Vauva+kiinteät ruuat. Onks tää huono?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lulu

Vieras
Vauva on jo yli 6kk, mutta me vasta alotellaan perunamössöjä. Päivässä menny tyyliin ruokalusikallinen muutaman päivän ajan. Täysimetän, mutta ei huvittais aloittaa ruokia, ei jaksais sitä sotkua ja siivoomista! Miten kauan vauva pärjää imetyksellä tai imetyksellä+vähillä soseilla?

Miten monta kertaa päivässä tuon ikäiselle pitäisi antaa syötävää (muuta kuin tissimaitoa)?

Minä olen täysimettänyt yhtä lasta 7kk ja toista 6kk. Kiinteät aloitettu vähitellen ja ne on uponneetkin hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Kuopus on nyt 1v8kk enkä voi sanoa, että tyttö vieläkään söisi mitenkään mainittavia määriä kiinteitä. Syö tosin nykyisin itse, ei anna syöttää. Ei ole moneen kuukauteen siis antanut enää. Kasvu on aina ollut tasaista, ei mitään notkahduksia siis. Imetän edelleen paljon. Ja tyttö ei ole mikään pieni pirpana vaan ihan normaalikokoinen, kasvaa keskikäyrällä. Siis sekä pituus että paino keskikäyrällä.

Alkuperäinen kirjoittaja lulu:
Vauva on jo yli 6kk, mutta me vasta alotellaan perunamössöjä. Päivässä menny tyyliin ruokalusikallinen muutaman päivän ajan. Täysimetän, mutta ei huvittais aloittaa ruokia, ei jaksais sitä sotkua ja siivoomista! Miten kauan vauva pärjää imetyksellä tai imetyksellä+vähillä soseilla?

Miten monta kertaa päivässä tuon ikäiselle pitäisi antaa syötävää (muuta kuin tissimaitoa)?

:o :o :headwall:

No vaikea sanoa mikä teille on parasta, mutta kerrompa kuinka meillä. Poika alotti syömään kiinteitä vähän vajaa puolivuotiaana ja on syöny pääasiassa sormiruokaillen, puuro syötetään. Ei syöny aluksi suuria määriä, mutta aika pian totuttelun jälkeen annoin silti 5 ateriaa päivässä ja söi sitten sen minkä söi (näin oppaissa neuvotaan, että viis ateriaa tuon ikäiselle päivässä). Ei edelleenkään syö yhtä paljon kuin useimmat vauvat, mutta on silti kasvanut ihan hyvin. Maito on tärkeää tuon ikäiselle, mutta laiskuudesta ei saisi toki olla kiinni se kuinka usein annetaan kiinteää ruokaa.

Seuraile lastasi ja toimi sen mukaan minkä verran hän ruokaa tuntuu tarvitsevan. Kyllä sen sitten huomaa jos on nälkäinen esim. jos on koko ajan tissille haluamassa niin luultavasti tarttisi enemmän kiinteitä.

ilmeisen hyvin täysimetyksellä pärjää pidempäänkin kuin just sen 6kk. ainakin siis moniallergiset tai nirsot lapset pärjäävät ja en usko että niillä lapsilla elimistö itsessään kuitenkaan on niin poikkeava etteikö muutkin pärjäisi
mutta jos syynä sille kiinteiden vähyydelle on se ettei jaksa siivota sen sijaan että vauva vaan ei syö niitä, kannattaa ehkä ostaa purkkiruokaa niin tiskiä tulee vähemmän tai antaa suoraan jotain kiinteämpää järsittäväksi

Alkuperäinen kirjoittaja lulu:

eiköhän lapsi pärjää 1v asti tai jopa pitempään (näin olen palstalta lukenut :whistle: )

6½ kk mun poikani oli, kun aloitti kiinteät. Ja riisipuurolla aloitti, ei perunalla mikä joidenkin mielestä oli emämunaus :D

Pikkuhiljaa kokeiltiin eri soseita, ei siinä kovin kauaa mennyt kun poju söi jo ihan täysillä. Taisi olla toinen vai kolmas ilta kun jo veteli koko satsin sitä riisipuuroa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
ilmeisen hyvin täysimetyksellä pärjää pidempäänkin kuin just sen 6kk. ainakin siis moniallergiset tai nirsot lapset pärjäävät ja en usko että niillä lapsilla elimistö itsessään kuitenkaan on niin poikkeava etteikö muutkin pärjäisi
mutta jos syynä sille kiinteiden vähyydelle on se ettei jaksa siivota sen sijaan että vauva vaan ei syö niitä, kannattaa ehkä ostaa purkkiruokaa niin tiskiä tulee vähemmän tai antaa suoraan jotain kiinteämpää järsittäväksi

Siis ainoahan on se raudantarve mikä lisääntyy sen 6kk jälkeen. Kyllä siitä rintamaidosta kaikkea muuta saa tarpeeksi. Vai kuka vielä luulee, että perunasta ja porkkanasta saa jotain mitä ei rintamaidosta saa? :D

Yksi tuttava imetti 8 kuukauden ikään ja alkoi vasta sitten antaa kiinteitä. Tietääkseni ei kuitenkaan vielä yli vuoden ikäisenäkään syö läheskään niin paljoa kiinteitä kuin esim. meidän piiperö, mutta kukin tyylillään. Heillä vielä imetys kuvioissa, meillä ei.

No joo, vitsi vitsinä, en mä nyt niin laiska oon että sen kustannuksella näännyttäisin lastani... Siis toteamuksena vaan, että aika paljon sotkua ollaan saatu aikaa ihan muutamilla syömiskerroilla :D.
Siis kun olen antanut neidin "syödä itse", siis lätsätä soseen kanssa. Sitä on sitten ollut ympäri keittiötä... Mutta ehkä jatkossa keskityn itse syöttämiseen. Sormiruokailua kokeiltu myös hyvällä menestyksellä. Vauva on kiinnostunut ruuasta joten pitäisi kai antaa sen maistaa kaikenlaista. Tuo imetys tuntuu niin kätevältä ja täysimetyksen jatkaminen vielä jonkin aikaa "oikealta", halusin vain kysäistä mielipidettä onko se hyväksi. Niin, järkeen käypi, että siitä saa enemmän kuin potusta ja porkkanasta... :)

Yhteistyössä