Vauva kieltäytyy rinnasta - miten pitkään jaksaa/pystyy pumpata?

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Tyttönen huomenna 7vkoa ja reilun viikon on nyt täysin keltäytynyt rinnasta, flunssan takia todennäköisesti.

Olen nyt pumpannut vauvalle maidon ja antanut lisäksi tarvittaessa korviketta.

Epäilen ettei vauva enää rinnalle edes suostu joten nyt pelottaa että maidon tuotanto hiipuu ja 'imetys' loppuu kokonaan..

muilla kokemuksia??

jatkat vain pumppailua, ja kokeilet välillä onnistuuko imetys jo paremmin. ja kokeile eri imetysasentoja, jos tyttö on vähän pystymmässä asennossa, luulisi nenänkin olevan enemmän auki. niin ja ime räkä pois tai puhdista nenä vanupuikolla ennen imetystä, sekin voi auttaa.

tasan ei käy onnenlahjat, meillä on juuri toisin päin=) tyttö kieltäytyy pullosta, suostuu syömään vain rintaa. eipä siinä paljon 4ää tuntia kauemmin poissa kotoa olla. nyt neuvola suositteli kokeilemaan nokkamukia, voisi juoda siitä pumpatun maidon paremmmin.

kaikki keinot ja asennot on kokeiltu!
Nenää puhdistetaan ja ilma kulkee ihan hyvin mutta tyttö ei vaan suostu :(

Meillä oli esikko kanssa pullosta kieltäytyjä, mutta mielummin niin päin kun kovasti pelkään että maito ehtyy ja se olis pienelle niin tärkeää.

Hommasta hankalan tekee 1,5v esikoinen jonka kanssa maidon pumppaaminen on lähes mahdotonta....

Meille syntyi pieni vauva eli 2860 g ja heti synnärillä kätilö oli antanut lisämaitoa pullosta. Ja jouduinhan minäkin sitä antamaan, kun maito nousi vasta 5 päivänä.

Mutta siis alusta alkaen meillä oli vaikeuksia imetyksen kanssa, vaikka aina ensi tarjosin rintaa ja sitten pulloa. Lopullisen tissistopin poika teki 4,5 kk:n iässä, kun mulle alkoi menkat.

Mutta jatkoin pumppuamista siihen saakka, kun poika täytti 8 kk. Tosin pitkän aikaa pumppasin vain kerran päivässä (illalla kun vauva oli jo nukkumassa ja samalla surffasin netissä). Olisin varmaan jatkanut pitempäänkin, mutta lähdimme kesälomareissuun ja jotenkin en sinne viitsinyt enää pumppua ottaa mukaan.

Kyselin muutamaan kertaan neuvolatätiltä ja lääkäriltä, että onko niin pientä määrää (vajaa desi) äidinmaitoa mitään järkeä pumpata, kun se kuitenkin on aika työlästä. Mutta olivat sitä mieltä, että pienikin määrä on aina hyväksi. Jälkikäteen ajatellen olisin voinut kyllä jatkaa vuoden ikään saakka. Mutta toki se silloin tuntui työläältä. Sähköpumppu oli kyllä ihan ehdoton juttu.

Mun tytöllä on kiree kielijänne ja ei saanut millään otetta rinnasta, vaikka yritin pari kuukautta imettää (jännettä sivallettiinkin sairaalassa, mutta kielenkäyttö ei siitä suuremmin parantunut). Painonkehityskään ei ollut hääppöistä. Niinpä pumppailin maitoa hänelle ensin n. 2 kk niin, että sai käytännössä pelkkää rintamaitoa. Tämän jälkeen oli ilmeistä, että pumppaaminen ei ylläpitänyt riittävää maidoneritystä, ja aloin antamaan korviketta rintamaidon ohella. Siinä vaiheessa kun kiinteät aloitettiin n. 4 kk iässä, hän sai jo enimmäkseen korviketta. Pumppailin rintamaitoa kyllä kerran pari päivässä huomattavasti pidempään, mutta en tiedä oliko sillä enää ravitsemuksellista merkitystä, kun määrä oli niin vähäinen. Pumppaamisessa raskasta oli se, että piti aina olla pesemässä ja desinfioimassa pumppua - en kyllä sitä aikaa enää kaipaa. Mutta imetys kun ei aina onnistu, vaikka kuinka yrittäisi.
Tsemppiä sulle! Jos tuntuu että oma maito hiipuu, niin lisää korvikkeen määrää - älä ota liian isoa stressiä asiasta. Mä stressasin aikanaa imetystä, pumppaamista ja korvikkeen antamista ihan liian paljon; mun "korviketytöstä" tuli terve ja iloinen lapsi :)

Rintamaitohan on tärkeää, mutta jos siitä aiheutuu "kohtuuttomasti" stressiä ja vaivaa niin vauvakin sen aistii... Ja koko imetyshässäkkä kärsii. Kuuntele vauvan tarpeita milloin pieni on tyytyväinen ja ennen kaikkea milloin sinä itse! Omien jaksujen mukaan... Vastaan ei ole tullut yhtään vauvaa, joka olisi kärsisnyt pulloruokinnasta! Onnellinen äiti = Onnellinen vauva

Ootko kokeillut tarjota rintaa uniselle vauvalle, siis silloin kun hän on heräilemässä/nukahtamassa/ohuemmassa unenvaiheessa? Silloin rinta maistuu yleensä paremmin myös lakkoilevalle vauvalle. Ja tosiaan, niistä ensin vauvan nenä keittosuolatippojen kanssa ja tarjoa sitten rintaa. Mitä enemmän pulloa tarjoat, sitä vähemmän vauva huolii rintaa, kun pullosta maidon saa niin helposti. :/ Tsemppiä!

Kiitos kommenteista!

Imetys sujui siis täydellisesti ensimmäiset 2kk mutta viikkos itten tuli stoppi ja rintaa en saa menemään vauvalle, en edes unisena enkä rintakumin kanssa.

rosehipille pako sanoa että näin mäkin olen aina kaikkia neuvonut että ottaa sitten vähemmän rintaa mutta koska vauva on edelleen kipeä ja niin pieni niin minusta on tärkeintä silti turvata vauvan maidon saanti, olkoon sitten pullosta.

Järjetön työ tossa pumpun desinfioimisessa jatkuvasti on mutta sen vielä kestän jos maidon tuotanto vain pysyisi yllä.
Kun tyttö paranee yritän hanakasti vaan tarjota rintaa mutta toivotaan ettei sitten ole liian myöhäistä.

8kk-nimimerkillä kirjoitit että vauva kieltäytyi lopullisesti kun sulla alkoi menkat, mulla alkoi menkat aikalailla samaan aikaan kun vauva kieltäytyi rinnasta, mikä yhteys näillä on?? mulla alkoi esikoisenkin aikaan menkat täysimetyksestä huolimatta...

On ihan normaalia, että vauvoille tulee välillä kausia, jolloin syövät vähemmän tai saavat rintaraivareita. Näin ainakin meillä kahden lapsen kanssa ollut. Meillä kuopus nyt 3kk ja tuossa juuri oli viikon verran todella vähillä syömisillä. Saattoi syödä vain 2 kertaa vuorokaudessa ja nekin yöaikaan, jolloin oli liian väsynyt pistääkseen vastaan. En jaksanut stressata asiasta. Nyt taas on alkanut maito maistua tiheämpään tahtiin.

Mä en tiedä, onko kieltäytymisellä ja menkkojen alkamisella oikeasti mitään yhteyttä, mutta niin se vaan oli, että samaan aikaan tapahtui. Joku on sanonut, että maidon maku muuttuu silloin, mutta väitteen todenperäisyydestä en tiedä.

Meilläkin viimeiset imetykset olivat yöaikaisia, jolloin vauva unenpöpperössään erehtyi huolimaan rintaa. Mutta sitten kun tuli lopullinen stoppi, ei ollut enää mitään mahdollisuuksia imettämiseen.

Mie jaksoin 1kk. Poika synty keskosena ja tottui keskolassa pulloon, joten kun päästiin kotiin niin tissittely oli yhtä tappelemista. Rintakumin kanssa yritin ja poika vaan huuti rinnalla. Siirryttiin pulloon.

Yhteistyössä