Vauva ei osaa/suostu imeä kunnolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toivoton tapaus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toivoton tapaus?

Vieras
Meillä on lapsia ennestään, jotka ovat imeneet rintaa hienosti. Nyt meille kuitenkin syntyi keskonen, jolle annettiin alkuaikoina maito nenä-maha-letkulla ja pullosta, sekä imi jonkun verran suoraan rinnasta. Kotona ollaan kuitenkin oltu jo jonkun aikaa, ja vauva on kyllä välillä imenyt hienosti rinnasta, ja imuote on hyvä. Tuntuu, että vauva ei kuitenkaan osaa tyhjentää rintaa hyvin, tai ei halua, tai en tiedä mitä... Saattaa kiukutella rinnalla, tai vaan lopettaa, mutta pullosta sitten kuitenkin vetää kunnon satsin vielä siihen päälle. Olen lypsänyt rintaa, joten tiedän, että rinnassa olisi kyllä ollut vielä maitoa, mutta vauva ei sitä syönyt. Vauvalla on jo painoa reilusti yli 3 kg, joten ei ihan tosi pieni enää ole...

Kysymys kuuluu: Mikä on ongelma? Aikooko tuo vauva ikinä oppia imemään maitonsa pelkästään rinnasta? Onko jollain vauvaa, joka ei ole suostunut imemään maitoja rinnasta?

Annanko vauvan sitten vain raivota, enkä jätä muita vaihtoehtoja, kuin tissin? Olen kyllä ennenkin nähnyt rintaraivareita, mutta ehkä olen liian varovainen tämän kanssa, kun oli niin pieni syntyessään. Pelkään vaan, et se on niin pikkuraasu, ettei ehkä vaan osaa tyhjentää rintaa...?

Oletko koittanut vaihtaa rintaa, kun vauva yrittää aloittaa raivoamisen? Koska meidän kuopus teki ihan pienenä sitä että halusi täyttää ensin mahaansa sillä helposti imettävällä etumaidolla (molemmista rinnoista) ja sitten vasta malttoi keskittyä sen rinnan tyhjäntemiseen. Toinen minkä huomasin auttavan on että koitin imettää "väärinpäin" eli joko sylissä niin että vauvan jalat on mun käden alla/kyljen vieressä, tai makuulla niin että vauva oli mun naaman vieressä. Vauva hämäänty tästä niin ettei huomannut raivota.

Vicy, olen kokeillut noita kikkoja. Öisin imee kyllä myös rinnasta makuullaan, mutta pidän huolen, että rinnoissa on runsaasti maitoa yöksi. Välillä ei tosin suostu imemään niin ollenkaan, että olen makuuasennossa, eli joudun yöllä nousemaan istumaan.

Rintakumia en ole nyt käyttänyt, kun se vähentää rinnan stimulaatiota, ja vähentää maitoa minulla.

Olen kuitenkin päätymässä siihen, että vika on minun päässäni, ja olen päästänyt pikkuisen liian helpolla. Luin, että tosi nälkäinen vauva ei ikinä reagoi rintaraivarein, vaan takertuu oikein lujasti rintaan. Vauva ei siis voi olla liian nälkäinen, vaan ehkä tosiaan vaan haluaa sen helpon maidon. Vaikka vauva on siis vielä aika pieni, niin luulen, että aion vaan koittaa pysyä tiukkana, ja pistää imemään vaan rintaa. Mikäli pissa ja kakka vähenee, tai vauva tosiaan yrittää raivokkaasti imeä rintaa, jos ei siellä ole tarpeeksi maitoa, niin vasta sitten turvaudun taas pulloon hetkeksi. Lypsämällä maitoa on kyllä tullut tähänkin asti, vaikka vauva on imemisen lopettanut, joten onhan sitä siellä nyt jonkin verran oltava.

Kiitos neuvoistanne! Niistä oli apua! :)

Yhteistyössä