Vauva ei nuku kuin tissi suussa, auttaisiko imetyksen lopetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt"

Vieras
vauva 2,5kk, syö useita kertoja tunnissa vuorokauden ympäri, tämmöstä ollut alusta asti. Liinassa nukkuu ok kun olen liikkeellä, muualla nukkuu 10min torkkuja. Nukahtaminen on todella vaikeaa kun haluaa imeä, mutta ilmeisesti mahakin on täysi. Alan olla aika väsynyt, mihinkään ei päästä kun vauva vaan huutaa ja meillä on toinenkin lapsi. Helpottaisko tilanne jos lopettaisin imetyksen? Tuttia ei huoli.

Yrittäisin sitkeästi opettaa tutille. Kokeilla eri malleja ja materiaaleja, käyttää vaikka sokerivettäkin apuna...

Ja varmaan kylmästi pistäisin 3 h välein ruoka-ajat. Lapsentahtinen imetys on erittäin jees silloin, kun lapsi ei ime 24/7, mutta aina se ei todellakaan ole järkevää.

Imetystä en lopettaisi.

Meidän vaavi pitää joinain päivinä nukuttaa väkisin uudelleen, kun herää 10-15 min torkkujen jälkeen. Sylissä uneen heijaaminen tai sitterissä hytkyttely on aika toimivia.

Taidat olla totuttanut lapsen liian hyvälle palvelulle. Vauva ehdollistuu nopeasti siihen, että saa joka inahduksella saa tissiä tai hyssyttelyä. Samalla jää kehittymättä tärkeä taito vain olla ja ihmetellä elämää. Vauvan perustarpeisiin pitää tietysti vastata ja silkka itkettäminen on julmaa. Ei vauva kuitenkaan rikki mene, vaikka välillä vähän itkisikin tyytymättömyyttään. Anna vauvan pötkötellä välillä lattialla/vaunuissa/pinnasängyssä, tajoa tuttia, mutta älä aina välitöntä tissi- ja hyssyttelypalvelua

No ehkä olen opettanut mutta tämmöstä tämä elämä on ollut siitä asti kun vauva oli 2pv vanha. Sylissä kanniskelu auttaa välillä, mutta vaunuihin tai esim koliikkikeinuun ei nukahda eikä edes rauhoitu. Pidän kyllä lattialla ja seurustellaan, katellaan värikkäitä leluja, laulellaan ja yleensä vauva naureskelee tyytyväisenä mutta ei jaksa kauaa ja alkaa karjumaan ja siihen huutoon ei auta mikään muu kun imetys.

Aaaapuva, nytko jo 2,5-kuinen vauva on "opetettu liian hyvälle" ja nyt sitten vallanhaluisesti terrorisoi perhettä omilla mielihaluillaan? Että voi käsitys lapsista olla erilainen.

Mun mielestä alle puolivuotiasta ei voi hemmotella pilalle. Alle puolivuotiaalla ei juuri ole haluja, hänellä on vain tarpeita. Eihän tajua, että se epämääräinen epämukavuuden tunne jota hän kokee joutuessaan äidistä/tissistä/sylistä eroon on vaaratonta. Se uhkaa hänen kokemaansa hyvinvointia ja hän reagoi ilmoittamalla sen, kuten kuuluukin. Kun tähän reaktioon vastataan, lapsen kiintymys, positiivinen omakuva ja perusluottamus rakentuvat. Ja niihin on vastattava niin hyvin kuin vain pystyy... mutta ei tarvitse pystyä imettämään vuorokauden ympäri monta kertaa joka tunti.

24/7 pesimiseen ei ole aina mahdollisuutta tai energiaa eikä tartte olla. Mut monilla vauvoilla tuo 1,5-2,5kk on sitä "vaikeinta" aikaa, ja siitä helpottuu. Väittäisin, että jos jaksat odottaa, tilanne helpottuu ihan itsestään ainakin jonkin verran kun lapsi esimerkiksi oppii viihtymään lattialla ja toisaalta imuteho kasvaa ja imetykset lyhenee. Jos taas et jaksa, niin sit pitää keksiä jotain muuta, koska omat rajansa tulee tuntea. Imetysten rajoittaminen ja tarvittaessa korvikelisä (ainakaan omani ei todellakaan olisi säilynyt hengissä kolmen tunnin välein imetyksillä). Liinailua sen verran kuin jaksat, ehkä liinaimetyksen opettelu? Tuttia kannattaa tosiaan kokeilla, montaa erilaista jos eka osu. Joitakin auttaa äidinhajuinen riepu (esim imetyksen aikana rinnan alla haudutettu ;)), meillä oli lähinnä vitsi. PYYDÄ APUA läheisiltä ja ota vauvan kanssa unia mahdollisuuksien mukaan. Surutta isommalle joskus sopiva video pyörimään kun TAAS imetät.

Ai niin, refluksitaudin mahdollisuus kannattaa huomioida, jos lapsi on kipeän oloinen. Sille tyypillistä on jatkuvat imuhalut (nieleminen vie nousevat mahahapot takaisin mahaan) ja vaakatasossa nukkumisen vaikeus, monesti refluksivauvat kärsivät myös vaunuissa/turvakaukalossa tärinässä. Kaikki refluksivauvat ei pulauttele.

Hurjasti jaksamista. Mulla oli tuollainen vauva esikoisena, ja välillä tuntui energia loppuvan. En voi edes kuvitella, mitä se on, kun pitäisi kahdelle lapselle revetä!

Ai niin, ja niin kuin sulla ei nyt muuta tekemistä olisi, niin annan kirjavinkin ;) Teidän vauva saattaapi olla ns. suuritarpeinen lapsi. Lapset ON temperamentiltaan ja hoivantarpeeltaan erilaisia, joten ainakin minulle oli lohdullista tietää, ettei se tississä roikkuminen ollut sen enempää vika lapsessa kuin minussa. Tississä roikkuminen on fiksun muksun keino varmistaa sen kaikista turvallisimman eli "äitiympäristön" läsnäolo.

Eli joskus, vaikka vuosien päästä lohduksi jos et aiemmin ehdi/jaksa, vilkaise Onnellisen vauvan hoito-oppaasta (William & Martha Sears) sananen suuritarpeisesta lapsesta. Muuten tuo kirja ei ole mikään käytännönläheinen manuaali joka antaisi ratkaisun tilanteeseenne, tai ainakaan minulle antanut, mutta mun kohdalla tieto vähensi tuskaa.

Minä täällä taas :) Pulpahtelee mieleen juttuja mitä tuli milloin kenenkin (puolison, äidin, neuvolan, imetystukiäidin) kanssa vatvottua oman vauvan ensimmäisinä kuukausina: onko vauvan kasvu ollut neuvolassa ok ja onko tuo nykyisen tiheä tissittely ollut pysyvämpi asiantila vai onko viime päivinä tihentynyt (entisestään), ts. voisiko olla tiheän imun kausi (muutenkin suuren läheisyydenkaipuun päälle)?

Yhteistyössä