Vauva ja pahentuva univelka

• Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti
Jos alat antamaan korviketta niin sitten se maitosi ei ainakaan tule riittämään. Tiedätkö tiheän imun kausista? Jos sun lapsi on terve ja kasvaa tasaisesti, niin silloin maito riittää. Jos alat antamaan korviketta niin se ei useinkaan auta yöuniin. Jotkut sitäpaitsi vaan ovat "vaativampia" vauvoja.

Soitapa heti lapsiperheiden kotipalveluun ja pyydä sieltä apua.

vieraas
Tekisin näin:

Vauva on jo iso ja olet hienosti täyimettänyt häntä pitkään.
Nyt kiinteitä aterioita päivällä pari kertaa ja illalla korviketta iltaimetyksen jälkeen.
Ota itsellesi käyttöön melatoniini. Se on vain unihormoni eikä tee sinusta tokkuraista kun yöllä heräilet. Nukut paremmin ja nukahdat helpommin.
Koita nukuttaa vauvaa päivällä ulkona. Nukkuisi ehkä paremmin ja olisi päivällä pidempiä aikoja hereillä ja nukkuisi kenties yöt paremmin.

"Jenis"
Meillä auttoi, kun vauva siirrettiin oman huoneeseensa nukkumaan. Heräili just 1-2 h välein koko yön, kunnes omassa huoneessaan oppi 2 yössä nukkumaan niin, että heräsi vain kerran aamuyöllä syömään. Kannattaa kokeilla ainakin. Oli n. 5kk2vk kun siirrettiin.

erräässss
Jätä vaipanvaihdot vähemmälle. Ellei ole tosi herkkäihoinen, iho kestää kyllä aamuun. Tai sit teet pikaisen vaihdon sängyssä, varaa vaippoja yöpöydälle.
Mummu yhdeksi yöksi hoitoavuksi. Sinä imetät, mutta muut hoidot hoitaa hoitaja.

"v ieras"
Onko lapsesi poika? Omasta kokemuksesta sanon, että pojat syövät tiheämmin :) Jos lapsi on kasvanut hyvin, korvike tuskin auttaa tuohon lapsen nukkumiseen. Minun pojat ovat heränneet noin tiheästi ensimmäiset 10kk ja päiväunetkin menivät aivan pätkissä. Ja todellakin, olin aivan hirvittävän väsynyt!

Voi kokeilla antaa korviketta lapsellesi vaikka muutamana iltana ja katsoa mitä tapahtuu. Jos siitä ei ole apua, niin sitten ongelman ratkaisu täytyy aloittaa sinusta. Tärkeintä olisi se, että sinä saisit riittävästi unta (vaikka se tapahtuisikin pätkissä vauvan ensimmäisen elinvuoden ajan) ja että pääsisit eroon tuosta aamuyön unettomuudesta. Voisit ottaa asian puheeksi neuvolassa tai soittaa ensikodin unineuvonta puhelimeen.

Jaksamista sinulle!

tällaanen
Jos haluat imettää, unohda korvikkeet ja luota kroppaasi. Maito kyllä riittää, jos olet perusterve ja vauvan painonkehitys on normaalia. Minä sain maidon tulon kasvatettua yhden vauvan tarpeista kahden vauvan määrään, ja tähän meni noin viikko.
Jotku vauvat vaan heräilee tiuhaan. Koita nukkua päivälläkin. Aina kun paat vauvan unille, menet itsekin torkkumaan.

viera.s
Suosittelisin, että varaat lääkäriajan.

Ei korvikkeen antaminen sinun unettomuuteesi auta ja jos maito oikeasti riittää (eli vauva kasvaa ok) ja imetys on sinulle tärkeää, sen antamisesta voi aiheutua vaan lisää murhetta joka voi jopa unettomuutta pahentaa.

Minäkin kärsin unettomuudesta vauvavuoden ajan. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt hakea siihen apua aiemmin, mutta päätin vain sinnitellä. Vauva heräili tiheästi, mutta kasvoi todella reipasta tahtia, eli maidon vähäisyydestä ei ollut kyse. Suurempi ongelma oli kuitenkin se, etten varsinkaan aamuyöllä saanut enää herätysten välissä unta.

Kirjoitit, ettet tunne väsymystä. Se viittaisi siihen, että saattaa olla kilpirauhasen liikatoiminnasta kyse. Jos ei ole sitä, niin jotain nukahtamislääkkeitä voi käyttää imetysaikana, ainakin jos pitää muutaman tunnin tauon imetyksissä. Vauva toki pitäisi sitten siirtää omaan sänkyynsä nukkumaan. Lääkäri tietää tarkemmin, häneltä siis kysyisin asiasta.

korviketta kehiin
Se stressi ja väsymyskin voi vaikuttaa maidon määrään. Ja olen kyllä 99 prosenttisen varma että kun luovut nyt vain suosiolla tuosta imetyspakkomielteestä niin korvikkeella saat vauvan nukkumaan pidempään ja pääset itsekin rentoutumaan kun ei tarvitse pelätä että herää heti kun olet saanut unen päästä kiinni! Nämä jotka ei usko korvikkeen auttavan ovat itse imetysfanaatikkoja joille imetys on tärkeämpi kuin äidin jaksaminen!

Ymmärrän kyllä täysin että olet pettynyt kun toiveesi täysimetyksestä menisi pilalle. Itselläkin oli toiveet mutta asiat meni toisin ja siihen vain oli sopeuduttava ja hyväksyttävä tilanne. Eniten harmitti kun viimeisen lapsen kanssa imetys sujui parhaiten mutta ulkopuolelta tulleet minusta riippumattomat asiat "pilasi" mun haaveet siitä imetyksestä. Tuli niin paljon stressiä että maito ehtyi jo siitä ja olin hermoromahduksen partaalla.

Sä olet sentään jo täysimettänyt hyvän aikaa sitä vauvaa, voit olla itestäs ylpeä! Luopumisen tuska tulee kuitenkin jossain vaiheessa vastaan ja nyt sun pitäisi ajatella omaa jaksamista koska jos et jaksa (ja ilman unta sä et kauan enää selväpäisenä selviä!) niin se imetys tyssää joka tapauksessa. Oot nyt vaan itelles armolliisempi :)

"vierailee"
Yhtään en ole imetysfanaatikko,mutta sehän on ihan selvä,että jos alat antamaan enemmän korviketta niin maidontulo sinulla alkaa hiipumaan. Siltikään ei ole takeita että vauva alkaisi paremmin nukkumaan. Sellainenkin juttu on että jos oma maito on tähänkin asti riittänyt niin se riittää vastakin vauvalle.

"v ieras"
Se stressi ja väsymyskin voi vaikuttaa maidon määrään. Ja olen kyllä 99 prosenttisen varma että kun luovut nyt vain suosiolla tuosta imetyspakkomielteestä niin korvikkeella saat vauvan nukkumaan pidempään ja pääset itsekin rentoutumaan kun ei tarvitse pelätä että herää heti kun olet saanut unen päästä kiinni! Nämä jotka ei usko korvikkeen auttavan ovat itse imetysfanaatikkoja joille imetys on tärkeämpi kuin äidin jaksaminen!
Kai minut voi laskea imetysfanaatikoksi, vaikka en itse niin itsestäni ajattele. Minusta siinä ei ole mitään pakkomielteistä, että haluaa tarjota lapselleen parasta mahdollista ravintoa. Korvikkeet sulavat huonommin pienen lapsen vatsassa ja siksi lapsi saattaa pysyä kylläisempänä pidempään. Kaikilla lapsilla heräily ei todellakaan johdu nälästä, enemmänkin siitä että lapsi hamuaa äidin rintaa varmistaakseen että äiti on lähellä tai siitä että lapsi ei vielä osaa itse ilman äidin apua siirtyä unisyklistä toiseen. Näihin korvike ei auta.

Tietysti jokainen arvioi itse omat voimavaransa. Jos on todella väsynyt ja tarvitsee yhtäjaksoista unta, lapsi on parasta viedä hoitoon tai pyytää hoitaja lapsen kotiin. Tällöin lapsen voi kätevästi ruokkia korvikkeella tai pumpatulla maidolla. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla se, että äiti ei tästä huolimatta saa nukuttua! Suosittelen ap, että puhut asiasta neuvolassa tai soitat sinne ensikodin puhelinpalveluun. Sieltä saat asiantuntevaa neuvoa. Tämä ongelma tuskin ratkeaa sillä, että alat antamaan korviketta vauvallesi.

korviketta kehiin
Ongelma ei ratkea myöskään parin tunnin välein imettämällä ja että ei osaa nukkua vauvassa kiinni. Kun esim. se pinnasänky on vieressä ja kädellä vaikka koskettaa vauvaa, niin äiti on lähellä ja kun masu on täynnä pidempään niin taatusti nukkuukin pidempään kun ei ainakaan sen NÄLÄN takia tarvitse herätä. Tissiä ei tarvitse pitää tuttina että sen tutinkin voi laittaa suuhun ihan hyvällä omallatunnolla ;)

Aluksi äiti ei varmaan osaakaan nukkua kun on tottunut pelkäämään ettei saa unta tai että herätys tulee heti kun on päässyt uneen. Jos se ei mene ohi niin sitten kokeilee sitä melatoniinia tai pyytää lääkäriltä mietoja nukahtamislääkkeitä. Unettomuuskierre kannattaa katkaista ajoissa ettei mene tosi pahaksi ja saa vielä masennuksen kaupanpäälle. Siinä sitä yksinhuoltaja sitten kusessa vasta onkin!

Toivon että ap löytää ongelmaan ratkaisun ja kovasti voimia!

Huoh..

Osa vauvoista ei suostu nukkumaan yksin, mikä varmaan on ihan luonnollista, eikä välttämättä huoli pulloa tai tuttia kun on tissille tottunut. Esikoinen söi velliä tai puuroa iltaisin jo pienestä, sekä tutti käytössä, oli sivuvaunussa ja heräsi joka helvetin yö tunnin välein.

Omat muksut on kyllä kasvaneet kohisten ja saaneet varmaan liikaakin maitoa, mutta ovat olleet hyvin läheisyyshakuisia ja nukkuneet kunnolla vain vieressä. Ja toki syöneet usein. Itselle imetys on onneksi hyvin unettavaa, eli kun pidän vauvan vieressä ja nukun ilman paitaa tai paita auki, niin että tarvitsee tuskin silmiä avata imettääkseen niin nukahdan hyvin uudelleen. Jos tarvis nousta jotain pulloja lämmittämään, niin olisi varmasti vaikeampi nukahtaa uudelleen.

Entinen väsynyt
[QUOTE="vierailee";30586055]Yhtään en ole imetysfanaatikko,mutta sehän on ihan selvä,että jos alat antamaan enemmän korviketta niin maidontulo sinulla alkaa hiipumaan. Siltikään ei ole takeita että vauva alkaisi paremmin nukkumaan. Sellainenkin juttu on että jos oma maito on tähänkin asti riittänyt niin se riittää vastakin vauvalle.[/QUOTE]

kuten täällä on monta kertaa todettu, se korvikkeen vaikutus näkyy nopeasti (parissa päivässä). Kenenkään imetys ei mene pilalle, jos kokeilee pari päivää antaa korviketta lisänä. Jos ei vaikuta, niin sitten lopettaa. Kannattaa vielä muistaa, että jos se korvike auttaa, niin sitten ne itsesyytökset vasta iskeekin: olenko mä pitänyt vauvaani kuukauden nälässä, kun itsepintaisesti vaan yritin imettää? (Näin ainakin mulle kävi). Eikä ole muuten harvinaista, kymmenen vauvan vauvakahvilassa oli kolme muuta vauvaa, joille oli käynyt täsmälleen samoin (yökukkuilut loppui lisämaidolla). Jos jonkun imetys on onnistunut mainiosti vuoden ikään, niin se ei tarkoita, että se onnistuu kaikilta. Ps. Tiheän imun ei kuulu kestää kuukausitolkulla. Kyllä se menee noin viikossa ohi.

"vierailee"
Ap kyllä sanoi että korvike pidentää syöttöväliä korkeintaan tunnilla,siksi epäilen ettei korvikkeesta olisi apua. Mitäänhän ei tokikaan menetä kokeilemalla.

viera.s
Ongelma ei ratkea myöskään parin tunnin välein imettämällä ja että ei osaa nukkua vauvassa kiinni. Kun esim. se pinnasänky on vieressä ja kädellä vaikka koskettaa vauvaa, niin äiti on lähellä ja kun masu on täynnä pidempään niin taatusti nukkuukin pidempään kun ei ainakaan sen NÄLÄN takia tarvitse herätä.
Hyvä jos sinulla tämä on toiminut, etkä myöskään turhaan jälkikäteen harmittele korvikkeen antoa. :) Mutta ei se valitettavasti kaikilla toimi. Vauvat herää muustakin syystä kuin nälän takia, eikä kaikki rauhoitu kädellä silittelyllä, vaan osa vaatii sylittelyä tai kantelua. Tai sitten vieressä nukuttamista, joka voi olla äidille helpompi ratkaisu kuin kanniskella vauvaa ja yrittää kaikin keinoin saada rauhoittumaan sinne pinnasänkyyn.

Minun vauvani heräsi alle tunnin välein, vaikka kasvoi 1,5-2 kg kuukaudessa. Eikö maito riittänyt? No varmasti riitti, eikä vauva herännyt 45 min välein nälän takia. Epäilen, että oma herkkäunisuuteni osaltaan vaikutti asiaan. Ehkä vauva olisi pienen ininän jälkeen nukahtanut itsekseen, mutta kun minä ehdin aina heräämään vauvan havahtuessa omien unisykliensä välissä. Ehkä alkuyön vauvan pidempi unipätkä selittyikin sillä, että minä en kuolemanväsyneenä ensimmäisen kerran nukahdettuani herännyt niin herkästi. Heräsin herkästi jopa toisessa huoneessa, kun mies joskus koitti hoitaa osan yöherätyksistä (sillä vauva ei tosiaan 45 min välein tissiä oikeasti tarvinnut).

Myös aloituksen äidillä päällimmäinen ongelma on oma herkkäunisuus/unettomuus ja jälkiviisaana ajattelen, että minunkin olisi aikoinaan kannattanut ainakin yrittää vastaavaan ongelmaan jotain apua saada.

Korvike ei välttämättä ratkaise uni- ja väsymysongelmia. Ja jos imetys on äidille tärkeää, voi aiheuttaa suurta surua jos omia tavoitteitaan ei saavuta. Omista imetystraumoistaan ja suruistaan imetyksen epäonnistuttua on minulle avautunut parikin 6-kymppistä naista, joten se suru ei välttämättä ole edes mikään hetkellinen hormoonihuuruinen hömpötys. Vaikka silloin 70-/80-luvuilla kun heille imetys oli ajankohtainen, ei ollut senkään vertaa kuin nykyään ulkopuolia imetyspaineita.

"Veera"
Noin isollE mieluummin niitä kiinteitä kuin korviketta mutta toki kestää aikansa ennenkuin kiinteitä menee riittävä määrä. Kannattaa ne silti aloittaa, mutta toki korviketta vaan alkuun jos siitä olis mitään hyötyä. Voisit varmasti yrittää saada neuvolan perhetyön kautta apua edes päiviin niin saisit levättyä. Itse olen myös tuollainen että jos on liikaa univelkaa niin alkaa käydä kierroksilla eikä enää saa nukuttua. jod vaan saisit jostain sen verran apua että saisit hieman nukuttua niin tilanne vois helpottaa. Jos vaikka matkustaisit vanhempiesi luo hetkeksi ja pyytäisit heitä auttamaan?

Muista mennä aina vauvan kanssa yhtäaikaa nukkumaan äläkä vaan ota mitän puhelinta tai muuta elektroniikkaa sänkyyn, ne on pahimpia valvottajia. Lue vaikka kirjaa jos et saa nukuttua mutta älä tuijota mitään ruutua.

Vierass
Joo. Toiset sanoo, että vauva nukkuu, kun antaa korviketta tai lisäruokaa. Toiset sanoo, että lapsi nukkuu, kun siirtää nukkumaan omaan huoneesee. Teki mitä tahansa, niin mistään ei ole takeita. Tässä hiljan yksi sukulaisvauva aloitti lisäruuat kolmekuukautisena, imetys loppui kokonaan pian, lapsi siirtyi omaan huoneeseen. Silti yöt olivat rikkonaisia.

apuja
Annoin korviketta runsaasti ja nukkui ekan yön hyvin. Toisena yönä vauva valvotti koska sai jatkuvasta korvikkeesta mahanpuruja. Sama aamuyön valvominen molemmissa öissä.
Tänä aamuna lopulta nukahdettiin ennen kahdeksaa, kahdeksalta alkoi naapurin uhmaikäinen kiljumaan. Tuli niin kova aggressio että olisi ollut tyydyttävää naulata naapurin pentu niskasta seinälle.

Nytkin vauva nukkuu kuin unelma ja en vaan saa nukuttua. Päivällä olen kuin zombie. Yöllä virkeä.
Suvusta ei apua, päinvastoin.

En osaa enää nukkua. Kai tää meni jo yli. Kiinteitä ei neuvola suosittele vielä, ja mitä ne auttaa, ongelma on hormoneissa ja omassa pääkopassa, ei vauvassa.

"xxxx"
Mene hyvä ihminen lääkäriin. Älä kuuntele näiden sekopäänaisten juttuja. Yks neuvoo yhtä ja toinen toista. Sä tarvitset unta. Lääkäriin ja yritä saada sinne joku sun avuksi pariksi yöksi.

Joo. Toiset sanoo, että vauva nukkuu, kun antaa korviketta tai lisäruokaa. Toiset sanoo, että lapsi nukkuu, kun siirtää nukkumaan omaan huoneesee. Teki mitä tahansa, niin mistään ei ole takeita. Tässä hiljan yksi sukulaisvauva aloitti lisäruuat kolmekuukautisena, imetys loppui kokonaan pian, lapsi siirtyi omaan huoneeseen. Silti yöt olivat rikkonaisia.
Ei ole takeita ei....omanikaan ei nukkunu yhtään paremmin soseilla tai lisäpullolla. Oli hän vieressä, sängyssään tai vaunuissa/autossa niin ei nukkunut hyvin ja heräili.
Yli 1v alko nukkua pidempiä pätkiä öisin,minä heräsin edelleen kuten ennenkin. Se ekavuoden väsymys oli aivan hirveää ja kesti itellä palautua ja oppia taas nukkumaan kun lapsikin nukkui.
Oletko ap neuvolassa tuosta puhunu? mää sain semmosen perhetyöntekijän joka hoiti vauvaa muutaman tunnin aina välillä jollon mää esim nukuin vaan. Ei mikään lasu-tyyppi vaan neuvolan puolelta. kun ei poika päivisinkään nukkunu kun pikkupätkiä harvakseen.

viera.s
Nytkin vauva nukkuu kuin unelma ja en vaan saa nukuttua. Päivällä olen kuin zombie. Yöllä virkeä.
Suvusta ei apua, päinvastoin.

En osaa enää nukkua. Kai tää meni jo yli. Kiinteitä ei neuvola suosittele vielä, ja mitä ne auttaa, ongelma on hormoneissa ja omassa pääkopassa, ei vauvassa.
Joo, mene ihmeessä lääkäriin!

Jos saa nukuttua herätysten välillä hyvin, ei parin tunnin välein herääminen useimmille ole mikään suuri ongelma. Siinä ajassa ehtisi kuitenkin nukkumaan aikuisen unisyklin verran, joten muutama parin tunnin pätkä unta on sinänsä riittävästi. Mutta jos ei saa nukuttua, niin eipä teoreettinen mahdollisuus nukkua riittävästi paljon auta. :(

Korvatulppia voisit kokeilla myös, ne voisi auttaa siihen ettet herää naapurin taaperon mekkalointiin tai oman vauvan mahdollisesti itsekseen ohi menevään ininään.

viera.s
Oletko ap neuvolassa tuosta puhunu? mää sain semmosen perhetyöntekijän joka hoiti vauvaa muutaman tunnin aina välillä jollon mää esim nukuin vaan. Ei mikään lasu-tyyppi vaan neuvolan puolelta. kun ei poika päivisinkään nukkunu kun pikkupätkiä harvakseen.
Päiväunet ei välttämättä ole hyvä idea, jos kärsii öisestä unettomuudesta. Minulle ei ainakaan sopineet, koska sitten en saanut välttämättä unta yöllä yhtään tai jonkun yksittäisen onnettoman pätkän. Eli päiväunista tulin vain väsyneemmäksi.

Päiväunet ei välttämättä ole hyvä idea, jos kärsii öisestä unettomuudesta. Minulle ei ainakaan sopineet, koska sitten en saanut välttämättä unta yöllä yhtään tai jonkun yksittäisen onnettoman pätkän. Eli päiväunista tulin vain väsyneemmäksi.
totta, kelle sopii ja kelle ei. Mulla ei öisin yhtää paremmi menny ilmankaan päikkäreitä. Sain siis edes päivällä sen pidemmän kun 1 tai 2h unipätkän vuorokaudessa. sillon ku täti oli meillä.

"Jiu"
Aina kokeilun arvoinen asia unettomuuteen on liikunta ja hyvä ruoka. Neuvolassa tottakai puhut asiasta, ehdottomasti. Saat apua. Olet luultavasti kierteessä unettomuus aiheuttaa stressiä ja stressi unettomuuta jne.. Ja kun sitä ajattelee illalla jo valmiiksi että kohta on yö enkä varmaan saa taaskaan unta, et sitä varmasti saa. Tsemppiä sulle ja kyllä sä vielä unen löydät.

Yhteistyössä