin ...Siten onnistuu ehkä tiskailut ruuanlaitot yms...ja jos kitisee jalalla voit samalla heijata vaunuja... Niihin saa päiväunille lapsen kätevästi kun jalalla vaikka heijaa toista (kaikki ei tarvitse heijaamista ees nukahtaakseen)
Rintareppu tai itse kyllä suosittelen kangareppua(rengasliina toiselta nimeltään) se on kätevä noin pienen kanssa koska voit imettää vaikka samalla kun teet kotihommia, vaavi voi ottaa lähelläsi turvassa unoset tai ihan vain katsella. Myöhemmin sit tosi kätevä ostoksilla ,ulkona, autossa jos tarvii vaik käydä pikaisesti jossain yms...

Meillä myös oli sisävaunut kantoliinan lisäksi aikoinaan käytössä ja peesaan täysin niiden käytännöllisyytä, sillä itsekin aikoinani tiskasin monet tiskit laulamalla ja vaunuja jalalla heijaamalla. :)

Pidä vauvaa lattialla sen aikaa, kun viihtyy. Ei varmaan montaa minsaa viihdy. Osta kantoliina, joka on äidin hands-free.

Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista syytä pitää lapsi lähelläsi

1)kantaminen on se, mitä lapsi synnyttyään odottaa. hän on juuri hytkynyt äidin liikkeessä mukana yhdeksän kuukautta. lapsella on liikkeessä ja liinan puristuksessa tuttu ja turvallinen olo.

2)lastaan kantava äiti on vapaa liikkumaan, toimimaan, seurustelemaan. kantaminen ehkäisee yksin jäämistä, turhautumista ja masennusta.

3)kannetun lapsen aivot kehittyvät paremmin, tietty määrä liikestimulaatiota on jopa välttämätöntä aivojen normaalille kehittymiselle.

4)kantaminen edistää sitoutumista (bonding) aikuisen ja lapsen välillä, ja näin on sekä hyväksi lapsen psyykkiselle kehitykselle, että auttaa aikuista kosketukseen vaistojensa kanssa.

5)kantoliinassa lapsi ei jää muiden ihmisten elämästä syrjään, vaan on koko ajan keskipisteessä mutta EI keskipisteenä - mikä voi ahdistaa lasta kovasti

6) kun lapsi on lähellä, äiti voi vastata hänen tarpeisiinsa nopeasti ja oppii myös lukemaan lapsen viestejä paremmin, esimerkiksi imetyksen onnistumiselle tämä voi olla merkittävä tekijä

7)kannettu lapsi itkee selvästi vähemmän kuin sitteri-, sänky- ja lattialapsi

8)kannettu lapsi nukkuu liinassa helposti ja aina halutessaan

9)kannettu lapsi kehittyy fyysisesti ja motorisesti nopeammin kuin lapsi, joka jätetään omilleen

10)kannettu lapsi ei tarvitse leluja ja erityisiä vauvavirikkeitä - maailma on hänen mobilensa

http://www.lapsiperhe.net/kantoliinat/filosofiaa.html

Meidän kulttuurissamme vallitsee käsittämätön vimma jättää pieni vauva yksin - sänkyyn, vaunuihin, sitteriin, kantokoppaan, lattialle, ja viihdykkeeksi hänelle tarjotaan mobilea tai värikkäitä leluja joita heilutellaan vauvan kasvojen edessä... Vauvan kannalta tämä on luonnotota ja julmaa.

Ihmisvauva suorastaan huutaa (ihan kirjaimellisestikin joutuu usein huutamaan) kosketusta, liikettä, mahdollisuutta seurata ihmistovereidensa normaalia, arkista elämää turvallisesti vanhemman liikkeiden rytmissä mukana keikkuen.

Hei!

Ne kaikki kiinalaiset jotka minä tunnen (täällä Suomessa tosin) eivät IKINÄ pidä lasta sylissä, aina vaan makaa sängyssä/vaunuissa/lattialla.

Meillä myös oli sisävaunut kantoliinan lisäksi aikoinaan käytössä ja peesaan täysin niiden käytännöllisyytä, sillä itsekin aikoinani tiskasin monet tiskit laulamalla ja vaunuja jalalla heijaamalla. :)

Juu mulla kun ollu näitä pieniä jo neljä ei aina ole kerenny muuten hoitamaan muita juttuja...parhaimmat/kätevimmät sisävaunut olivat vanhat brion istuinrattaat pienet ja kätevät (mahtu ihan joka paikkaan). Siihen vain tyyny ja vaavi makuupussiin katselemaan maailman menoa. Vaunuissa muutenkn vaavi on suojassa isommilta sisaruksilta (jos niitä olisi) . Ja hei mitä suosittelen pienten lasten äideille on ylimääräinen turvaistuin pesuhuoneeseen ,jos lapsenne on "ei yksin viihtyvää sorttia". Siten pääset suihkuun milloin vain kun laitat lapsen turvaistuimeen katselemaan ja ihmettelemään veden ääntä :) Tai tietty vaunutkin toimii jos vain mahtuvat pesuhuoneeseen...

kyllä meillä on ollu molemmat lapset heti parin viikon ikäsenä lattialla ja sitterissäkin. Hyvin viihtyy kun laittaa just sen lelukaaren mitä saa kattella ja sitteriin oon laittanu vielä paksun peiton alle.

Ja voihan sen vauvan laittaa pyykkikoriinkin, mein nuorempi ainakin viihty semmosessa isossa kopassa vauvana. =) ja on helppo kantaa huoneesta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hiiruli:
kyllä meillä on ollu molemmat lapset heti parin viikon ikäsenä lattialla ja sitterissäkin. Hyvin viihtyy kun laittaa just sen lelukaaren mitä saa kattella ja sitteriin oon laittanu vielä paksun peiton alle.

Ja voihan sen vauvan laittaa pyykkikoriinkin, mein nuorempi ainakin viihty semmosessa isossa kopassa vauvana. =) ja on helppo kantaa huoneesta toiseen.

loisto -idea hih olen mäkin joskus vaavia pitäny kopassa väliaikaisesti

Yhteistyössä