B
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja tukiäiti:Alkuperäinen kirjoittaja ap lisää vielä:Selvennän vielä, että minua on eniten ihmetyttänyt se, että 2-vuotias tai alle esikoinen pistetään hoitoon samaan aikaan kuin vauva syntyy, siis lapsi joka on siihen asti ollut täysin kotihoidossa.
Oslossa asuvalta tuttavaltani kuulin, että tuo ylläkuvattu tapa on erittäin yleistä siellä, ja jopa suositeltavaakin. Kuulemma päiväkodissa (no joo, eivät ole ihan samanlaisia kuin täällä Suomessa) lapsi saa olla oma itsensä (ei vain isosisko tai -veli) ja muiden samanikäisten kanssa ja läsnä on aikuisia, joilla on pätevä koulutus ohjaamaan tuota varhaiskasvatusta, kun äiti ei ehkä itse sitä ehdi tai jaksa tehdä vauvan kanssa puuhatessaan.
Hän myös kertoi, että jos hän olisi pitänyt kaksivuotiaansa kotona pikkukakkosen syntymän jälkeen, hän olisi saanut kuulla siitä ihan kamalasti ihmettelyjä, paheksuvalla sävyllä höystettynä.
Näemmä maassa maan tavalla![]()
Alkuperäinen kirjoittaja meillä verhot aina auki:Komppaan edellistä siinä, että päiväkoti ei lasta sosiaalista vaan vanhemmat. Lapsi oppii sosiaaliset pelisäännöt seuraamalla miten omat vanhemmat toimivat toisten ihmisten kanssa; omien perheenjäsenten kanssa, ystävien seurassa ja kaupan kassalla.
Minusta on aivan takapajuinen (tässäkin keskustelussa esitetty) ajatus että lapsi päiväkodissa oppisi sosiaaliseksi.
Alkuperäinen kirjoittaja Naana78:Oma esikoiseni jatkoi tutussa lähipäiväkodissa vauvan syntymän jälkeen osa-aikaisena. Olen ollut tuohon enemmän kuin tyytyväinen, sillä en olisi mitenkään jaksanut keksiä kehittävää aktiviteettia tuoreelle isosiskolle. Lisäksi, ainakin meillä, se, että äiti imetti ja hoiti uutta vauvaa sai esikoisen hyvin, hyvin mustasukkaiseksi. Eli ainakin meillä voi unohtaa sen idyllin, jossa 2,5v. tuore isosisko auttaa äitiä vauvan hoidossa ja osallistuu innolla kaikkeen vauvaan liittyvään, ja pah. Mun mielestä esikoiselle oli oikeasti lähinnä "traumaattista" katsella päivästä toiseen kuinka äiti imetti (joskus 40minuuttiakin) uutta vauvaa (vauva syntyi kesällä ja esikoinen oli 2kk kotosalla). Päiväkodin alettua syksyllä meidän elämä helpotti. Isosiko pääsi päiväkotiin, joka oli vain hänen juttunsa (isojen juttu). Päiväkodissa laulettiin, askarreltiin, jumpattiin jne. ja meillä oli iltaisin kotona ihan eri meininki. Lisäksi mulla oli mahdollisuus heti hoitopäivän jälkeen keskittyä täysillä esikoiseen kun isä tuli töistä.
Itse ihmettelen niitä äitejä, jotka väsyneinä, kiukkuisina ja pahantuulisina huutavat uhmakkaalle esikoiselle puistoissa ja muskarissa. Saa oikeesti laittaa lapsen päivähoitoon ja suoda itselleen vähän helpotusta hyvällä omatunnolla. Päivähoito ei vaurioita lasta, väsynyt ja masentunut äiti sen sijaan tutkitusti voi jotain aiheuttaakin. Jokainen tietysti tavallaan ja on totta, että kaikki äidit eivät väsähdä vauvan synnyttyä vaan jaksavat hyvin hoitaa isommatkin lapset siinä sivussa. Lisäksi monilla on tukiverkostoa yms. jota meillä ei ole. Voi olla, että ajattelisin eri tavalla jos isovanhemmat olisivat viettäneet vauvavuotena useita tunteja viikossa esikoisen kanssa tai meillä olisi ollut varaa palkata lastenhoitaja.
Alkuperäinen kirjoittaja omatoimisuutta:Meilläkin tärkeintä oppia on ollut itse tekeminen, just tuo hyvänlainen sosiaalinen "paine". Oppi pukemaan itse n. 2,5-vuotiaana jne.
Samoin sanoisin, että on oppinut odottamaan vuoroon ja osaa jakaa tavaroita leikeissä, sellaisia sosiaalisia taitoja. Muutaman tutun kotonahoidetut 3-vuotiaat ratkovat ristiriitoja lyömällä. Sanoisin, että tuollaiset tavat ainakin kitkeytyvät pk:ssa aikaisemmin pois.
Alkuperäinen kirjoittaja komppaan:Allekirjoitan tämän täysin!
Nämä meilläkin syyt ja koen, että se pelasti meidän perheen hyvinvoinnin raskaana vauvavuotena. Minäkin ihmettelen niitä kiukkuisia ja väsyneitä, lapsilleen huutavia äitejä ja mietin, että kevennetty arki muutama päivänä viikossa voisi tehdä heillekin ihmeitä.
Haluan katsoa tätäkin asiaa vähän laajemmin: tämä on meidän PERHEEN parhaaksi, kun minä jaksan paremmin, parisuhde voi paremmin ja sitä kautta koko meidän perhe.
Jos en olisi päiväkotiimme täysin tyytyväinen, en lasta siellä pitäisi. Mutta paikka on harvinaisen upean lämminhenkinen ja haluan, että juuri tuossa päiväkodissa lapsemme saavat olla kouluikään saakka.
Alkuperäinen kirjoittaja gkuyi:Alkuperäinen kirjoittaja omatoimisuutta:Meilläkin tärkeintä oppia on ollut itse tekeminen, just tuo hyvänlainen sosiaalinen "paine". Oppi pukemaan itse n. 2,5-vuotiaana jne.
Samoin sanoisin, että on oppinut odottamaan vuoroon ja osaa jakaa tavaroita leikeissä, sellaisia sosiaalisia taitoja. Muutaman tutun kotonahoidetut 3-vuotiaat ratkovat ristiriitoja lyömällä. Sanoisin, että tuollaiset tavat ainakin kitkeytyvät pk:ssa aikaisemmin pois.
Mä taas sanoisin, että ei kotonakaan saa ratkoa riitoja lyömällä. Ei kai sitä sentään tarvitse mennä päiväkotiin opettelemaan?
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt äiti:Alkuperäinen kirjoittaja komppaan:Allekirjoitan tämän täysin!
Nämä meilläkin syyt ja koen, että se pelasti meidän perheen hyvinvoinnin raskaana vauvavuotena. Minäkin ihmettelen niitä kiukkuisia ja väsyneitä, lapsilleen huutavia äitejä ja mietin, että kevennetty arki muutama päivänä viikossa voisi tehdä heillekin ihmeitä.
Haluan katsoa tätäkin asiaa vähän laajemmin: tämä on meidän PERHEEN parhaaksi, kun minä jaksan paremmin, parisuhde voi paremmin ja sitä kautta koko meidän perhe.
Jos en olisi päiväkotiimme täysin tyytyväinen, en lasta siellä pitäisi. Mutta paikka on harvinaisen upean lämminhenkinen ja haluan, että juuri tuossa päiväkodissa lapsemme saavat olla kouluikään saakka.
Te joilla on esikoinen päiväkodissa, ettekö ole siis koskaan kiukkuisia ja väsyneitä tai huuda lapsille?
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt äiti:Alkuperäinen kirjoittaja komppaan:Allekirjoitan tämän täysin!
Te joilla on esikoinen päiväkodissa, ettekö ole siis koskaan kiukkuisia ja väsyneitä tai huuda lapsille?
Alkuperäinen kirjoittaja ÖOWJÖFOJ:Varmasti on oikeasti näitä edellisen kuvaamia "sankariäitejä", joiden perheen kannalta kaikkinensa olisi parempi, jos isompi lapsi olisi edes hieman hoidossa. Mutta kyllä vaan tuntuu myös olevan aika paljon aivan tavallisia äitejä, joiden "isot" "sankarilapset" ulisevat tarhassa, kun äiti ja vauva käyvät kavereiden kanssa kahvilla. Onhan se tietenkin mukavaa eikä äitityden tarvitse olla yhtä raatamista, mutta pistää silti ihmettelemään.