Vauva (9kk) ja maito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maija Maitoparta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maija Maitoparta

Vieras
Olen tässä pähkäillyt, saako 9 kk vanha vauvani riittävästi maitoa. Täysimetin hänet puolivuotiaaksi ja sen jälkeen hän on syönyt kiinteitä. Rintamaitoa hän syö edelleen muutaman minuutin aina päivä- ja yöunille mennessään. Lisäksi hän herää öisin pari-kolme kertaa hetkeksi (alle 5 min) rinnalle ja aamulla hän syö klo 6-8 muutaman kerran nukkuessaan vieressäni. Päivisin hän ei saa maitoa aterioiden yhteydessä. Olen tarjonnut rintaa, mutta hän ei malta asettua sille. Hän ryyppää vesitilkan ruoan jälkeen nokkamukista, mutta muita nesteitä hän ei saa. Korviketta en ole antanut koskaan, sillä rintamaitoa riitti ja toisaalta hän ei edes osaa juoda tuttipullosta. Mistä tiedän, riittääkö antamani rintamaito hänelle? Pitääkö minun ruveta antamaan hänelle päivisin korviketta? Pitääkö tuon ikäisen saada maitoa päivittäin yli puoli litraa? Kiitos, jos joku osaisi neuvoa. Neuvola meillä on vasta yli kuukauden kuluttua, joten sieltä en voi nyt kysyä.

Sellaiset 4-5 kunnon imetyskertaa takaavat riittävän maidonsaannin. Kuulostaa siltä, että homma on teillä ihan kunnossa. Tuonikäinen vauva vetäisee jo muutamassa minuutissa kunnon satsin. Meille sanottiin neuvolassa, että puuroa voi alkaa pikku hiljaa keittämään jo tavan maitoon (8kk). Lisäksi vauvajogurtit ovat hyviä välipaloja, joista sitä kalsiumia saa. Korviketta en kuukautta varten ottaisi ohjelmaan. Muistathan, että hapanmaitotuotteitakin voi alkaa kokeilla siinä 10kk:n iässä.

Onnea ja iloa!

imettämistä leikin lomassa! Paita vaan pois ja lattialle makoilemaan. Ainakin meillä tyttö käy siitä imuttelemassa vähän väliä:). Myös "isojen" imetysasento saattaisi toimia. Ota vauva kahareisin syliisi, masu masua vasten ja anna syödä siinä. Hyvä näkyvyys ympärille, nimittäin.

Olen kokeillut just tuota ehdottamaasi imeyystapaa. Koska napero käy ottamassa vain pikkuhujut välillä, olen ajatellut, ettei se varmaan riitä. Mitäs se sellainen vauvajogurtti on? Öh, olen hieman noviisi tämän esikoisen kanssa. Joko sitä voi antaa tämänikäiselle?

Yhteistyössä