Vauva ja maitotuotteet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Kaipaisin vähän vinkkiä, että mitä teen tuon vauvan kanssa maitotuotteiden suhteen.

Mulla oli tarkotuksena imettää vauvaa vuoden ikään asti (vauva nyt 10,5 kk), mutta jostain syystä vauva haluaa enää hyvin harvoin juoda maitoa rinnasta. Jugurttia vauva on saanut noin joka toinen päivä. Kaiken järjen mukaan mun mielestä vauva ei nyt sitten saa tarpeeksi maitoa, joten mietinkin, että mitä teen? Mitä mä alan sille antamaan jos tää imetys nyt loppuu? Tavallista maitoa kun ei vielä tuon ikäiselle suositella ja en haluais enää reilu kuukauden takia alkaa vauvaa totuttelemaan korvikkeisiin..

Onnistuiskohan osa-imetys? Itse annoin tuossa iässä vauvalleni korviketta 2 dl välipala-aikaan kun pelkäsin, ettei muuten saanut tarpeeksi maitoa kun ei viihtynyt rinnalla kovin kauaa.

Itse kyllä imetin, mutta ruokailujen yhteydessä aloin vahingossa antamaan nyt 4-vuotiaalle normimaitoa kymmenen kuukauden iästä alkaen, eikä siitä tullut mitään vaivoja.

Uskaltaisitko pikkuhiljaa kokeilla tavallista maitoa, kun ikääkin on jo kohta 11kk?

Puurot voi tehdä normimaitoon tuon ikäisellä, toki totuttele alkuun niin että korvaat vaan osan vedestä maidolla.
Ruokajuomaksi joko piimää tai korviketta. Ja sitä jugurttia/viiliä/rahkaa voit varmasti tarjota päivittäin?

Onnea pitkälle sujuneesta imetystaipaleesta! Ymmärsin, että haluaisit vielä jatkaa imetystä jonkin aikaa, niin tässä muutama tarkentava kysymys. Montako kertaa päivässä ja millaisina aikoina vauva käy rinnalla? Saako lapsi tulla rinnalle aina kun haluaa vai onko teillä säännölliset imetysajat? Tarjoatko rintaa ennen kiinteiden ruokien antamista vai niiden jälkeen? Juoko lapsi muuta nestettä, vettä? Syökö hän öisin? Tuossa iässä on hyvin tavallista, että vauva ei malta rauhoittua rinnalle, sitä kutsutaan rintalakkoiluksi. Ympäristö on niin kiinnostava, liikkumaan oppiminen ja muut kehitykseen liittyvät asiat vievät lapsen huomion. Useimmeten lakkoilu kestää muutamasta päivästä viikkoon. Monet ovat saaneet apua imettämällä lasta hieman unisena, puoliheränneenä tai juuri nukahtaneena. Ihokontaktista on usein apua vauvan houkuttelussa rinnalle: vauva vaippasilleen äidin paljalle rintakehälle. Äidillä voi olla vaikka villatakki lämmikkeenä. Ihokontaktissa erittyy oksitosiinia, joka on tärkeä hormoni imetyksessä. Lapselle voi äidinmaidon lisäksi menevänä nesteenä antaa pelkkää vettä jonkin aikaa. Imettäminen ennen muuta ruokaa saattaa auttaa. Jos teillä on yöimetyksiä ja itse niitä jaksat, niin niistäkin lasi saa kyllä maitoa. Yleisesti voisi sanoa, että tuossa iässä n. 4 kunnon imetystä vuorokaudessa riittää, olivatpa ne mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Tuo 10kk on aika tyyppi-ikä sille että imetys kiinnostaa vähemmän. Jos vieroitus on joka tapauksessa tavoitteenasi ihan just-kohta, niin tuo kehitysvaihe kannattaa hyödyntää, mutta toki noita vaiheita tulee myöhemminkin mutta ei välttämättä juuri silloin 1v kun äiti on kypsä :) Mutta siis tuo on vaihe ja menee ohi, mutta se sitten haluaako siitä päästä "yli" vai haluatko hyödyntää tuon vieroittamisajankohtana...

10,5-kuiselle voi antaa jogurttia, rahkaa ja ruokajuomaksi piimää, ja jos sinulla on pakkasessa maitoa tai pystyt lypsämään niin puurojen/ruokien joukkoon voi ujuttaa äidinmaitoa. Ja toisaalta, ei se korvikekaan huono ajatus ole, voipahan antaa sitten lapsen totutella rauhassa lehmikseen, ei se kaikille maistu tai sovi kertalinttuulla suuremmissa määrin silloin 1v.

Kiitos teille, jotka ystävällisesti vastasitte. :)

Vauva syö rintaa normaalisti neljästi päivässä, mutta esim. tänään jätti yhden kerran välistä. Maitoa vauva ei koskaan "pyydä" itse. Imetän aina ensimmäisenä aamulla kun heräämme ja sen jälkeen aina ennen unia. Vauva nukkuu kahdet päikkärit. Tämä on meillä toiminut tähän asti oikein hyvin. Toivottavasti tämä olisi nyt vain jokin vaihe ja pystyisin vielä imettämään vauvaa sinne vuoden ikään asti.

Ai niin.. Vauva juo ruoan kanssa vettä ja öisin en enää imetä.

Ajattelin kuitenkin varmuuden vuoksi antaa hapanmaitotuotteita nyt useammin ja kokeilen tehdä puurot osittain maitoon.

Yhteistyössä