vauva kääntyminen

onko kellään kokemuksia että viikolla 33 ei ois viellä vauva kääntynyt pää alaspäin?
ite olen nyt viikolla 33 ja ei oo viellä vauva kääntynyt neuvolassa meinasivat että katotaan kun lääkäri aika 31.5 että jos ei oo viellä kääntynyt niin ultran avulla että miten se on siellä ja mitä tehdään kun viikkojakkaa ei oo enään paljoa jäljellä,
miten synnytys mennee jalat eellä?
tämä on mulle kolmas lapsi ja 2 muuta lasta on kääntynyt itestään raskauden aikana,

Mulla vauveli kääntyi itsestään rv 36 =) eli onhan se hyvinkin mahdollista, että kääntyy vielä!
Mutta se kääntyminen ei kyllä jäänyt enää siinä vaiheessa huomaamatta :/ pari tuntia supisteli ihan napakasti ja jomotti selkää, olin jo melkein lähdössä synnyttämään kun loppui sitten kaikki kuin seinään!
Seuraavana aamuna oli synnytystapa arvio, että leikataanko vai synnytetäänkö perätilassa, mutta kaikkien iloksi oli silloin ed. iltana kääntynyt!

toista odotellessa
mulla ei esikko kääntynyt ollenkaan.Vauva arvioitiin isoksi, elikkä edessä oli suunniteltu sektio viikolla 38.Täällä meillä ei kai oikein helpolla lähdetä synnyttämään perätilassa.

Heippa!

Mulla raskausviikkoja nyt tasan 34 ja vauva edelleen perätilassa. Neuvolassa kehoitettiin nyt "kumartamaan allahia" eli kontallaan peppu ylempänä kuin maha niin vauvalla on enemmän tilaa tehdä kuperkeikka, ja vauvat osaa tehdä kuperkeikan vain eteenpäin. Neuvolassa sanotiin että jos ei ole seuraavalle neuvolakäynnille vauva kääntynyt niin sitten saan lähetteen äitipolille. Vauvan pitäisi kääntyä raivotilaan viimeistään viikkolla 36, jolloin yrittävät äitipolilla ulkoistakääntämistä. Jos vauva ei edelleenkään ole kääntynyt niin sitten mietitään synnytystapaa.

Olisihan se ihanaa ja helpottavaa jos vauva olisi raivotilassa niin kuin olisi parempi, mutta ei auta kuin ottaa päivä kerrallaan ja katsoa josko vauva vaikka suostuisi kääntymään itsekseen. Minulla menossa esikoisen odotus.

KOLMAS PERÄTILA
MOIKKIS!

VUONNA -97 SYNNYTIN RVKOLLA 34 TASAN PERÄTILAVAUVAN, JOLLA OLI NAPANUORAKIN KAKSI KERTAA PÄÄN YMPÄRI. VUONNA -00 VAUVA JÄLLEEN PERÄTILASSA, JA ULKOKÄÄNÖSTÄ EI VOITU TEHDÄ, KOSKA LAPSIVETTÄ OLI LIIAN VÄHÄN. VAADIN SEKTION, JOKA TEHTIIN RVKOLLA 39.

NYT JÄLLEEN OSOTAN KOLMATTA, RVOLLA 33+3, VAUVA JÄLLEEN PERÄTILASSA. EPÄILEN HÄNEN JÄÄVÄNKIN, KOSKA EDELLISETKIN OLLEET JO 26 RVKOSTA LÄHTIEN.
EN SUOSTU ULKOKÄÄNNÖKSEEN, JOS SITÄ EHDOTTAVAT PARIN VIIKON PÄÄSTÄ TAYSISSA. SUOSTUN AINOASTAAN ELEKTIIVISEEN (SUUNNITELTUUN) SEKTIOON.

VAUVA VOI SINULLA TOKI KÄÄNTYÄKIN, MUTTA RVKOLLA NOIN 36 TEHDÄÄN YLEENSÄ ARVIO, MITEN VAUVA ON KOHDUSSA. JOILLAKIN VAUVA ON KÄÄNTYNYT VASTA 38 RVKOLLA!

TSEMPPIÄ!

=) =)

Kuinka hyvin te tunnette, että vauva ei ole kääntynyt? Itsellä tulee viikkoja 31 täyteen, ja en osaa oikein sanoa miten päin vauva on... (esikoinen siis kyseessä). Välillä beibi punkee ihan kamalasti kylkiluiden alle, mistä sen tietää onko se peppu vai jalat vai mitkä.. Välillä on varmaan ollut jo oikein päinkin, mutta tunteeko sen jotenkin erilaisesti, kun vauva "jämähtää" oikeaan asentoon?

Kysymyksiä
Onko kääntämisessä mitään riskejä? Entä jos istukka on etuseinässä - eikö se hankaloita kääntämistä? Minun esikoinen kääntyi jo lopullisesti rv23, tämä toinen ei näytä kiirettä pitävän. Olen kovasti vain miettinyt tuota etuisistukkaa ja sen vaurioitumismahdollisuuksia, kun käsin runnotaan ja yritetään kääntää.

TAYS:ssa sanottiin pari viikkoa sitten, että siellä ei synnytetty v.2006 yhtään vauvaa perätilassa. Kaikki joko käännettiin tai leikattiin. Tämä siis oli hoitajan suusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:28 Kysymyksiä kirjoitti:
TAYS:ssa sanottiin pari viikkoa sitten, että siellä ei synnytetty v.2006 yhtään vauvaa perätilassa. Kaikki joko käännettiin tai leikattiin. Tämä siis oli hoitajan suusta.
Tänä vuonna Taysissa on synnytetty perätilassa. Varma tieto.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 16:28 hanna84 kirjoitti:
onko kellään kokemuksia että viikolla 33 ei ois viellä vauva kääntynyt pää alaspäin?
ite olen nyt viikolla 33 ja ei oo viellä vauva kääntynyt neuvolassa meinasivat että katotaan kun lääkäri aika 31.5 että jos ei oo viellä kääntynyt niin ultran avulla että miten se on siellä ja mitä tehdään kun viikkojakkaa ei oo enään paljoa jäljellä,
miten synnytys mennee jalat eellä?
tämä on mulle kolmas lapsi ja 2 muuta lasta on kääntynyt itestään raskauden aikana,
Tässä yksi :wave:
Meidän vauva oli jostain viikolta 25 perätilassa ja aloin jo luopua toivosta että eikö aio ollenkaan kääntyä, niin toissa yönä mötkelsi ja mötkelsi niin kauan, että pääsi ympäri :D Ja silloin siis rv 32+4. Keskiviikkona oli neuvola, jossa th:kin totesi saman, mitä itsekin arvelin, että vaavi kääntynyt nyt pää alaspäin :heart: Toivon mukaan pysyykin nyt sitten loppuun saakka niin päin, en usko että enää kääntyisi.
Ja tuota kääntymistä ei kyllä tosiaan voinut olla huomaamatta. Supistelikin aika kauan sen jälkeen.

Onnea sinulle odotukseen, ja käy ihmeessä meitä tuolla Heinämassuissakin moikkaamassa :)

Ensikertalainen
Hei,
Te joilla on kokemusta TAYS:in lääkäreiden suhtautumisesta perätilasynnytyksiin, voisitteko kertoa asiasta lisää. Itsellä kun on
se käsitys, että TAYS:issa yleensä halutaan hoitaa mahdollisimman
moni synnytys alakautta ja sektiota toivoneet saavat todella painokkaasti
sitä vaatia, elleivät lääketieteelliset perusteet lääkäreiden mielestä riitä.
Onko asia nykyään näin?

Itsellä (rv33) vauva ainakin toistaiseksi perätilassa ja haluan ilman muuta
sektion, mikäli vauva ei itse käänny oikein päin. Kääntämisyritykseen en
myöskään halua suostua, koska istukka on etuseinämässä.

Marjushka
Heips! Minulla vauva kääntynyt viikolla 27, niin silloin neuvollassa sanottiin...sivuutin jotenkin asian enkä ajatellut sitä.Vauva potkii koko ajan ylhälläpäin eli tarkoittaako tuo nyt siis että se ei ole enää perätilassa?! esikoista odotan viikolla 31 ja nuo kaikki aika hepreaa. B)

Yhteistyössä