Vauva ja juhliminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Jälkikäteen olen jäänyt pohtimaan, onko vauva ja juhliminen oikeasti tosi vastuuntunnoton kombinaatio. Itse kävin muutaman kerran ekan vuoden aikana viihteellä (ekan kerran lapsi 6vko, toisella kerralla 6kk, eroahdistuksessa en raaskinut) ja silloin se tuntui ihan ok:lta. Nyt jälkikäteen vähän mietityttää, onko se ollenkaan ok ihmisten mielestä? Lapsi oli isän kanssa silloin. Täysimetin (tai täysjatäys), pumppasin maidot illaksi ja yöksi ja sitten vasta seuraavana päivänä imetin taaseen.

Mä en ymmärrä miksei äiti saisi käydä ulkona, käyhän isitkin... Tosin ehkä kateellisen panettelua, koska itse viimeksi päässyt juhlimaan kesäkuussa 2007...

No faktahan se on, ettei suurin osa tee noin kuin sinä ja varmasti arvostelee. Mutta mitä sinä siitä välität, oma elämäsi ja vauvasi elämähän se on... Itse istuin iltaa ekan kerran vauvan ollessa muistaakseni 4 kk, mutta tulin illalla kotiin hänet nukuttamaan.

Mitä sillä on merkitystä, mitä muut ihmiset ajattelee? Minä olin viikonlopun pois kotoa kun vauva oli 3 kk:n ikäinen ja vauva oli isännsä kanssa, joka on tasaveroinen vanhempi vauvalle. Pumppasin kuukauden verran rintamaitoa pakkaseen ennen reissuun lähtöä ja opetin vauvan juomaan tuttipullosta. Hyvin meni viikonloppu meillä kaikilla ilman mitään ongelmia... Miksi pitäisi miettiä mitä mieltä muut ihmiset ovat asiasta, jos kaikki kaikki perheenjäsenet tyytyväisiä?
niin ja imetys jatkui päälle 1 vuoden ikään kunnes likka oppi juomaan tavallista maitoa.

Mun mielestä on ihan ok ja jopa suotavaa, että äiti käy viihteellä. Kaikki eivät halua, mutta ne ketkä tahtovat, potevat ihan turhaan omantunnon tuskia. Kyllähän ne isätkin saavat juhlia, niin miksi äidin pitäisi olla se uhrautuva osapuoli aina. Jos vauvan ruokinnat hoituvat esim pumpatulla maidolla ja hänellä on selvinpäin oleva hoitaja niin siitä vaan. Isien pitäisi muutenkin osallistua enemmän lapsien "hoitoon". Mun mielestä on ihan typerää, että äidit on lapsessa kiinni 24/7 ja isät saa tehdä mitä lystää. Joo, äidit imettää, mutta ei sekin on vain tekosyy. Miksi on ok jos 1kk ikäisen vauvan isä on baarissa, mutta herran jumala jos se äiti on siellä. Sehän on ihan kamalaa yleisen mielipiteen mukaan.

• Tykkää
Reactions: Minuli ja tiiru
[QUOTE="Milli";27454888]Mä en ymmärrä miksei äiti saisi käydä ulkona, käyhän isitkin... Tosin ehkä kateellisen panettelua, koska itse viimeksi päässyt juhlimaan kesäkuussa 2007...[/QUOTE]

Monet äidit ja isät eivät käy vauva-aikaan viihteellä, ollaan perheenä kotona. Eri ovat nää yksinhuoltajat, jotka lähtevät heti iskemään iitta.
Kun lapsen tekee, kuuluu ensimmäiset vuidet lapselle, että saat hänelle hyvän itsetunnon. Ei se synny hoitopaikoissa eikä mummolassakaann.
Vanhempien kuuluu olla pienten lapsiensa kanssa j isompienkin. Lapset tarvitsevat joutenoloa, kun ei tarvitse lähteä minnekään, eikä tehdä miitään, ollaan vain perheenä.

[QUOTE="näin on";27455091]Monet äidit ja isät eivät käy vauva-aikaan viihteellä, ollaan perheenä kotona. Eri ovat nää yksinhuoltajat, jotka lähtevät heti iskemään iitta.
[/QUOTE]

Ota lääkkeet.

[QUOTE="näin on";27455091]Monet äidit ja isät eivät käy vauva-aikaan viihteellä, ollaan perheenä kotona. Eri ovat nää yksinhuoltajat, jotka lähtevät heti iskemään iitta.
Kun lapsen tekee, kuuluu ensimmäiset vuidet lapselle, että saat hänelle hyvän itsetunnon. Ei se synny hoitopaikoissa eikä mummolassakaann.
Vanhempien kuuluu olla pienten lapsiensa kanssa j isompienkin. Lapset tarvitsevat joutenoloa, kun ei tarvitse lähteä minnekään, eikä tehdä miitään, ollaan vain perheenä.[/QUOTE]
Mutta se lapsi onkin joka kerta ollut isänsä kanssa! Nyt kohta kaksi ja kerran ollut yhden yön hoidossa :D Muuten vanhempainvapaat ja hoitovapaa on jakautunut 50-50.

Jäänyt vaan kaihertamaan, kun olen miettinyt omien (nuorten) kavereiden menoja ja sitä, miten helposti he jättävät lapsen mummolle/mummon kaimalle ja lähtevät baanalle. Ja imetyksetkin lopetetaan nopeasti että päästään bilettämään. Tämäkö on se kuva?

ap

[QUOTE="vieras";27455097]Ota lääkkeet.[/QUOTE]

Otapas itse lääkkeesi ka tule normi vanhemmaksi. Nykyiset vanhemmat ovat usein AFHD:tä, kuten lapsensakin. Monet vanhemmat ovat aikuistuttuaan testanneet itsensäkin, lapsiensa myötä ja lääkkeet saaneet. Tulaa niin rauhallisia tai ei.

Vanhempien kuuluu olla pienten lapsiensa kanssa j isompienkin. Lapset tarvitsevat joutenoloa, kun ei tarvitse lähteä minnekään, eikä tehdä miitään, ollaan vain perheenä.[/QUOTE]

Vaikuttaa vähän kangistuneelta tuo katsomus, mutta jokainen tavallaan. Meillä siis kukaan ei käy viihteellä, koska ei ole lapselle hoitajaa/mummua tms ja mies on ilta/yötyössä, joten kotona ollaan aina ja mihinkään ei päästä... Jos olisi joku, ihan varmasti olisin silloin talloin käynyt jossain vauva-aikanakin. Enkä myöskään imettänyt (kauheeta Mikä äiti olen!!!), joten senkään puolesta ei olisi ollut ongelmaa...

Eikös se ole niin, kun vauva halutaan ja saadaan, rauhoitutaan muutamaksi vuosiksi kotiin. Lapsiens kanssa täytyy olla, ei silloin voi liuhuta missä vain juhlimassa. Tämä on tätä, kaikki mulle heti, lapsi ja vaoaus. Ei se niin mene vaan.

Minä tuomitsen. En ymmärrä, miksi täytyy lapsia hankkia, jollei sitä puolta vuotta kykene pysymään ja kulkemaan sen lapsen kanssa. Tosin en ymmärrä sitäkään, miksei joku imetä jos siihen fyysisesti ei ole estettä, miksi ylipäätään pienten lasten vanhemmilla olisi tarvetta "tuulettua" ja miten lapsi olisi este normaalille kanssakäymiselle päiväsaikaan. Ylipäätään en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät laita lasta etusijalle. Enkä pidä lapsen etuna "levännyttä vanhempaa" joka käy lepäämässä baarissa tai vastaavassa mihin lasta ei mukaan voi ottaa.

Minä tuomitsen. En ymmärrä, miksi täytyy lapsia hankkia, jollei sitä puolta vuotta kykene pysymään ja kulkemaan sen lapsen kanssa. Tosin en ymmärrä sitäkään, miksei joku imetä jos siihen fyysisesti ei ole estettä, miksi ylipäätään pienten lasten vanhemmilla olisi tarvetta "tuulettua" ja miten lapsi olisi este normaalille kanssakäymiselle päiväsaikaan. Ylipäätään en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät laita lasta etusijalle. Enkä pidä lapsen etuna "levännyttä vanhempaa" joka käy lepäämässä baarissa tai vastaavassa mihin lasta ei mukaan voi ottaa.

Luen ja luen, koko ajan odotan, että kirjoitat vitsi, vitsi, elämä jatkuu vauvan syntymän jälkeenkin.

Ja katylina iskee taas... ;) en imettänyt koska maitoa ei ollut. Ja en ole siis baarissa käynyt tms sitten vuoden 2007, ja esikoinen syntyi v2010... Mutta se siis vain olosuhteiden pakosta.

[QUOTE="Vieras";27455369]Luen ja luen, koko ajan odotan, että kirjoitat vitsi, vitsi, elämä jatkuu vauvan syntymän jälkeenkin.[/QUOTE]

Tottakai jatkuu, mutta ei tietenkään samanlaisena. Ennen lapsia olet aina ykkönen, lasten syntymän jälkeen olet viimeinen.

En näe asiassa mitään paheksuttavaa.

Itse asiassa jälkikäteen mietittynä juuri silloin vauvan ollessa pieni olisi ollut helppo käydä yksinään jossain (esim. siellä viihteellä), kun vauva vaan nukku, söi ja paskoi.
Nyt isompana onkin jo ihan eri juttu ja tulee kaikenmaailman eroahdistukset ja muut.

Eikä muuten kärsi imetys, vaikka äiti kävisikin kerran kuukaudessa yön poissa.
Mikä helvetin tunari täytyy olla, että yhdessä yössä sössii koko imetyksen?

• Tykkää
Reactions: tiiru
En näe asiassa mitään paheksuttavaa.

Itse asiassa jälkikäteen mietittynä juuri silloin vauvan ollessa pieni olisi ollut helppo käydä yksinään jossain (esim. siellä viihteellä), kun vauva vaan nukku, söi ja paskoi.
Nyt isompana onkin jo ihan eri juttu ja tulee kaikenmaailman eroahdistukset ja muut.

Eikä muuten kärsi imetys, vaikka äiti kävisikin kerran kuukaudessa yön poissa.
Mikä helvetin tunari täytyy olla, että yhdessä yössä sössii koko imetyksen?

Isommalle lapselle voi kuitenkin selittää paljon enemmän. Minne vanhempi menee, koska tulee takaisin ym. Kyllä mä uskon, että mitä isompi lapsi, sitä valmiimpi eroihin. Toki noita eroahdistuskausia ym. vaiheita on. Näennäisesti pieni vauva toki vaan on ja nukkuu, mutta voi kuitenkin omalla tavallaan hätääntyä äidin poissaolosta. Meillä on joskus ollut yökylässä pieniä vauvoja ja ne huusivat aika paljon. Yöllä nukkuivat paljon enemmän kuin kotonaan. Usein olen kuullut, että vauvat nukkuvat vieraassa paikassa kauemmin, "pakenevat" tilannetta unimaailmaan.

Viimeksi muokattu:
Minulle ei tullut mieleenkään juhliminen, kun meillä oli vauvaikäinen lapsi. Itse asiassa, en ole käynyt muissa juhlissa poikamme syntymän jälkeen kuin karonkassa.

Isommalle lapselle voi kuitenkin selittää paljon enemmän. Minne vanhempi menee, koska tulee takaisin ym. Kyllä mä uskon, että mitä isompi lapsi, sitä valmiimpi eroihin. Toki noita eroahdistuskausia ym. vaiheita on. Näennäisesti pieni vauva toki vaan on ja nukkuu, mutta voi kuitenkin omalla tavallaan hätääntyä äidin poissaolosta. Meillä on joskus ollut yökylässä vauva 2 kk ja 4 kk ikäisenä ja se huusi aika paljon. Yöllä nukkui paljon enemmän kuin kotonaan. Usein olen kuullut, että vauvat nukkuvat vieraassa paikassa kauemmin, "pakenevat" tilannetta unimaailmaan.

Missä luki, että vauva viedään vieraaseen paikkaan?

On varmasti hirveä hätä vauvalla isän kanssa kotona, tai mummilla joka näkee vauvaa useana päivänä viikossa.

Mitenkä tässäkin keskustelussa on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa? Äiti, joka laittaa itsensä lapsen edelle ja juoksee kaiket illat baareissa tai äiti, joka ei ole ensimmäisen vuoden aikana hetkeäkään erossa lapsesta.

Mä en ymmärrä mikä tekee tuomittavan parista yksittäisestä baarireissusta lapsen ensimmäisen vuoden aikana? Lapsi on kotona isän kanssa ja äiti lähtee illalla rentoutumaan. Parhaassa tapauksessa saa nukkua myöhään seuraavana päivänä, kun isä herää lapsen kanssa ylös aamulla. Alkoholia voi btw nauttia myös kohtuudella ja esim. itselleni hurja baari-ilta tarkoittaa monesti istumista ystävän kanssa viinilasin äärellä tai hyvän bändin keikalla käyntiä ja kotiin paluuta n. 00.00.

Jos äiti on poissa kotoa kolmena iltana ensimmäisen vuoden aikana, niin se on kotona 349 iltaa. Mun mielestä on jotenkin outoa ajatella, että se, joka on kotona 352 iltaa olisi jotenkin parempi äiti? Tai että se, joka on kotona 349 iltaa, ei osaa ajatella mitään muuta kuin itseään?

[QUOTE="ama";27455782]Mitenkä tässäkin keskustelussa on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa? Äiti, joka laittaa itsensä lapsen edelle ja juoksee kaiket illat baareissa tai äiti, joka ei ole ensimmäisen vuoden aikana hetkeäkään erossa lapsesta.

Mä en ymmärrä mikä tekee tuomittavan parista yksittäisestä baarireissusta lapsen ensimmäisen vuoden aikana? Lapsi on kotona isän kanssa ja äiti lähtee illalla rentoutumaan. Parhaassa tapauksessa saa nukkua myöhään seuraavana päivänä, kun isä herää lapsen kanssa ylös aamulla. Alkoholia voi btw nauttia myös kohtuudella ja esim. itselleni hurja baari-ilta tarkoittaa monesti istumista ystävän kanssa viinilasin äärellä tai hyvän bändin keikalla käyntiä ja kotiin paluuta n. 00.00.

Jos äiti on poissa kotoa kolmena iltana ensimmäisen vuoden aikana, niin se on kotona 349 iltaa. Mun mielestä on jotenkin outoa ajatella, että se, joka on kotona 352 iltaa olisi jotenkin parempi äiti? Tai että se, joka on kotona 349 iltaa, ei osaa ajatella mitään muuta kuin itseään?[/QUOTE]

Monta päivää sun vuodessa oikein on? :D

Yhteistyössä