Vauva hylkii rintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauva nyt 3,5kk ja parin viikon ajan ollut ongelmia imetyksen kanssa. Ei oikein syösty syömään kunnolla. Ja nyt ei oikein lainkaan. Alkaa kauhea raivoominen ja huuto, jos edes laitan hänet imetysasentoon. Mikähän avuksi? Voiko maidossani olla jotain "vikaa", sillä olen alkanut epäillä, että vauvalla on allergiaa. Iho on todella kuiva ja atooppiseksi todettu, nyt on posket punaiset kuin omenat ja mahaa tuntuu vääntävän. Ihokin selvästi kutittaa enemmän ja silmiään hieroo. Josko vauva hylkii rintaa siksi, että maidosta tulee huono olo?

Olen syönyt viime päivinä hapankorppua ja banaania sekä muutaman palan suklaata. Nämä ovat normaalista poikkeavia syömisiä parin viime päivän aikana. Syön siis kyllä muutakin kuin kyseisiä ruokia :D Voiskohan pojan vaivat johtua jostain syömisistäni... Voi pientä.

Syökö kuitenkin? Yöllä, tai päivällä edes pari minuuttia joskus?

Itelläni oli samaa, syynä näin jälkeenpäin ajatellen osittain se, että tuputin rintaa liian tiheään, vaikka vauva oli jo ohittanut sen pikkuvauvavaiheen jossa ollaan koko ajan rinnalla.

Kokeile jättää väliin nuo erikoisemmat syömisesi. Jos oireet helpottaa niin tiedät että johonkin niistä reagoi. Nykyään ei kuitenkaan ensisijaisesti suositella välttämään allergisoivia aineita.
Itse olen siitepölylle allerginen ja näyttäis oma vauvakin olevan, kummankin atooppiset ihot lehahti punaisiksi samaan aikaan nyt keväällä ja aika samaten silmät kutiaa ja vuotaa :/

Tuon ikäisellä voi olla rintaraivareitakin, muu maailma kiinnostaa. Syökö hän jos imetät eri asennossa? Esim. jos normaalisti istutte tuolilla, makaa sängyllä tai syötä kävellessäsi. (Kuopus tykkäsi erittäin hitaasta valssista kun tarpeeksi kiukutti).

Minulla on saman ikäinen vauva. Olikohan hänellä jokin kasvupyrähdys, kun pari viikkoa sitten maito ei millään riittänyt enää ja jouduin antamaan korviketta. Ensin tarjosin aina rintaa, joista maito oli jo melko vähissä. Vauva tottui pian että pullosta ruuan saa helpommin ja huusi vain kun rintaa yritin tarjota. Yöllä söi kuitenkin, ja niin sainkin huijattua vauvaa syöttämällä häntä sängyllä makuuasennossa. Eikä nälkää saanut päästää kovaksi, tai huuto vain alkoi. Näin sain maidon lisääntymään, ja nyt rinta taas kelpaa

Ole vaan kärsivällinen, kokemusta samasta, itselläni ainakin kerran liittyi kuukautisten alkamiseen(vaikka täysimetin), aina ei selviä syitä. Voi toki jokin syömäsi ruokakin tehdä vaivaa, suklaan ensinnä jättäisin pois, seuraa ja kokeile ruoka-aineiden vaikutusta. Syötkö sipulia tai valkosipulia?
Jos on ihan tuollainen klassinen rintaraivari juttu niin huijaa- älä edes yritä laittaa normaaliin imetysasentoon vaan imetä eri asennosta kuin yleensä, minulla joskus suostui syömään kainalosta päin, tai seisaallaan ja muistaakseni niinkin että isä hupsista sujautti lapsen tissille, ei tajunnut alkaa huutamista. Ja jonkin ajan kuluttua maito maistui taas kuten ennenkin.

Kiitos vinkeistä ja tsempeistä. Nyt taas maito maistuu pikkasen paremmin. Liekö sitten mahaa vaivannut tai tosiaan allergia voi olla myös kyseessä. Yöt valvotaan ja vauva ei päivisinkään oikein nuku kunnolla. Mitenköhän vauvan allergiat testataan? Mihin otan yhteyttä, lastenlääkäriin?

Neuvolaan, tai lääkäriin. En ehkä terveyskeskuslääkäriin, vaan neuvolalääkäriin tai yksityiselle lastenallergologille, joka hoitaa lasten allergioita.
Toisaalta tuon ikäisenä maailma voi kiinnostaa paljon, ja osa suostuu syömään vaan makuultaan ja rauhallisessa paikassa. Esim tuon ikäisenä meillä ei ikinä olisi pystytty syömään esim kahvilassa :D
Pakkasetkin kuivattaa ihoa, koeta rasvata paristi päivässä jollain perusvoiteella.