Vauva 6kk ja ei vieläkään syö kiinteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Tosiaan lapseni täyttää tänään 6kk eikä vieläkään suostu syömään kiinteitä. Tuntuu kamalalta taistelulta edes maistattaa mitään muuta kuin rintaa. En tietenkään tahdo pakottaa, mutta yritämme kovasti. Kun tyttö huomaa että lusikka lähesyy niin hän heittää selän kaarelle ja sulkee suun pieneksi nupuksi ja heiluttaa häsiään ja rimpuilee. Ei auta vaikka joku muu kuin minä yrittäisi syöttää vaan lopputulos on aina sama. Jos annan sormiruokailla niin se onnistuu jotenkin, esim annan kurkkua tai paprikaa ja tyttö tarttuu siihen ja vie suuhun sen (niinkuin kaiken muunkin tietenkin, ei vaan ruokaa).

Neuvolasta sanottiin että kannattaa ruveta kiinteitä antamaan, mutta ollaan yritetty jo 2kk päivittäin. Pari kertaa ollaan otettu parin päivän aikalisä, mutta muuten ollaan joka päivä treenattu ja voin sanoa että oikeestaan takapakkia tässä mennään. Tahtoisin jo tuon kiinteän ruuan osaksi arkea, sillä olen todella kyllästynyt imettämään ja olen oikeastaan inhonnut imettämistä alusta alkaen, ja nyt suhtaudun siihen jo jotenkin vastenmielisesti.

Olisiko jollakin tähän jotain järkevää sanottavaa? Mitä kannattaa seuraavaksi tehdä?

me laitettiin maahan pikkupaloja maissinaksuja joita sitten popsi itsekseen ja jos kiukuttelee ruuan kanssa niin saa jotain jännää (kuolan ja ruuan kestävää) tutkittavakseen ja pakko myöntää että ihan telkkariakin katselee monesti ruokailun aikana (kuten mekin)niin ei keskity siihen ruokaan ja kannattaa odottaa että on jo vähän nälkä tai ennen unia meillä syödään paremmin. myös aika pehmeää silikonilusikkaa vauva tykkäs pitää omassa kädessään ja syödä itse (lappoi sapuskaa suustaan lähinnä paidalle ja kasvoille)

Sormiruokana vaikka keitettyä porkkanaa, kukkakaalia , perunaa tms helposti syötävää, kurkudta ei juuri taida energiaa saada?
Ja jättäkää se lusikka pois kuvioista ainakin viikoksi. Pieni on lapsesi vielä, ei oo mitrnkään kummallista että ton ikänen ei syö kiinteitä. Vaistoaa varmasti myöd sun ahdistuksen ruokaan liittyen.

Ota ens kerralla neuvolaan evästä mukaan, ja näytä sille neuvolantädille miten teillä ruokailu ''sujuu''. Ja sano että tarvit apua.
Kannattaa tosiaan sitä ruokaa maistattaa sillon ko muksulla on nälkä, voi onnistua vähän paremmin. Meillä meni eilen ekat maistiaiset puuroaki kaikki mitä uskalsi antaa, kun neidillä oli nälkä :D Yökkäs ja puistatti ja aina aukas vaan suun että anna lisää.

Meidän likka söi kaiken ruokansa itse sormin vauvana. Jos lusikka ei kelpaa, niin miksi haluat ehdottomasti tehdä asiat vaikeamman kautta? Höyrytä kasviksia pehmeiksi ja leikkaa isoiksi pitkulaisen muotoisiksi viipaleiksi, joista vauvan on helppo tarttua nyrkillä kiinni. Tee itse suolattomia ja mausteettomia lihapullia, myös nämä kannattaa tehdä pitkulaisen muotoisiksi. Tee itse pehmeitä, suolattomia sämpylöitä, ne ajaa saman asian kuin puuro. Melkein mitä vaan ruokaa voi vauva syödä sormin.

Tässä hyvää luettavaa: http://www.baby-led.com/

Malttia vaan, ja tarjoat sitä sormiruokaa tosiaan, jos ei lusikka kiinnosta vielä, anna olla. Kyllä hän oppii kiinteitä syömään! Jokainen omassa tahdissaan. Ei ole kiire. Voithan imetyksen lopetella ja yrittää pulloruokintaa, jos hän huolii pullon, sekin vaatii totuttelua ja kaikki ei sitä huoli, jos ei ole ihan pakko. Kyllä se siitä, ei hän pelkällä maidolla elele koko elämäänsä!

Meillä myös auttaa se kun on tv auki. taikka annan jonkun tavaran (vanha kaukosäädin on se kiinnostavin) taikka ääntelen ja ilveilen. muulloin on kyllä suu niin tiukasti kiinni ja alkaa huitoa ja potkia.

Miten teillä sujuu esim. d-vitamiinin otto? Siis ottaako sitäkään lusikasta, vai miten sen annatte? Kaverin lapsi opetteli sietämään ruokaa lusikasta juuri sillä, että sai ensin d- vitamiinin tippa kerrallaan ruokaan annosteltuna, d-vitamiini kun oli jo tuttu ja hyväksi havaittu.

Olemme yrittäneet "harhautusta", ja se toimii ehkä ensimmäisen lusikallisen mutta ei seuraavaa.

Olemme kokeilleet seuraavia ruokia: Maissia, kaurapuuroa, kurkkua, paprikaa, porkkanaa, kukkakaali, bataatti, peruna, päärynä, mango, banaani, luumu, maissisoikeroita... eikä hän pidä oikeen mistään.

Meillä on kohta 10 kk ukkeli, joka ei vieläkään syö kiinteitä. Ei laita mitään suuhunsa, joten sormiruokailu ei onnistu. On aina välillä syönyt muutaman lusikallisen, mutta nyt taas pitää suun tiukasti kiinni. Ei auta, vaikka kuinka pitäis nälässä, tulee vaan hysteeriseksi eikä takuulla syö mitään. Mutta en jaksa enää stressata, painoa on kuitenkin hyvin ja kehittyy ihan ikätasoisesti. Kai tuo joskus sit alkaa syödä.

Mä antaisin kanssa sormiruokaa.
Mutta jos ei ala sujumaan, niin kysy tosiaan neuvolasta apua. Nyt 6kk ei ole liian myöhäistä ollenkaan aloittaa, mutta tämän myöhemmäksi ei olisi suositeltavaa mennä pelkästään rintamaidolla.

Yhteistyössä