Vauva hengittää "vatsalihaksilla" -normaalia?

• Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen
Vaikea selittää, mutta siis 4kk vauva hengittää tiheästi ja jotenkin omituisesti vatsalihaksilla, niin että maha nousee tosi voimakkaasti. Onkohan tuo ihan normaalia (eli enkö vain aiemmin ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota)? Muuten on suht normaali, ehkä vähän tavallista itkuisampi on ollut tänään. Kuivaa yskää vähän. Googletin, mutta en löytänyt mitään (toisaalta en tiennyt, mitä etsiäkään)?

No
Jos on esim. limaa keuhkoissa tai henkiteissä ettei oikein mielestään saa happea?

Ei kuulosta ihan normaalilta. Auttaisiko höyryhengitys, suihku kuumalle valumaan ja istutte kylppärissä?

vieras
Meidän tyttö hengitti joskus ihan samalla tavalla, en osaa kertoa syytä, mutta ei ollut mitään vikaa, ihan normaali terve tyttö tuo on :) . Kuopuksella oli Rs virus ja hengitti todella raskaasti apulihaksia käyttäen, eli veti ihan kuopalle tossa vatsan ja keuhkojen kohdalla. Mutta silloin oli todella räkäinen ja joutui sairaalaan. Tuskin on mitään ihmeelistä jos muuten suht normaali. tosin mä oon aina vienyt lääkärille jos oon jotain ihmetellyt, ihan oman mielenrauhan vuoksi.

...
Tuntuuko sinusta että hengitys on vaikeaa? Heiluuko "nenänpielet" kun hengittää? Näkyykö joko kylkiluittenvälissä / tai kaulassa "kuoppia" kun vetää sisään henkeä?

Kun vauva on rauhallinen ei siis huuda hätääntyneenä mittaa hengitysfrekvenssi eli kuinka monta kertaa hengittää minuutin aikana, jos se on kokoajan koholla veisin päivystykseen näytille.

äiti x2
pojalla on ollut astma ja esim paha keuhkoputken tulehdus aiheuttaa pallea hengityksen. Kuiva yskä on yksi oireista. Pallea hengitys tarkoittaa sitä että lapsi ei saa happea riittävästi verenkiertoon ja meillä sai heti sairaalassa happiviikset ja kyseessä oli yli 2-vuotias lapsi. Itse tilanteessasi lähtisin heti sairaalaan koska ottavat todenäköisesti sisälle.

"hah"
Hengittää aivan normaalisti. Jos hengittäisi rintakehällä, niin silloin asia on eri.

Onhan sitä kiva mennä päivystykseen näyttämään, kun lapsi hengittää normaalisti....

Yhteistyössä