Vauva 6kk puree rintaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tirrihampaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tirrihampaan äiti

Vieras
6 kk vauva on alkanut näykkimään/puremaan kun yritän imettämään!! Vajaa kuukausi hampaiden tulon jälkeen on mennyt ihan hyvin, mutta tällä viikolla puraisuja on tullut niin usein, että pelkään jatkaa imetystä. Vauvakin on ilmeisesti vähän traumatisoitunut tilanteesta, kun äiti on puraisun jälkeen parahtanut ja sen jälkeen ei ole enää rinta kelvannut.

Yritin rintakumia laittaa väliin suojaksi, mutta sitten rinta ei kelvannut. Mikä neuvoksi? Onko tämä nyt sitä, että vauva vierottaa itse itseään??

Kiinteitä ollaan syöty nyt noin puolitoista kuukautta. Tähän mennessä vauva on saanut kerran päivässä lisämaitoa ja illalla velliä (neuvolan ohjeiden mukaan). Tuntuu muutenkin juovan maitoa vähänlaisesti. Muutamana päivänä on ollut vaipat kuivemmat kuin aiemmin. Tästäkin olen huolestunut. Ostin Piltin jogurttia, että saisi vähän lisää kalsiumia.

Imettäminen pelottaa nyt niin, että en tiedä mitä tehdä. Neuvoja?

Imetystukilistan sivuilla on ohjeet tilanteeseen. Käypä katsomassa.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=142&Itemid=165

Mun eka lapsi teki tuon saman ja loppui imetys kuin seinään, koska lapsi meni totaaliseen imemislakkoon. Johtui varmaan siitä, kun huusin näykkäisyn yhteydessä. Ei sitä niin vaan pysty olemaan huutamatta, kun sattuu.

Mulla on tokalle nyt tulossa hampaita ja pelottaa, että loppuuko imetys hänenkin kanssaan samaan. On jo hieman näykkinyt vaikka hampaat ei ole vielä tulleet läpi.

Juu, ei hyvältä näytä. Mulle tulee ihan paniikki, kun aion antaa rintani syötäväksi ja sitten en uskallakaan ja vedän sen pois. Ei lienee edistä tilannetta....
Jos imetys loppuu kuin seinään, niin kuinka kauan jouduit pumppaamaan rintoja maidosta ennen kuin maidontulo tyrehtyi?? Muita neuvoja imettämisen lopettamiseen näin nopealla aikataululla...

Usein pureminen menee yllättävän nopeasti ohi, kun siitä tekee mahdollisimman pienen numeron. Koittaa vain pitää naaman peruslukemilla ja hermot kurissa, vaikka ottaa päähän ja jännittää.

Vauvaa kutiavat ehkä ikenet, jolloin kylmän purulelun antaminen ennen imetystä voi auttaa. Sitä voi tarjota myös kesken imetyskerran, jos vauva koittaa purra. Toisen puremisyrityksen jälkeen voi pitää taukoa ja tarjota rintaa uudelleen vasta myöhemmin.

Osa puremisen viehätystä voi olla se äidin reaktion testaaminen. Vauvahan ei ymmärrä, että se sattuu äitiä, hän vain ihastelee, että tuollaisen ilmeen ja äänen sain Minä aikaan, onpa hurjaa. Hän ei tarkoita pahaa eikä viestitä, etteikö rinta enää kiinnostaisi. Eli mahdollisimman rauhassa kannattaa psyykata itseään olemaan, vain irrottaa vauva rinnasta, jos alkaa venkoilla. Sormea voi pitää lähellä vauvan suupieltä ja heti sieltä irrottaa, kun aavistelee hampaidenkäyttöä.

Puremista ilmenee usein, kun masu on jo täynnä, eli sitä leikkimistä voi ennakoida ja irrottaa. tai jos äiti tarjoaa rintaa vauvan mielestä turhan usein, voi iskeä hampaat heti kiinni. Eniten se satuu, kun rinta ei ole kunnolla syvällä suussa, eli hyvän imuasennon ja -otteen ylläpitämiseen kannattaa keskittyä vähän totuttua enemmän ja irrottaa vauva, jos hän alkaa madaltaa otetta. Uni-imetyksiin satsaaminen voi auttaa ensihätään, unisena vauvat harvoin venkoilevat niin paljoa. Jos tuntuu, että hampaat sattuvat, parasetamolia voi antaa.

Minun kaikki kolme lastani ovat purreet rintaa juuri tuossa ensimmäisten ja toisten hampaiden tullessa. Sitä kesti 2 vrk - 2 viikkoa yhdessä tai kahdessa jaksossa. Sen jälkeen ei ole enää purtu. Imetys jatkui pitkään ja hampaita tuli lisää.

Jos haluat lopettaa imetyksen muistakin syistä, kannattaa vähentää esim. imetyskerta per 3 - 4 vrk tai hitaammin. Lempeämpää ihmisille ja rinnoille. Jos lopettaa kerralla, lypsämistä kannattaa tehdä niin, etteivät rinnat pakkaudu, se lisää tulehdusriskiä. Yleensä noin 1 - 2 viikossa lypsämisen saa ajettua alas vähentämällä lypsykerralla rinnasta otettua maitomäärää sekä harventamalla lypsykertoja.

Mulla oli sama paniikki kuin sulla. En uskaltanut antaa rintaa enää vauvalle. Yritin rohkaista itseäni ja sitten otinkin pois...

Mulla maidontulo loppui aika pian. Ihmettelim sitä itsekin. En tarkkaan muista päiviä mutta alle viikossa kuitenkin.

Odotin siis niin kauan, että rinnat tuntui kovilta ja epämukavilta. Sitten lypsin ainoastaan sen verran, että kiristys helpotti.

Kaikki sympatiat teille puruleluina oleville. Meillä vasta ekoja hampaita odotellaan mutta jäytää minua välillä jo nyt ikenillä niin että jännittää jo valmiiksi että miten käy. Luenkin ahkerasti kaikkia vinkkejä jo ennalta.... huh... :/

Saas nähdä miten käy. Sain syötettyä lasta viimeksi noin kello 16 ja nyt ovat rinnat aivan piukkana. Eilen otin tytön unilta syömään ja sain rinnat tyhjemmäksi. Täytyy kai tehdä nyt samoin. Toivotaan, että imetys jatkuisi, mutta en kyllä pysty kovin pitkään ottaa puraisuja vastaan. Onneksi huolii pullon. Se tästä puuttuisikin, jos ei sitäkään huolisi...

Pitäkää peukkuja!!

Yhteistyössä