vauva 9kk ei syö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soppakauha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soppakauha

Vieras
Apua. Tähän asti poika syönyt todella hyvällä ruokahalulla, mutta nyt kun pitäisi siirtyä noista ihan vauvojen mössöistä vähän "rakeisempaan" ruokaan niin protesti on ihan mahdoton. Kokeiltu on kaupan ruokia ja omia kokkauksia mutta mikään ei kelpaa. Heti jos annan tuttuja vauvan mössöjä (kaupan purkkeja) niin kaikki menee. Hommalla on siksi vähän kiire, koska poika menee helmikuun alusta päiväkotiin ja saisi siihen mennessä oppia syömään kunnon ruokaa.
Nyt olen kolmena päivänä ollut tiukalla linjalla. Jos ruoka ei kelpaa, annan maidon, ja seuraavan kerran ruokaa vasta seuraavana ruoka-aikana. Välipalana annan hedelmä ja marjasoseita. Ne kyllä kelpaa. Aamu ja ilta puuro menee myös hyvin.
Olisko kellään vastaavia kokemuksia & ideoita miten homman saisi sujumaan??

Älä turhaan kiirehdi tai huolehdi. Lapsi on luonnollinen olento joka tietää mikä hänelle on hyväksi. Jos hän ei vielä halua rakeista ruokaa monista yrityksistä huolimatta, se on vain liian varhaista.
Pureskelu on osa ruoansulatusta, jos lapsi ei sitä vielä hallitse, ruoka ei sula hyvin eikä hän saa tarvitsemiaan ravintoaineita. Ties mitkä allergiat ja intoleranssit tulee liialla hoppuilulla.
Laita osa suokaa sosemaisena ja osa rakeisena, keskelle sekoitus molemmista. Katso mitä hän itse haluaa syödä. Ja ennen kaikkea anna lapsen syödä itse. Voit auttaa häntä tietenkin omalla lusikallasi :) Suurin osa itse syödystä päätyy vielä pitkään tietysti kaulalapun kouruun, vaan näin hän löytää ruokailun ilon.
Voit myös laittaa hänen lautaselleen kekoihin erilaisia ruoka-, vihannespalasia, helposti purtavia, kurkkua, tomaattia, myös lihapullaa, perunaa, kastike omaksi saarekkeekseen. Sitten vain lasten haarukka, lusikka ja servietti viereen. Äiti näyttää missä mennän, ja kohta poju osaa. Lapset ovat onnellisia kun he saavat "itse" syödä ja valita mitä ottavat. Pieni oppii pian kastamaan perunapalaa kastikkeeseen ja ohjaamaan suuhun. Hups, putoaa kouruun, sieltäkin sen saa suuhun. Käsin syöminen on ihan hyvä tapa. Lapsen tarvitsee saada haistaa, maistaa, kokeilla erilaisia ruoan rakenteita. Jälkeenpäin siivotaan, isi tulee kotiin :) Ruokailu on seikkailu ja elämys. Tietysti kiirepäivät ovat asia erikseen. Helmikuuhun vielä aikaa, nyt vain rauhallisesti kokeilemaa. Jos hoputetaan tulee stoppi ja takapakkia, kertoo tässä ja monessa muussa mukana ollut äiti. Hyvää Uutta Vuotta sinulle ja suloiselle pojallesi!

Kiitos sinulle kolmen lapsen äiti! Juuri tuota "kokemuksen syvää rinta-ääntä" kaipasin! Oma äitini on kuollut, eikä minulla ole ketään tuttua näin pienen lapsen kanssa keneltä voisin kysyä.
Kärsivällisyyttä siis peliin.. Itsekin olen miettinyt tuota, että laittaisin kaikki eri ainekset omiin kekoihin. Eihän sitä omaakaan ruokaansa sotke yhdeksi läjäksi.
Sormin meillä on jo syöty maissinaksuja, omenaa, porkkanaa ja ruisleipääkin. Nämä menee hyvin alas. Eli ehkä syy syömättömyyteen on tosiaan tuo että haluaa itse.

Miljoona kiitosta ja Hyvää Uutta Vuotta!!

Yhteistyössä