Vauva hoidossa loman aikana?

Olemme puolisoni kanssa lähdössä maaliskuussa häämatkalle, jolloin poikamme on noin 11 kk. Matkoja katsellessamme suurin osa toivekohteista järjestävät pelkästään 2 viikon lomia. Onko liian pitkä aika jättää tuon ikäinen lapsi mummolle hoitoon? Vai pitäisikö tyytyä viikon lomaan? Mielellämme viettäisimme silti häämatkalla rauhalliset 2 viikkoa yhdessä :)
 
jaa että tällasta meininkiä- kiitos asiallisesta viestistä. taitaa olla kaverisi 9-veen päässä vikaa jos tollainen eroahdistus, tai sitten on siinä mummossa jotakin vikaa. samalla mitalla takaisin
 
No minusta tuo on kyllä liian pitkä aika ihan minkä ikäiselle lapselle tahansa olla hoidossa.. Varsinkin nuin pienelle. Koittakaa löytää edes viikon mittainen matka. Itsestä kun tuntuu niin "pahalta" kun oma 8kk on ollut 2 kertaa yhden yön mummulassa :D Taitaisi meillä lähteä vauvelikin mukaan matkalle. :)
 
On liian pitkä aika. Mielestäni viikkokin erossa vanhemmista on ihan liian pitkä aika 11-kuiselle. Meillä esikoinen on nyt 7-vuotiaana ollut mummon ja papan mökillä viikon kesäisin. N. 1-vuotiaana aloitettiin yhden yön kyläilyillä.

Itse en pystyisi hetkeäkään nauttimaan häämatkasta, jos noin pienen jättäisin pitkäksi aikaa.
 
Eikös jonkun ohjeen mukaan (jos nyt ohjeita haluaa noudattaa) lapsi voi olla erossa päähoitajistaan vuorokauden ikävuotta kohti. Eli teidän poika vois juuri hätäseen olla sen yhden vuorokauden erossa teistä. Kaksi viikkoa on ehdottomasti liian pitkä aika mun mielestä. Viikkokin olisi. Jos kahdestaan haluatte viettää aikaa, eikö joku viikonlopun kaupunkiloma kävisi? Tai sitten ottakaa lapsi mukaan ja maksakaa vaikka mummolle loma niin saatte mummon paikan päälle lapsenvahdiksi. Tää nyt voi tuntua ikävältä, mutta ettekö ja raskausaikana valmistautuneet ajatukseen, että kahdenkeskiset lomamatkat ovat teidän osalta nyt muutamaksi vuodeksi mahdottomuus?

Mutta jokainen tyylillään. Teette niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Kellään ei ole oikeutta teitä tuomita vaikka olisittekin kaksi viikkoa pois vauvanne luota. Miettikää silti asiaa poikanne kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Alle 3v unohtaa vanhempien kasvot tosi nopeasti,,joku tutkimus oli jopa sitä mieltä,että yli 3v vasta suositeltavaa laittaa päivähoitoon,koska ne kasvot unohtuu ja pienellä ahdistus voi olla kovakin. Saati jos kyseessä viikko..tai jopa kaksi..surullista :( mutta tosiaan kukaan ei voi sanoa teille,että ette vois niin tehdä..
 
Alle 3v unohtaa vanhempien kasvot tosi nopeasti,,joku tutkimus oli jopa sitä mieltä,että yli 3v vasta suositeltavaa laittaa päivähoitoon,koska ne kasvot unohtuu ja pienellä ahdistus voi olla kovakin. Saati jos kyseessä viikko..tai jopa kaksi..surullista :( mutta tosiaan kukaan ei voi sanoa teille,että ette vois niin tehdä..
 
Mun (melkein) 11 kk vanhalla on kyllä juuri nyt sellainen äitiin leimautumishetki elämässään, että tekee tiukkaa jättää edes päiväksi, yötä en ole edes ajatellut kokeilla. Vauvoja on tietysti monenlaisia, mutta kyllä tuolle ainakin rutiinit on tällähetkellä niin tärkeitä varsinkin tuossa nukahtamisessa, en kyllä uskaltaisi jättää sitä kenenkään muun huoleksi kahdeksi viikoksi. Kyllä ne honeymoonit täytyy ainakin meillä muutamaksi vuodeksi unohtaa.

Lisäksi ihmettelen, että kuka suostuu 11 kk vanhaa kaksi viikkoa hoitamaan...
 
2 viikkoa on ehkä vähän liian pitkä aika niin pienelle, mutta muutama päivä olisi parempi :(.

Meillä poika on ihan pikkuvauvasta lähtien ollut yökylässä joka viikko/joka toinen viikko mummolassa, saadaan kahdenkeskeistä aikaa puolison kanssa + aikaa siivota hyvin koti ja sellaista. Sellainen ei ole minun mielestä paha juttu, mutta niinkin pitkä aika kuin 2 viikkoa on jo liikaa, jopa vanhemmallekkin :(. Minä en edes uskaltaisi jättää niin pitkäksi aikaa hoitoon.

Mutta kannattaa sillontällöin antaa lapsi hoitoon yöksi/muutamaksi, että lapsi voi sosialisoitua ja nähdä muutakin maailmaa + vierastaminen vähenee, jos pienestä lähtien on ollut tekemisissä toisten ihmisten kanssa.
 
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta omasta kokemuksesta lapsi ei kyllä unohda vanhempiaan matkan aikana. itse olen mieheni kanssa lähtenyt pari kertaa vuodessa pikku matkalle ilman lasta, enimmillään ollaan oltu vajaa viikko (isompi lapsi nyt 3 vuotta), ja lisäksi lapsi yökyläilee säännöllisesti isoäidin luona.

Kyllä tuo 2vkoa silti kuulostaa pitkältä. Suosittelisin joko viikon matkaa, tai sitten 2 viikon matkaa vauvan kanssa - monissa parempitasoisissa paikoissahan on mahdollista ostaa luotettavan lapsenvahdin palveluita, varatkaa siihen budjettia niin pääsette viettämään myös kahdenkeskistä aikaa.
 
Unohti lapsi tai ei niin minä en edes haluaisi jättää hoitoon noin pitkäksi aikaa, tuo ajatus jo tuntuu mulle ihan mahdottomalta. Mielummin vietän loman lapsen ja miehen kanssa.

Ziisus tätä meinkiä, kun kaikkea ei voi saada, eli lapsi ja yhteiset lomat vain miehen kanssa eli pesaan myös Pujajaa.
 
jätä hoitoon vaan olin juuri erossa 9kk vauvastani ja puolisostani 4 viikkoo ja 2 päivän päästä lapsi oli kuin ei ikinä oltaisi oltu erossa.joku kysyy miksi! mutta puolison piti pitää lasta koska jonkun on tehtävä töitäkin tässä huushollissa.
 
Mulla on 10kk ikäinen lapsi, enkä voisi kuvitellakaan jättäväni hoitoon edes kolmeksi vuorokaudeksi. Mutta hei, nämä on jokaisen omia päätöksiä ja teette kuten teille parhaalta tuntuu. Tuli silti mieleen, että pystyisittekö aivan täysillä nauttimaan, jos ikävä iskee kovinkin pahana.. teille nimittäin?

Meidän vauva on ollut kahteen otteeseen "yökylässä", eli meille on tullut kerran mummu ja kerran fammo hoitamaan yön yli, kun ollaan miehen kanssa oltu juhlissa pitemmän kaavan mukaan. Mutta ollaan tosiaan lähdetty kotoa vasta vähän ennen lapsen nukkumaanmenoaikaa ja tultu aamuyöllä takaisin, joten kyse on ollut alle puolesta vuorokaudesta ja se on minun mielestäni tuon ikäiselle ja juuri tuolle meidän lapsellemme maksimiaika olla toisten hoidettavana. Kyllä se on kuitenkin niin kovasti vielä äidinkin perään ja mun sydänhän särkyisi, jos olisin jossain toisella puolella eurooppaa/maailmaa, enkä voisi halailla ja pussailla lastani päivittäin.

Vastaavassa tilanteessa ottaisin lapsen mukaan, ehdottomasti.
 
En ole niin itsekäs että veisin lapseni toisen hoidettavaksi 7000km päähän ja jättäisin puolisoni yksin jotta näkisin lapseni 2 tuntia hereillä päivisin.mieti sattuiko minua olla erossa lapsestani.ihan oikeesti,elämä ei kaikilla ole niin kauheen ruusuista!
 
En ole niin itsekäs että veisin lapseni toisen hoidettavaksi 7000km päähän ja jättäisin puolisoni yksin jotta näkisin lapseni 2 tuntia hereillä päivisin.mieti sattuiko minua olla erossa lapsestani.ihan oikeesti,elämä ei kaikilla ole niin kauheen ruusuista!
En tiedä kenelle tämän kohdistit, mutta koska ainoastaan minun viestini on sinun kahden viestin välissä, niin oletan että minulle. Ja aivan turhaan. Itse vastasin vain aloittajan kysymykseen omalla mielipiteelläni ja siten, miten itse toimisin vastaavassa tilanteessa.

Joten herneet ulos nokasta, en tainnut edes lukea sinun viestiäsi ennenkuin vastasin aloittajalle :LOL:
 
Ehkä sulla buatzai ei ollut muuta vaihtoehtoa kun mennä duuniisi, mutta tässä nyt on kysessä ihan loma jonne ei haluta muksua mukaan ja sitten pelätään että alkaako vierastaan äitiään. Nää kantsis miettiä ennenkuin alkaa vääntää muksua että haluaako elämältään rauhaiseloa miehen kanssa vai lapsia. Parisuhdettakin voi hoitaa kotona arjessa ei tarvi olla erossa lapsesta/lapsista.
 
En nyt lähde omia mielipiteitäni sen kummemmin esittämään, mutta olisiko mahdollista ottaa lapsi ja joku tuttu ihminen lapsenvahdiksi mukaan? Saisitte rauhallista aikaa kahden kesken ja lapsi olisi kuitenkin mukana :)
 

Yhteistyössä