Vauva kohta 8kk ja tässä taidot! Ruvetaanko neuvolassa hiillostamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sitä vain pelkään, että alkavat naputtaa, sillä vauvamme on viikkoa vaille 8kk eikä vielä ryömi, istu tai konttaa. Hampaita ei ole yhtään, kuolaaminen on jatkunut nyt 4kk. Ikenet hohtavat turvonneina ja vaaleina muttei yhtään tullut läpi vielä.

Vauva tutkiskelee leluja ja kirjoja mielellään. Pyöritteli käsissään tavaroita jo pari kk sitten ihan taitavasti, hymyilee ja nauraa paljon. Viettää lattialla paljon aikaa, mutta ihan pienenä en pitänyt lattialla, koska hän oli tosissaan pieni (ennenaikainen rääpäle).

Ei tykkää syödä sormin, mutta on kaikkiruokainen. Ilmoittaa olevansa täynnä kun työntää lusikan pois, tahtoo tarttua siihen kesken ruokailun ja joskus pitää antaa "syödä" itse lusikalla avittaen suuhun osumista.

On pitkään tunnistanut jo oman nimensä ja nyt alkaa käsittää sanan ei. On nykyään erityisen vahvatekoinen, ja kainaloista "roikottaessa" vetää itsensä kaarelle, samoin joskus selällään maatessaan sylissä, on hirveän utelias luonne. Ei meinaa malttaa syödäkään aina kunnolla.Pakko nähdä kaikki ja heti.

Unet levottomat, olleet jo 5kk saakka. Heräilee pari kertaa yössä ja annan silloin maitoa. Joskus näkee selkeästi unta, nauraa tai itkee unissaan heräämättä.

Minulla ei ole kiirettä "esitellä" vauvani taitoja muille, mutta pitääkö meidän huolestua, kun hän ei juurikaan kiirehdi liikkeelle? Minusta hän ei ole kehityksessä jäljessä, vain hieman rauhallisempi siinä asiassa..

Neuvola ei ole paikka missä hiillostetaan tai naputetaan, vaan tuetaan ja selvitetään lapsen kehitystä ja jos huolta ilmenee puolin tai toisin keskustellaan ja mietitään jatkoja. Sun vauvasi kuulostaa normaalilta.

[QUOTE="tööt";23428927]No voi päivää! Ennemmin alkavat ihmetellä, onko äidillä ihan kaikki kotona.[/QUOTE]

En mää muuten kysyis, mutta esikoisen äitinä on melkoisen kyllästynyt jo ikäisiini äiteihin, joilla lapsia, kun koko ajan arvostelevat.. Oon sanonut, että lapsessani ei ole mitään vikaa, mutta joku on jopa epäillyt kehityksen jääneen kesken, kun on ollut ennenaikainen. Täysin normaali kaikissa testeissä, mutta tämä yliaikaisen vauvan äiti on huolissaan, kun lapsemme ei vielä istu edes!

Ei hätää eikä kiirettä. Itse kehityin hitaasti ja vanhempana mä en oikein oppinut ikinä lukemaan kunnolla ja opettajatkin sanoi että ei susta taida mitään tulla. Nykyään kuitenkin työllistän sata henkeä ja tienaan millin joka vuosi.

Ihan normaalilta kuulostaa. Meitä ei hiillostettu neuvolassa mitenkään vaikkei tyttö ryöminyt vielä 8 kk iässä, oli vaan niin rauhallinen luonteeltaan. Lähti ryömimään sitten 10 kk ikäisenä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23428946:
Neuvola ei ole paikka missä hiillostetaan tai naputetaan, vaan tuetaan ja selvitetään lapsen kehitystä ja jos huolta ilmenee puolin tai toisin keskustellaan ja mietitään jatkoja. Sun vauvasi kuulostaa normaalilta.
No näinhän sen tulisi olla. Silti niin monet äidit ovat pahoittaneet mielensä neuvolakäynnillä, kun "neuvolatäti" ei ole osannut sanottavaansa muotoilla kovin kauniisti. Ilmeisesti moni tällaisen kokemuksen jälkeen jopa jännittää neuvolakäyntejä. Lue vain vaikkapa tätä palstaa.

No herranen. Meillä käveltiin tuossa iässä mutta en todellakaan ihmettele vaikka samanikäinen ei vielä tekisi muuta kuin pyörii. (Siis kai pyörii? Selältä vatsalleen ja takaisin? Ja navan ympäri?)

Lapset ovat erilaisia. Jos nyt hidastelee niin jospa sitten kertarysäyksellä enempi taitoja.

meillä kanssa synty 6vkoa etuajassa ja istui 9kk iässä,rupes ryömimään vasta muutama vko sitten ja täyttää ihan just 1v2kk,menee konttaus asentoon mutta ei siinä kauaa pysy,ei osaa nousta itse istumaan tai mennä pitkälleen.nyt käydään fysioterapiassa just ton istumaan nousun takia ja vähän yritetään avittaa kävelyä/tukea vasten seisomista.Mutta siis en olis huolissaan,kyllä ne neuvolassa sanoo jos syytä huoleen on ja meillä ainakin kehitystä katotaan sen iän mukaan mikä olis jos olisi syntyny täysaikasena.

Meillä oli sama juttu. 8kk iässä ei vielä istunut eikä ryöminyt. Jaloissa todettiin noin puolivuotiaana jäykkyyttä ja lähete tuli fysioterapiaan. Siellä ollaan käyty säännöllisesti eikä se tätsykkä siellä ole yhtään huolissaan. Sanoi vain että vauvamme tarvii vaan vähän enemmän opastusta. Sitten yhtäkkiä 9kk iässä vauvamme oppi valehtelematta parissa päivässä ryömimään ja istumaan! Siitä meni noin pari vkoa kun rupesi konttaamaan.

Nyt hän on 10kk ja nousee karhukävelyasentoon ja polvilleen tukea vasten. Ei varmasti mene kauaa kun nousee kunnolla jaloilleen.

Hampaiden puhkeaminenkin on tosi yksilöllistä. Meillä esikoiselle tuli eka hammas 1v3kk iässä. Tälle kuopukselle on puhjennut alaykköset ja toinen yläykkösistä ihan tässä lähiaikoina.

Kaiken kaikkiaan teillä ei ole mitään syytä huoleen. :)

Meillä oli juuri 8kk neuvola ja lääkäri kysyi että konttaako vauva jo.
Hämmästyi kun sanoin vauvan kontanneen jo yli kuukauden, samoin nousevan itse seisomaan jne.
Korttiinkin kirjoitti huutomerkin kera että vauvaa kävelee tuettuna.
Hampaita on viisi, istunut reilu pari kk itse ja sanoo muutamia sanoja.
Että lääkärin kommenteista päätellen on enemmänkin ihme jos vauva liikkuu jo.

Yhteistyössä