Vauva alkaa kieltäytymään rinnasta?

Mitä pitäisi tehdä kun olen antanut poitsulle(5vk) pullosta maitoa lisäksi kun rintamaito ei tuntunut riittävän millään.

Nyt kuitenkin lopettanut rinnan imemisen. Ottaa kyllä kiinni mutta en tiedä kyllästyykö siihen kun rinnasta maito tulee hitaammin kuin pullosta ja sen eteen joutuu tekemään enemmän töitä. Heittää aina hetken päästä irti rinnasta ja alkaa kamalan huudon(rinnasta siis edelleen tulisi maitoa melko vaivatta kun olen kokeillut). Olen yrittänyt jatkaa antamalla rinnan takaisin suuhun mutta ei huoli.
Lopulta aina joutunut antamaan periksi ja syöttämään pullosta.

Mitä pitäisi tehdä?
Tahtoisin imettää enkä halua että maidontulo loppuisi.

Minulla on samanlaista ilmennyt, ja myös mun vauva on melko samaa ikää... 7 viikkoo vanha nyt. Olen imettänyt ja nyt huomannut, että maitoa ei taida tullakaan yhtä helpolla. Olen antanut muutaman kerran lisämaitoa, ja nyt illalla imi monta kertaa rintaa, molemmista... ja aloitti itkemisen sen jälkeen. : nälkä itkua. niin kokeilin Nanilla, ja sitä vaavi söi peräti 80 ml ja ne meni nopeasti! eli maitoa ei saanut tarpeeksi, TAI ei jaksan enää imee kun oli nii väsy. Mulla sama juttu; EN HALUA lopettaa IMETTÄMISTÄ!

Jättäkää molemmat pulloruokinta pois. Lisämaito kannattaa antaa hörppyyttämällä mukista, vauva tottuu niin äkkiä pullolle ettei kannata riskeerata.

Kannattaa käydä Imetystukilistalta lukemassa vinkkejä maitomäärän lisäämiseksi Tässä esimerkiksi on hyvä artikkeli: http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php

Joku voisi tulla näyttämään miten TODELLA nälkäiselle vauvalle annetaan hörppyyttämällä maitoa...? Itse kyllä "riskeerasin" ja olen antanut vauvalleni pullosta maitoa, koska kaikista yrityksistä huolimatta maitoa ei tule riittävästi (Imetystukilistoilla on käyty ja saatu sieltä aivan kammottavat omantunnontuskat.. karseaa syyllistämistä jos imetys ei onnistu..).

Jotkut vauvat kieltäytyvät rinnasta, kun huomaavat kuinka paljon helpommalla pullosta saa. Tuon ikäisillä on usein nk. tiheän imun kausi, jolloin vauva imee usein ja pitkään ja näin kasvattaa maitomäärää vastaamaan tulevia tarpeita. Tämä saattaa äidistä vaikuttaa siltä, että maito olisi loppumassa. Näin ei kuitenkaan ole.

Ainoa tapa saada maitomäärä lisääntymään on imettää. Mitä enemmän imettää, sitä enemmän maitoa muodostuu. Maidontulo ei koskaan ykskaks lakkaa. Oikeastaan ainoa tapa saada maito loppumaan on antaa maito muualta (ikävä kyllä )

Voit kokeilla seuraavia asioita:
*Tarjoa aina ensin rintaa.
*"Huijaa" vauva imemään esim. liikkeessä, pimeässä yms.
(kokeile hytkytellä sängyn laidalla, kun imetät )
*Imetä vauvaa, kun on uninen (öisin, unille mentäessä )

Tuon ikäisillä vauvoilla on rintaraivarit yleisiä. Syytä ei aina löydy ja saattaa hyvinkin mennä itsekseen ohi. Käypä lukemassa: http://www.imetystukilista.net/faq/rintaraivarit.php

Tsemppiä!

Hei

Kokemuksella voin sanoa että ei kannata antaa säännöllisesti pullosta maitoo (tai velliä). Meillä tosin 9kk ikänen jo mutta kun ajattelin itse päästä helpommalla ja antaa illalla velliä niin eipä enää rinta kelpaakkaan. Mulla se ei tosin enää haittaa jos maidontulo lakkaa mutta en antais 5 viikkoselle kun itse pumpattua maitoa sillontällön pullosta.

Vähän ohi aiheen, mutta haluan puolustella pulloruokintaa.

Meidän poika, ikää 3 viikkoa, ei ole ainakaan vielä kieltäytynyt rinnasta, mutta iltayöllä on annettu hiukan tuttelia pullosta, koska muuten unta saadaan vain 15-60 minuutin pätkissä. Aina ensin imetän reilusti molemmista rinnoista ja sen jälkeen menee noin 40-50ml korviketta. Aina ei kuitenkaan nukahda pullolle, vaan ottaa sitten vielä unihuikat tissistä ja nukahtaa siihen. Tällä satsilla minäkin saan nukkua noin 3 tuntia putkeen. Sitten aamuyö ja muu osa vuorokaudesta mennään lapsentahtisesti eli välillä tuntuu, että ollaan tissillä melkein koko päivä :whistle:

Minäkin olen käynyt imetystukilistalla lukemassa maidon tuotannon lisäämisestä/korvikkeen vähentämisestä, mutta.. Pitää sitä äidinkin nukkua ja muutenkin välillä levätä, että jaksaa imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja Joe80:
Minäkin olen käynyt imetystukilistalla lukemassa maidon tuotannon lisäämisestä/korvikkeen vähentämisestä, mutta.. Pitää sitä äidinkin nukkua ja muutenkin välillä levätä, että jaksaa imettää.

Lepo on tärkeää, ihan totta. Toisaalta Imetystukilistan sivuilla on kerrottu lähes kaikki vinkit maidon lisäämiseksi/korvikkeen vähentämiseksi, ja niistä voi äiti sitten poimia ne, jotka kokee jaksavansa. En ole vielä tavannut äitiä, joka olisi jaksanut käyttää niitä kaikkia keinoja yhtä aikaa...
Valintakysymys siis, ja oma jaksaminen pitäisi osata myös ottaa huomioon.

Alkuperäiselle:
Suosittelen ihokontaktia, etenkin kun vauvasi on vielä noin pieni. Mitä enemmän hän saa olla iholla, sitä enemmän sinulla erittyy oksitosiinia ja sitä vahvemmiksi vauvan imemisvaistot tulevat. Kun vauva on iholla, huomaat hänen nälkäviestinsä hyvin varhaisessa vaiheessa, ja voit tarjota rintaa ihan rauhassa. Pullosta (ja tutista) voisi olla hyvä luopua, ja keksiä korvaavia ruokintatapoja. Hörpyttäminen on hyvä, mutta myös hieman hankala tapa, etenkin jos lisämaitoa menee paljon. Neulatonta lääkeruiskua voit kokeilla, vaikka sekin on hidas tapa. Nopeimpia tapoja antaa maitoa muusta kuin pullosta on imetysapulaitteen käyttäminen. Siinä vauva imee rintaa, mutta saa maitoa myös letkun kautta pullosta.

Tsemppiä!

Yhteistyössä