Vauva- ja yrittäjyyskuume

Olen haaveillut omasta yrityksestä jo siitä lähtien, kun parikymppisenä valmistuin ammattiin. Nyt viimeiset 8kk on yritetty esikoista, tuloksetta. Vauvakuume on melko kova.
Nyt olisi jonkinlainen tilaisuus ostaa valmis yritys (kahvila). Minulla olisi pari kaveria kimpassa tässä projenktissa ja tarkoitus olisikin pari ekaa vuotta pyörittää pääsääntöisesti kolmistaan paikkaa. Tietenkin joitain tuuraajia tarvitaan.
Mutta... Ongelma onkin nyt sitten siinä, että onko järkeä investoida omaan yritykseen, kun juuri on päässyt vauhtiin tässä vauva-asiassa.. Voisi tietenkin vuodella-parilla lykätä perheenlisäysyritystä, jos kaupat tehtäisiin. Iältänikään en vielä ole mikään vanhus, joten muniksia pitäisi vielä jokunen vuosi kypsyä :)
Ja tietenkin sitten mietityttää se, että jos minusta yrittäjä ja äiti tulee, niin miten nämä asiat saa yhdistettyä ja miten taloudellisesti pärjää ja miten äitiysloma-asiat hoidetaan.

Kuulisin mielelläni kokemuksia ja mietteitä asiasta! =)
 
Hankalaahan se on. Ja vielä hankalampaa toista neuvoa :D


Minä perustin yrityksen toukokuussa 2002. Seuraavan vuoden elokuussa jäin äitiyslomalle.

Mulla oli hankalaa ennenkaikkea se, että olin ja olen yksinyrittäjä eikä tuuraajasta tietoakaan. Silloin olin vielä vuokrapaikalla eli kalliiksihan se kävi...

Sitten kun taas pääsi kunnolla vauhtiin niin eikun uudestaan äitiyslomalle vaan :xmas:

Jonkin verran oli tietenkin tehtävä töitä myös lomien aikana ja näin sain pidettyä sen vakiasiakaskunnan.
Pääsääntöisesti asiakkaat hyvin ymmärsi, mutta joiltain miespuolisilta toisilta yrittäjiltä tuli pari aika kärkevää kommenttia joita ei toki yhtään lieventänyt se että olin nuori ja uusi yrittäjä- täys idiootti siis heidän mielestään ja tytöteltävissä :snotty:

Mutta yritys on hengissä edelleen, velatonkin jopa!

Töitä teen lasten kanssa kotona, arvaa vaan.
Mutta ajattelen siten että lapset eivät ole pieniä kauaa, kyllä se tästä vielä helpottaa...
 
Ensinnäkin, kaikille lapsen saanti ei ole itsestään selvyys.Joskus vuosi, kaks eteenpäin voi olla paljon.Ehkei enää saakaan enää lapsia...
Mutta nuo kaksi on aika iso paukku.
Meillä mies alkoi yrittäjäksi kun vitonen syntyi.
Pärjätty ollaan, mutta molemmilta isoa venymistä tarvittu.

Mies oli ekan vuoden vauvan kanssa "yövuoroissa".
Hän siis hoiti yöllä vauvaa ja syötti.

Pitkiä päiviä, en usko että miellä olisi onnistunut niin päin että minä olisin saanut lapsen ja yrittänyt samalla.

Vaikea valinta...
Itse jos olisin kyseessä, tekisin lapsen ja miettisin vasta sen jälkeen yrittäjyyttä.Voi olla että tulee vielä parempi tilaisuus eteen.
 
vieras
Jos olet hankkimassa paikkaa muutaman muun kanssa, kannattaisi ottaa myös heidän mielipiteensä huomioon. Jos ostatte tuon kahvilan ja vaikka vuoden päästä jäisit äitiyslomalle ja asia tulee muille yllätyksenä, voi mennä sukset ristiin, kun aletaan tappelemaan, mitkä kustannukset kuuluu kellekin.
 
Kiitos viesteistänne!

Vieras: Toinen näistä tietääkin jo vauvahaaveistani. Tieto tästä yrityksen ostosta tuli ihan viikko takaperin, emmekä ole vielä päässeet sen enempää keskustelemaan tästä vauva+yritys yhtälöstä. Ja tietenkin myös sen kolmannen osapuolen tietoon täytyy tämä asia tuoda, sehän voi nimittäin muuttaa ihan täysin koko asiaa.
 
Me yritettiin lasta 2 vuotta.Opiskelut jäi kesken kun vihdoin tulin raskaaksi.SINUNA siirtäisin vauvahaavetta vaikka edes vuodella.Vauvan tulo kuitenkin on aika iso juttu.Ja jos nyt olis hyvä sauma oikeesti saada toivomansa yritys.Mutta vaikee tohon on vastata.
Koetko että pystytte vielä odottamaan?
Pystyisitkö hoitamaan yritystä raskaana ollessa ja vauvan syntymän jälkeen?
 
Jos osto osoittautuu kannattavaksi ja mahdolliseksi, menisi se lapsensaannin edelle. Eli voisin lykätä raskautumista.
Työ olisin melko hektistä ja seisomatyötä, joten raskaudesta ja omasta jaksamisesta riippuisi sitten se, että kauanko jaksaisin hoitaa itse työtä kahvilassa, paperihommia tiettävästi voisi hoitaa pitempään esim. kotoa käsin. Ja vauvan syntymän jälkeen tahtoisin (näillänäkymin) olla kotona vuoden päivät. Mutta sitähän nyt ei tässä vaiheessa voi etukäteen tietää.
 
gm
No joo, et tosiaan ole vanhus. Aika vaan kuluu niin hirveää vauhtia. Itse kadun loppuelämän sitä, että ura ajoi lapsihaaveiden ohi. Yhden lapsen sain ja ainoaksi jäi. Näin vanhemmalla iällä tulee kyllä raskaaksi myös, mutta keskenmenojakin sitten on. Eli enpä enää jaksa ihmeistä haaveilla. Jos lykkäät lapsiasioita, älä lykkää liikaa.
 
Ei ole omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä mutta lähipiirissä on kahvilayrittäjä. Hän tekee pitkää päivää, mutta on yksinyrittäjä. Minä ehdottaisin että jatkaisit molempia "projekteja" (luonnollisesti sillä edellytyksellä että tuo yrityksen ostaminen on taloudellisesti järkevää ), koska olen huomannut että kahviloihin saa ihan älyttömästi työharjoittelijoita ja muuta ilmaistyövoimaa. Tuon tuttuni kahvilassa on alusta asti ollut lähes jatkuvasti 1-2 "ilmaista" työntekijää kerrallaan.
 

Yhteistyössä