Vauva ei ryömi ei konttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja serrano
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

serrano

Vieras
Mutta menee esim sohvaa pitkin kävellen, huojuu huojuu mut pysyy pystyssä, myös yhden käden varassa. Huutaa jos laittaa makaamaan, haluaa istumaan tai seisomaan. Koko ajan. Pinnasängyssä pääsee itse ylös ja kävelee siellä sitten ympäriinsä hymyssä suin. Ei osaa kontata eikä edes ryömiä, käsillä osaa työntää itsensä taaksepäin vatsallaan maaten. Meinaako tämä nyt hypätä konttausvaiheen yli ja lähteä vaan kävelemään? Onko tästä mitään haittaa? Vauva huomenna 7 kk. Kaksi sisarusta josta ottaa mallia, siksi varmaan kiire juoksemaan...

Meidän erityislapsi opetteli konttaamaan vasta sen jälkeen, kun oli ensin kävellyt pitkin tukia vaikka kuinka kauan. On niin varovainen, ettei uskaltanut irti päästää ja lopulta huomasi, että pääsee nopeammin konttaamalla kuin kävelemällä seiniä pitkin, kun joutui väliin kiertämään pitkin koko asunnon.

Mun esikoinen lähti kans tukia pitkin kävelemään tuossa 7kk iässä ja oppi istumaan kunnolla vasta 10kk ja sen jälkeen vasta konttaamaan.Ensimmäiset askeleet ilman tukea otti kuitenkin vasta pari päivää ennen 1v synttäreitä.

muoks, ryömi kuitenkin jo ennen pystyyn nousemistaan.

Ok, no meillä kyllä istuu tukevasti ja osaa ottaa käsillä vastaan ettei kaadu. Mutta ei mitään kiinnostusta lähteä ryömimään tai konttaamaan, haluaa vain ylös. Jos laittaa istumaan keskelle lattiaa niin molemmat kädet nousee heti ilmaan että "nosta mut seisomaan". Sitten kun antaa kädet niin nostaa itsensä ylös ja heiluu siinä sitten nauraen tai yrittää "hyppiä" tai lähteä kävelemään..huoh..

Olen kuullut, että konttaamisen skippaamisesta voisi olla jotain haittaa ja jos lapsi ei normaalissa vaiheessa ennen kävelyä konttaamaan ala, niin kannattaisi siihen rohkaista sitten myöhemmin taaperona.

Meidän lapsi lähti ryömimään vasta 9 kk iässä, ja konttaamaan paria kuukautta myöhemmin. Ensimmäisiä askelia tuetta otti joskus 1 v 2 kk iässä, mutta kunnolla käveli vasta liki 1,5-vuotiaana. Monien muiden kertomukseen verrattuna tuntuu siis oppineen tosi myöhään, mutta neuvolassa kehityksen katsottiin olevan ihan normaalin rajoissa. Nyt lapsi on 4-vuotias ja kaikin puolin ikätasollaan.

Että sen puoleen en olisi ollenkaan huolissani, jos 7 kk vauva ei vielä ryömi.

Yhteistyössä