Vauva hoitoon! Kokemuksia lyhennetystä työajasta...

  • Viestiketjun aloittaja äiti töihin
  • Ensimmäinen viesti
äiti töihin
Vielä olisi muutama kuukaus äippärahaa, mutta sitten olisi se töihin paluu edessä.

Ajattelin, että tekisin 3v saakka 80% työaikaa. Eli hoitoalalla meinaa 30h/viikossa. Onko se näin, jollain kokemusta?

Olen yöhoitaja ja yksi yövuoro on 10,5h.. eli viikossa 3 yötä jo tekisi 31,5v. Jos miehen loman aikana teen putkeen 6 yötä, on seuraava viikko kokonaan vapaa jne.
3vk työlistassa siis jos teen 9 yötä, tulee listaan 94,5.

Näillä töillä meidän ei tarvitse viedä vauvaa hoitopaikkaan, joten saanko päälle kodinhoitotuen?
 
Ee
Jos vauvaa ei viedä päivähoitoon, niin saat kodinhoitotuen ja myös kuntalisän, jos teillä sellainen on.
Ja tosiaan, jos vauva ei ole kunnallisessa hoidossa, niin on ihan sama, mitä tuntimäärää teet, siis saisit tehdä vaikka täysipäiväistä, ja silti saa kotihoidontuen ja kuntalisän. Tietenkin sun taakkaa helpottaa, kun teet vaan sitä lyhennettyä päivää, johon sulla on oikeus!

Tsemppiä, rankkaa on, mutta ainakin meillä koettiin tosi kannattavaksi ratkaisuksi!
 
Mä olen myöskin hoitoalalla ja teen lyhennettyä eli 90h/3vk. Juttele teidän listantekijän tai oh:n kanssa, miten tunnit voidaan jakaa. Onko 6 yötä putkeen laillista? Aika paljon tulee tunteja ilman viikkolepoa. Missä vauva on, kun itse yön jälkeen nukut? Onko miehellä säännölliset vapaat? Siis selvitä listantekijän kanssa, että voiko sun yöt laittaa aina miehen vapaiden aikaan, ettei sitten yllättäen tule hoito-ongelmia.
Meillä lapsille tulee n. 8 hoitopäivää kuussa, kun teen kaikkia vuoroja ja viikonloppuja.
 
[QUOTE="heh";22919010]Jossain vaan oli, että toi 30h/viikko on sit melko tarkka että sen yli ei sais tunnit mennä[/QUOTE]
Mun duunissa tosta ei pidetä kiinni, vaan kokonaistuntimäärästä eli meillä listatyöntekijöillä 90h/3vk.
 
Mut miten tuo vuorotyössä käytännössä onnistuu?
Ja kuinka paljon hävii palkassa? Tosin sehän sit helpottaa, jos saa paikan pph:lta ja saa sen kodinhoidontuen..
Siis ei saa tukea, jos lapsi on pph:lla hoidossa.
Itse häviän peruspalkassa n. 500e, mutta voitan viikonloppulisissä, kun teen enemmän niitä ja voitan tietysti hoitomaksuissa. Täyden kuun maksun sijaan, maksan vain 10:stä päivästä.
 
Viimeksi muokattu:
"heh"
Mutta jos on paikka PPH:lla niin sit ei saa kotihoidontukea. Siis ei voi olla kunnallisella paikkaa silloin. Pari kaveria on sanonut, että ansiomenetys 400 euron luokkaa ja tekevät hoitotyötä. Mut siis sehän on 78% palkasta minkä sit saa, kun tekee tota osittaista.
JEELI: Jaksotyöss toi varmaan menee Kelaanki läpi, kun on kolmen viikon lista kerran.
 
"heh"
Mä meinaan aloittaa myös tuon osittaisen. Hoitopäiviä tulee 16 joten maksamme täyden hoitomaksun mutta saan sit pitää aina perjantain vapaata+viikonloppuvapaa. Ja teen pääsääntöisesti aamuvroa.
 
a.p...
Teen vakituiseen yövuoroja, joten täytyy varmaan tehdä yksi ilta-tai päivävuoro.. eli 8 yövuoroa+ yksi 6,5h. Silloin ei mee yli. Yritän saada yöt miehen työvuorojen mukaan, muutoin kutsumme sukulaisen yökylään (meille nukkumaan). Miehellä aina pee-la ja la-su yöt vapaat. Usein myös joko usein myös to-pe. Tein aiemmin 6 yövuoroa peräkkäin, jopa 7 yötä.
 

Yhteistyössä