Vauva 6kk nukkuu huonosti, mitä tehdä?

Heippa!

Olen onnellinen ja väsynyt juuri 6kk täyttäneen tyttövauvan äiti. Lapsi on esikoisemme ja uupumuksen keskellä välillä tuntuu, että ainokaiseksi jää. Neiti on kolme viikkoisesta lähtien ollut itkuinen, todennäköisesti vatsavaivojen takia. Muutamalla eri lääkärillä ja hoitajilla ollaan käyty, tuloksetta.
No, itkut päivällä jaksaisin, mutta nukkuminen tai sanoisinko valvominen, on jo lähes sairasta. Ainakin minun mittakaavassa. (Olen erittäin mielelläni nukkunut ennen tyttöä 12 tunnin yöunia..) Toki tiedän, että unimäärä vähentyy vauvan myötä, mutta..

Meidän päivä on usein tällainen. Aamulla noustaan yhdeksän maissa sängystä. Vaihdetaan päivävaatteet ja syödään usein velliä/puuroa. Puolenpäivän maissa neiti väsähtää ja mennään ulos vaunuilemaan. Nukkuu tässä kohtaa hyvässä lykyssä tunnin, yleensä puolisen tuntia. Sitten syödään soseita ja touhuillaan sisällä yhdessä. Neiti on alkanut viihtymään itsekseen leikkimatolla pieniä hetkiä (n. 5min.) mikäli näköyhteys minuun säilyy. Sitten neljän maissa syödään uudemman kerran soseita ja treenataan veden juomista. Neljän-viiden korvilla tyttö nukkuu toisen puolituntia kantamalla uneen puoliväkisin. Illalla leikitään ja itketään. Pitkin päivää on itkuinen ja väsynyt, mutta ei nuku. Seitsemän maissa syödään iltavellit ja hoidetaan iltarutiinit (pesut, yöpuvun vaihto yms.). Sitten rauhoitutaan ja seurustellaan, kunnes tyttö on väsynyt. Kannellaan häntä hetki ja viedään puolihorteisena omaan sänkyyn nukkumaan. Vaatii yleensä useamman kerran tutittelua ennen kuin nukahtaa kunnolla. Tässä kohtaa nukkuu kivasti noin kello 23-24 asti, kunnes herää. Silloin annamme maitoa ja laitamme vähin äänin takaisin nukkumaan. Nukahtaa yleensä melko nopeasti uudelleen. Sitten kello 01-05 heräilee 15-30 minuutin välein ja alkaa kunnolla itkeä, jos ei nousta antamaan tuttia ja parantamaan asentoa. Viiden maissa saa jälleen maitoa. Usein jatkaa tässä kohtaa valvomista seitsemään, jonka jälkeen nukahtaa viereen noin tunniksi. Kello 8-9 köllötellään sängyssä ja minä koitan avata silmiäni.

Minä siis nukun klo 22-24 ja sitten noin vartin pätkiä muutaman tunnin aikana. Saldoni on noin 4-6 tuntia yössä. En vaan jaksa tällä määrällä päiviä, jotka on usein säestetty itkulla ja ilmavaivoilla.

Olenko vain vähäenerginen äiti-ihminen, joka valittaa turhasta vai onko tässä oikea ongelma? Mitä tekisit, jos olisit minä? Onko täällä samaa kokevia/kokeneita vanhempia?

Hei!

Ensinnäkin haluan toivottaa paljon voimia. Raskaalta kuulostaa. En ole mikään asiantuntija todellakaan, mutta esikoisen kanssa oli hyvin saman tyyppinen tilanne aikoinaan. Tämä toinen on ihme kyllä alusta saakka nukkunut yöt läpeensä. Onko omalla toiminnalla ollut siihen vaikutusta? En tiedä.
Tuli vain mieleen, että onko teillä nuo Gefilus-D tipat käytössä? Entä nukkuuko teidän vauveli hyvin vaunuissa? Olisiko teillä mahdollista nukuttaa neiti liikkuviin vaunuihin illalla, vaikka tunniksi? Tuo kantaminen kuulosta aika rankalta. Meillä iltaunet(päiväunet n.2-3h sängyssä tai vaunuissa)nukutaan lähes aina vaunuissa, kun käyn siinä iltalenkin samalla. Heräillään vasta siinä 19, leikitään hetki ja aletaan iltapuuhiin. Iltatankkauksen jälkeen sänkyyn mennään vasta tuossa 21-21.30. Näin alkaa yöunet n.22-09. En tosiaan tiedä onko tästä apua, mutta meidän yöunille alkaminen rytmittyy hyvin tällä iltalenkillä.
Esikoisen kanssa tuo helpotti vasta, kun laitoimme kellon tarkat rutiinit. Näitä sitten noudatimme orjallisesti. Tosiaan tuo myöhäisempi yöunille laittaminenkin auttoi meillä.
Unikoulustakin voi kysellä, jos ei omat konstit auta. Paljon voimia sinne! Toivottavasti alkaa pian helpottaa!

Kiitos, voimia tässä tarvitaan! :) Meillä on ollut nyt käytössä muutaman viikon nuo apteekin korvikejauheet, joissa on itsessään D-vitamiinia, mutta kokeiltu on myös Gefilus-D-tippoja. Ajattelin ne ottaa taas käyttöön, kun siirrytään takaisin "normi"maitoon. Vaunuissa tytteli nukkuu ihan kivasti ja olenkin koittanut silloin tällöin käydä illemmalla puolentoistatunnin kävelyn, mutta se kai pitää ottaa jokapäiväiseksi rutiiniksi.. Nyt aion hankkia unipussin ja kokeilla vauvan nukuttamista omassa huoneessa. Tuntuu heräilevän herkästi, jos vaikka illalla kuiskaan samassa huoneessa, missä hän nukkuu. Ja tuota kellon tarkkaa rutiinia vois kans kokeilla. Neuvolassa sanottiin, että tällaisen vaativan sortin kanssa rutiinit on kaiken a ja o. Kyllä tää sit joskus nukkuu varmaan niin että täytyy ihan herättää.. toivotaan!! :)

Kyllä rankalta kuulostaa. Auttaisikohan yönukkumiseen, että iltavellin sijaan puuro ja juuri ennen nukkumaan menoa maitoa himmeässä makuuhuoneessa (että rauhoittuu), sitten samantien sänkyyn (meillä auttanut). Ja ensimmäisellä yösyötöllä velliä. Jospa pikkuhiljaa maha täyttyisi enemmän ja yöheräilyt vähentyisi.

• Tykkää
Reactions: Ninuski
Meillä oli tuo unimaito iltarutiineissa ennen kuin viljat saatiin aloittaa ja iltapuurot kehiin. Ja minä todella hiljensin tahtia jo ennen iltatoimia, ei enää kovin riehakkaita leikkejä eikä hillitöntä pelleilyä iltapesuissa jne. Ja kuten tanja123 sanoi, se unimaito todellakin juotiin hämärässä makuuhuoneessa - ei telkkarin ääressä - koska halusin sillä hämärällä opettaa likalle, että se on merkki nukkumaan käymisestä. Nämä rutiinit siis olivat käytössä hyvin varhaisesta iästä lähtien.

Nyt kun iltapuuro saatiin mukaan, tipahtivat unimaito ja yösyötöt pois. Iltapuuro syödään ihan normaalisti keittiössä ja sen jälkeen pestään hampaat (tämäkin JO nyt siksi, että siitä tulisi rutiini, joka hoituu sitten ihan luontevasti myöhemminkin). Sitten likka petiin, unirätti ja unikissa kainaloon, pientä silittelyä hetki ja hyvän yön toivotukset & suukot - that's it. Unta piisaa siis aamuun asti, ja väittäisinpä tosiaan, että puurolla on siihen merkittävä vaikutus :)

Kuulostaa tutulta. Mun poika oli samanlainen, kunnes maitoallergia todettiin 5kk ikäisenä ja on siitä asti saanut soijamaitoa. Itkevästä ja valvottavasta vauvasta tuli iloinen ja hyväntuulinen, nukkuu 12-15 tuntia yössä parilla herätyksellä, on nyt pian 8kk.

Mitään ihottumaa tms. ei ollut. Pulauttelua ja yölevottomuutta "vain".

Kovasti jaksamista! Itse olen ollut myös todella uupunut ja tiedän mitä se väsymys voi pahimmillaan olla! :hug:

Ei kuulosta hyvältä, etkä ole vähäenerginen äiti. vähemmästäkin väsyisi.:hug:

Meillä 6 lasta joista 3 varmaa maitoallergialasta, tosin nykyään ei allergioita paitsi 2v ei siedä edelleen soijaa. Kolmonen joi neocatea ja saatiin sillä oireettomaksi. hänen oireet oli todella runsas pulauttelu, vaikka hänelle oli tehty toisesta syystä ruokatorven läpän kiristysleikkaus. Nelonen oli hankala tapaus tajuta itsekään, että kyseessä todella oli maitoallergia ja lopulta liuta muitakin allergioita.
Nukkui aina levottomasti, ihan alusta asti. oli aika joskus 2kk tienoilla jolloin jopa käänsi rytmin niin että nukkui paremmin päivällä ja valvoi yöt läpeensä. ilmavaivoja oli, mutta niinhän vauvoilla aina on vai sittenkin "aina" ;) Pulautteli joskus, mutta niinhän kaikki vauvat tekee ainakin joskus?
Joskus 8kk tienoilla olin jo niin väsynyt että tuntui että järki lähtee lopullisesti päästä. olen ihminen joka tarvitsee unta ihan vähintään 8tuntia, vaikka pätkittäisenä mutta silti.
Mitään muita oireita ei siis ollut kuin levottomat yöt, ilmavaivat ja satunnaiset pulauttelut. päätimme hakea nutrilon soija korvikkeen apteekista. Ensimmäisenä yönä tyttö nukkui 10 tuntia heräämättä. olin jo ihan sekaisin siitä kun olin saanut todella nukkua kokonaisen yön. Pariviikkoa meni tosi hyvin, mutta pikkuhiljaa tyttö allergisoitui sillekin ja oireet palasivat. Haettiin seuraava vaihtoehto ja taisi olla almiron merkiltään. Maidon kanssa sujui ihan hyvin mutta viidentenä päivänä meidän hyvin syövä vauva tekikin syömislakon. Kieltäytyi totaalisesti koko maidosta ja sen jälkeen ei koskaan suostunut juomaan sitä. Lopulta haettiin neocate kokeiluun. ja kas kummaa, tyttö alkoi nukkumaan ja ilmavaivat hävisivät! Samalla tein täydellisen muun ruokavalion siivouksen. annoin vain muutamaa lajiketta soseita, sellaisia mistä arvelin olevani varma ettei aiheuta mitään. Ja yhden viljan jätin, kauran. Jätin myös naudanlihan pois ja tyttö sai vain possua ja kanaa.Varasin ajan helsingin ruusulan lasten sairaalaan. Ja sieltä allerkologille. Tyttö oli juonut reilun kk.n tuota neocatea eli ns. puhdistunut hyvin. Otettiin prick testit jotka ei näyttäneet mitään, mutta harvoin näyttävät alle vuotiaalta. Ensimmäisenä altistettiin Nan korvikemaito ja koko iho lehahti 20ml kohdalla vaikkei ollut koskaan oireillut aiemmin. pidettiin tauko, olisko ollut joku viikko? Seuraavalla kerralla testattiin nutrilon soija, josta pelkällä suun sivelyllä lehahti koko naama ja kaula. Olin ihan ihmeissäni miten reaktiot oli niin voimakkaat. Ja sitten oli vuorossa taas reilun viikon kuluttua almiron josta tuli oireet jo taas 10ml. Eli kun tyttö oli ollut pitkään maidottomalla niin oireet saatiin paremmin esille. Päädyttiin siis neocateen lopulta. Lisäsin myös yksitellen ruokavalioon ruoka-aineita takaisin. tyttö ei sietänyt esim. ruista, ohraa, vehnää, porkkanaa, epäselväksi jäi naudanliha, banaania, mangoa, aprikoosia, herneitä, paprikaa ja omenaa. Monta sellaista ruoka-ainetta mitä jotkut atoopikot eivät siedä, iho todella on ollut lievästi atooppinen. Lehahtaa myös kuumasta suihkusta ja saunasta. olin aika avuton välillä ruokahyllyillä kun jokaiseen purkkiin oli lisätty porkkanaa tai herneitä tai paprikaa, niin ja tietysti joissain oli sitä maitoakin. Ei suostunut syömään minun tekemiä soseitakaan.
Oli aika raskasta omalla tavallaan, mutta kyllä kannatti vaikka koko tutkiminen taisi maksaa meille 400e, kun ei ollut vakuutusta. ja päälle tietysti ne sadat eurot maidoista. Mutta kyllä mä olin valmis maksamaan saadaksemme hyvät unet. hyvät unet kuitenkin molemmilla vanhemmilla takaavat paremmat päivät koko perheessä :)
Se meidän allerkologi sanoi että ei lapsen tarvi ripuloida/ ummettaa, olla veri ihottumalla, oksentaa ym. näin kärjistettynä. mitä nyt aina sanotaan neuvolassa tai tk:ssa. Lapsella voi olla 1-10 oiretta. Ihan huonot yötkin tai vaan ilmavaivat. Ihmettelin siis ääneen kuinka en ollut tajunnut edes koko hommaa aiemmin. Viidenne kanssa olin viisaampi. Huomasin oireet jo imettäessä, kun söin maitotuotteita runsaammin. Siirryttiin sitten imetyksen loputtua 8kk:n iässä nutrilon soijaan, mutta allergisoitui sille pikkuhiljaa. Nykyään ei siedä soijaa edelleenkään. Joi pitkään riisimaitoa, mutta nyt sietää jo maitoa. Kuudennen kanssa on mahdottomat yöt ollut 3kk lähtien, kuten nelosen kanssa oli. Nyt hän on 5kk. Päivisin ei kertakaikkiaan viihdy kuin äidin silmän alla katsekontaktissa tai sitten sylissä. On kyllä vähän mamman pojan vikaakin ;) Ilmavaivaa on. Tunne on sellainen: olen kokenut tämän ennenkin. :O
Velliä sai iltaisin kuukauden ajan, mutta nyt jätettiin pois ja haettiin suosiolla purkki neocatea kokeiluun. Annan siis sitä iltavellin sijasta, mutta muuten imetän. Nukkuu paremmin, siis huomattavasti paremmin ja on nyt viihtynyt paremmin hetkiä yksikseenkin sitterissä tai touhumatolla. taitaa olla ehkä reissu taas allerkologille edessä?

Maitoallergiat on lisääntyneet valtavasti ja ei olisi mikään ihme jos teilläkin se voisi vaikka vaivata? Neuvoloissa yleensä vähätellään asiaa ja vallan esikoisten äideille sanotaan että vauvat on itkuisia, vauvat piereskelee, röyhtäilee ja pulauttelee jne jne. Ei oteta aina tosissaan että oikeasti sillä vauvalla voi olla joku hätänä kun se ei koskaan oikeastaan nuku rauhassa. Eikä oteta oikeasti tosissaan että se äitikin voi väsyä siihen loputtomaan valvomiseen. onneksi on sitten niitä hyviäkin neuvolan tätejä jotka oikeasti ohjaavat eteenpäin ja neuvovat. Tämän totean siis vaan yleisesti :) Niin monta tapausta lähipiiristä seuranneena, kuinka vähätellään allergioita :(

Mutta siis. Mä lähtisin kyllä selvittämään noita ruokapuolen asioita ja tuota maito asiaa ensimmäisenä. jokuhan sillä pienellä on ja sinun on ehdottomasti saatava pikkuhiljaa kunnon yöunet!:hug: Mulla kesti korjata väsymys pois puoli vuotta kun asia saatiin kuntoon. Valtavaa univelkaa kun ei korjata ihan parissa viikossa.

Heippa. Voi että, tiedän tunteesi. Täälläkin yksi hyvin väsynyt äiti joka ei uskalla suoraan sanoa kelleen kuinka väsynyt oikeesti on...Heitän ilmaan miehelle ja omalle äidille väsymyksestä, mutten sano kuinka väsynyt oikeesti olen...Ennen olin hyväntuulinen, iloinen ja nyt huumorintaju tiessään ja itkuherkkä ja ärtyisä...Jos käyn jossain pojan kanssa, esim.kavereilla yms. niin kukaan ei arvaa meidän öiden olevan ihan järkyttäviä koska vaikutan kuulemma aina niin iloiselta ja hyväntuuliselta..
Mutta asiaan.
Meillä poika 5kk ja aina ollut huono nukkumaan, niin öisin kuin päivisin. Kun vihdoin alkoi nukkumaan päiväunia niin yöt ei tasaantunut vaan pahentuivat. Ennen nukkui noin 21-02, mutta ei enää tosiaankaan vaan nukahdettuaan herää joko puolentunnin, tunnin tai viim.kahden päästä ja siitä alkaa heräilyt melkein joka tunti, joskus väli kaksi tuntia muttei enempää :/ Huhhuh...Vaatii aina tissiä et rauhoittuu ja nukahtaa kunnolla vasta mun viereen(alusta saakka nukkunut mun vieressä) jos lasken pinnasänkyyn ni alkaa huuti max.vartin päästä..Tuttia ei oo koskaa syöny eikä suostu syömään...
Miten ihmeessä tän saa helpottumaan?
Ja meillä kans poika herkkäuninen, välillä havahtuu jo siihen kun menee itse nukkumaa, saati, että siellä juttelis...
Aika toivoton olo mullakin kyllä..
Vaikka sitten nukkuiskin vieressä, mutta tuon tissittelyn kun sais pois.

Kiitos vastauksista! =)

Täällä on edistystä (luojan kiitos) tapahtunut. Teimme lääkärin ehdotuksesta neidille maitoaltistuksen kotona Tuttelilla reilun viikon maidottoman dieetin jälkeen. Noin vuorokauden altistuksen jälkeen alkoi kamala kipuitku, järkyt ilmavaivat ja mielestäni lisääntynyt pulauttelu. Ei kuitenkaan iho-oireita (eihän ne "pakollisia" ole). Vaihdoimme Nutrilon Omneoon, sillä tyttö kieltäytyi Nutrilon Peptistä (mikä oli aiempi korvike). Maidon vaihto ja unipussin käyttöönotto olivat jonkinmoinen taikaisku. Yöt rauhoittuivat reippaasti. Tyttö nukkui viime yönäkin klo 20.30- 6.00 paria tutin metsästysheräilyä lukuunottamatta! Jihuu!! =) Olemme ennenkin kikkailleet noilla eri korvikkeilla, mutta saattaa olla että tosissaan korvikkeen vaihto ja unipussin käyttö yhdessä rauhoitti tytön. Kyllä noita levottomia öitä on seassa ollut, mutta muutama yön viikossa tällaisia superhyviä auttaa jaksamaan.
Tilasin tuon uuden Unihiekkaa etsimässä- kirjan ja ihan hyvältä vaikuttaa. Olen kokeillut päiväsaikaan tota pistäytymistekniikkaa, ihan tuntuu toimivan..

Lääkäri tosiaan soittelee minulle huomenna ja kerron hänelle sitten nämä testitulokset kotialtistuksesta. Vaikka lääkäri sanoisi mitä, niin mä väitän että meidän neidillä on jonkinmoinen maitoallergia. Todennäkoisesti pitää vielä mennä sairaalaan altistukseen. Kurjaa vaan, kun tyttö on elämänsä alussa joutunut jo itkemään ja kärsimään niin paljon. Ei haluaisi yhtään turhaa itkuttaa pientä..

Miltäs tämä teistä kuulostaa?

Voimia kovasti kaikille samassa jamassa oleville!!

Ai, niin toi iltapuuro. Taidan kokeilla sitä tällä viikolla, josko se auttaisi nukkumaan rauhallisemmin.

Viimeksi muokattu:
Hienoa että yöt sujuu paremmin vihdoinkin :) Harmillista jos maitoallergia vaivaa, mutta sen kanssa oppii kyllä elämään ja jossain vaiheessa sitten se yleensä häviääkin pieniltä. Altistus tarvitaan kelaa varten jotta saatte maidot huomattavasti halvemmalla :)

Tulehan taas kertomaan kuulumisia :)

Eihän Nutrilon Omneo ole maidotonta? Se on vaan paksumpaa kuin tavallinen korvike. Eli voisiko olla sittenkin siitä refluksista kyse? Koska refluksiinhan lääkkeettömänä hoitona käytetään mm. maidonsakeuttajaa tai Nutrilon Omneota. :)

Nutrilon Omneo ei ole maidotonta, mutta maitoproteiini on pilkottu eli on siis vatsaystävällisempi vauvalle kuin mitä esim. Tutteli tai NAN. Meidän vauvalle sopi tuo Nutrilon Omneo, kun Tutteli aiheutti oksentelua ja NAN taas vastaavasti pisti vauvan mahan sekaisin.

Yhteistyössä