Vauva haluaisi syödä koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Imetin 4 kk asti ja nyt olen siis lopettelemassa. Annan max kerrran omistani enään. Maito ei tuntunut riittävän ja turhauduin. Pullo alkoi tuntumaan paljon helpommalta muutenkin.

No meillä tuollainen 160ml pullo. Kai siihen vähän enemmänkin mahtuu. Vauva söisi 2 tunnin välein! maitoa. Oli miinuskäyrillä kun imetin, mutta täysin tyytyväinen lapsi kuitenkin. Nukkui yöllä välillä jopa 8 tuntia, yleensä 6. No nyt herää sitten 2-4 tunnin välein syömään yölläkin. Päivällä on hyvin levoton ja ei jaksa olla sylissä, jos en juttele, laula, katso koko ajan, ja lattialla raivoaa kun ei pääse liikkeelle. Muistan kyllä, että esikoinenkin oli vihainen, kun ei päässyt liikkeelle.

Mutta tuo maitomäärä! jos vauva söisi vaikka 8, 10, 13, 16, 19, 22, 24, 4, 8 ...ja vauva haluaisi oikeasti syödä vieläkin useammin, tulisi maidon määräksi 1440 ml.

"Määristä. Vauvan maidontarve on noin 130-150ml per painokilo per päivä eli esim. 6kg painoinen vauva tarvitsee maitoa päivässä n. 780-900ml/pvä. Iällä ei siis ole väliä vaan painolla ennemminkin. "

Meillä on kohta neuvola, mutta viimeksi oli vähän päälle 5kg 3 kk neuvolassa. Nyt on kai jotain 6 kg luulisin. Meidän tyttö syö siis ihan liikaa maitoa. Muistaisin, että jos vauva haluaa yli litran maitoa, pitäisi antaa jotain soseita. Meillä vasta aloiteltu soseet, maistellaan vasta. Pitäisikö illalla antaa vaikka maissivelliä? Kyselen kyllä neuvolasta, mutta mietin kannattaisikohan tänään antaa.

Tänäänkin vauva söi kello 6 ja 8 oli jo sitä mieltä, että nyt lisää maitoa. Yritin nukuttaa, ei nukkunut. Huusi lopulta ihan lohduttomasti sylissäni, kun äiti ei anna maitoa. No annoin sitten, kun ei kelvannut mikään muukaan. Selvästi pulloa kaipasi ja joi kovalla tahdilla. Mutta parin tunnin välein noin paljon maitoa!

Kuinka paljon pilttiä voi edes näin pienelle antaa? 1/4 purkillista olen kyllä enintään antanut vaikka kukkakaalia. Ei oikein tunnu pitävän noista kaupan. Pitäisi itse keittää ja soseuttaa. Kannattaako muuten käyttää perunan kanssa maidonkorviketta vai vettä? Maidonkanssa kokeilin perunaa ja meni oikein hyvin alas, mutta sitten sitä maitoa tulee siihenkin. Painosta en tietysti vielä ole huolissaan, mutta tuolla määrällä meille tulee pieni sumopainija :D ja vaikeuttaa varmasti myös sitten liikkumista

Vellin ravintoarvo ei ole juuri sen kummempi kuin korvikkeen ja meillä ei ainakaan pitänyt nälkää sen kummemmin kuin maitokaan. Mulle th sanoi, että kiinteitä saa antaa niin paljon kuin syö ja reilun viikon päästä kiinteiden aloituksesta meni jo purkillinen kerralla.

Mitä jos antaisit yötävasten hiukan sosetta? Hedelmää tai sitten sitä perunaa oikein löysänä?

Mä soseutin itsetekemäni soseet oikein niukkaan vesimäärään, kun tein aina niin paljon että pakastin suurimman osan jääpalamuoteissa kuutioiksi. Lisäsin sitten maidon vasta lämmitettyyn ruokaan, jotta maitoa ei lämmitetty kahteen kertaan.

Niin ja on teillä varaa kerätä painoa, meillä painettiin 4kk 8kg. :)

Yhteistyössä