Vauva kasvotarjonnassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ammattilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ammattilainen

Vieras
Kertokaahan kokemuksia. Huomataanko se yleensä esim ultrassa (jos ennen synnytystä on ultrattu)) vai oletteko tunteneet itse vauvan liikkeistä että se on "väärinpäin"? Vai onko paljastunut vasta ponnistusvaiheessa? Mua on alkanu jännittää että tää oliskin niin päin, kun liikkeet on jotenkin erilaisia kuin aiemmissa raskauksissa (tuntuu että muksu tulee vatsanahan läpi koska vaan...) Kolmatta siis odotan loppusuoralla.

minäkin tiedän 2 tapausta, jossa paljastui ponnistusvaiheessa. Kasvotarjontaanhan sikiö siirtyy siinä vaiheessa kun laskeutuu ja kovin monessa paikassa ei ultrata enää niillä viikoilla, joten siinä lienee syy siihen, että ne paljastuu vasta ponnistusvaiheessa.

Mulla paljastui esikoisesta sisätutkimusta synnärillä tehdessä kun alkoi pudotella sydänääniä supistusten aikana. Sektioon jouduttiin sitten lopulta.. En kyllä silloin osannut sitä itse ajatella, et ois väärässä tarjonnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pitahaya:
Kertoisko joku mikä se kasvotarjonta on?

Avotarjontaa, syntyy kasvot ylöspäin kun normaalisti kasvot on alaspäin.
Kuopus syntyi avotarjonnassa ja hyvin sieltä ulos tuli. Vauva ottaa vähän enemmän tilaa tässä virheasennossa kuin se että syntyisi normaalisti raivotarjonnassa.

Synnytys voi pitkittyä tai pysähtyä kokonaan. Riippuu äidin lantiosta, kuin siellä sitä tilaa on tulla. Kuten sanottu, kasvotarjonta vie pidemmän aikaa. Sikiö voi kyllä kääntyä kasvotarjonnasta vielä ponnistusvaiheessakin, mutta en tiedä kuinka yleistä se on.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mitä haittaa kasvotarjonnasta sitten voi olla?

Yleensä huomattavasti hankalampi ponnistaa ulos, koska vauvan pää vie siinä asennossa enemmän tilaa, ei mahdu niin hyvin koukkaamaan häpyluun alta. Monesti sitten joudutaankin sektioon, kin vauva ei tulekaan ulos, tai joudutaan käytämään imukuppia. :(

ei huomattu ultrassa sairaalassa synnyttämään mennessäni. vasta kun olin kärvistellyt supistuksissa 23h ja kohdunsuu oli auennut ainoastaan 4cm totesi lääkäri että nyt leikkausaliin. kasvot ylöspäin oli vauvalla. olisi mielestäni pitänyt ultrassa huomata:/

Mulla huomattiin vasta ponnistusvaiheessa kasvotarjonta. Ponnistusvaihe kestikin 45 minuuttia ennenkuin tytön sain ponnattua ulos ja teki niin saakutin kipeää. Hilkulla oli, että ei jouduttu lähtemään sektioon.

Mulla huomattiin kesken synnytyksen, että vauva on kasvotarjonnassa. Itse ainakin ymmärsin niin että kätilö jotenkin auttoi vauvaa kääntymään raivotarjontaan synnytyskanavassa, joka tapauksessa alakautta siis synnytin kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma:
Mulla huomattiin kesken synnytyksen, että vauva on kasvotarjonnassa. Itse ainakin ymmärsin niin että kätilö jotenkin auttoi vauvaa kääntymään raivotarjontaan synnytyskanavassa, joka tapauksessa alakautta siis synnytin kuitenkin.

Häh? Onko tää oikeasti mahdollista? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Synnytys voi pitkittyä tai pysähtyä kokonaan. Riippuu äidin lantiosta, kuin siellä sitä tilaa on tulla. Kuten sanottu, kasvotarjonta vie pidemmän aikaa. Sikiö voi kyllä kääntyä kasvotarjonnasta vielä ponnistusvaiheessakin, mutta en tiedä kuinka yleistä se on.

Tarkoitus oli kirjoittaa vie enemmän tilaa, eikä pidemmän aikaa. Ajatusvirhe :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

On mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

se vauvan pää on siinä aivan ulottuvilla. Ei se kanava monia kymmeniä senttejä pitkä ole. klö tai lääkäri voi koittaa kääntöä, mutta ei se ole kovin helppoa, eikä todennäköistä, että kääntyisi. Joskus voi kuitenkin käydä niin.
Kasvotarjonnassa on yleensäkin kuulostellaan kokoajan, että täytyykö lähteä sektioon.

Mulla kääntyi vauva kesken synnytyksen avotarjontaan. Ponnistelin varmaan yli tunnin ja ihmettelin kun mitään ei tapahtunut. Viimein ultrattiin kesken synnytyksen ja huomattiin avotarjonta. Mitään kääntöä ei voitu yrittää koska oli jo laskeutunut sen verran alas.
Imukupilla vedettiin ulos.

Keskimmäinen lapsista syntyi avotarjonnassa. Siinä vaiheessa huomattiin, kun näkyikin otsa, eikä takaraivo. Epistomia tehtiin, mutta muuten punnersin itse pojan maailmaan. Pikkuisella oli sitten nenä mustana pari ensimmäistä päivää, kun supistusten välissä ei päässyt vetäytymään takaisin kanavaan, vaan nenä otti häpylyyhyn kiinni.

Niin ja mulla avotarjonta aiheutti sen, että ponnistamisen pakko puuttui. Oli siis supistuksia kyllä vaikka muille jakaa mutta ne supistukset eivät menneet reisiin ja peppuun aiheuttaen sen ponnistamisen pakon. On kuulemma myös yleistä avotarjonnassa.

Minullakin vauva on kesken ponnistusvaiheen käännetty kasvotarjonnasta takaraivotarjontaan. Kätilö oli todella kokenut ja sanoi että kääntö onnistu tilavan "synnyttäjälantioni" ansiosta. Jonkin aikaa piti olla ponnistamatta juuri kun ponnistustarve olisi ollut suurin, sitten sain ponnistaa ihan hitaasti ja jossain siinä välissä kätilön onnistui auttaa vauva oikeaan asentoon. En siinä tilanteessa edes tajunnut että siinä olisi mitään riskiä joutua sektioon, onneksi kuulin tämän vasta nyt jälkikäteen...

Yhteistyössä