Vauva 6kk alkanut heräillä puolen tunnin väein!! Jatkunut viikon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huokaus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huokaus"

Vieras
alkuyön nukkuu putkeen 3 tuntia, loppuyön herää puolen tunnin välein, pahimmillaan 10-15 kertaakin! Nukahtaa uudestaan tutilla tai tissillä. Mistähän voi johtua?? Ennen heräsi max 3 kertaa yössä.

ei ole kipeä, ei korvatulehdusta. ei olla annettu uusia ruokia, ei ole oppinut liikkumaan. hampaita ei ole enkä usko että vielä olisi tulossa kun sisaruksillekin tullut vasta 1v. Mitä voisi tehdä, alkaa itseä rasittaa pätkittäiset unet.

Meillä alkoi saman tyyppinen homma about 6 kk iässä, kun tyttö oppi seisomaan 5,5 kk ikäisenä. Ei onneksi noin pahana kuitenkaan! Ennen tyttö saattoi nukkua 8 h putkeen, mutta yhtäkkiä alkoi herätä 3 tunnin välein nälkään. Ja syöttöjen välissä muuten vain sängystä kuului kitinää ja heräsi siellä. Siihen auttoi onneksi tutti hyvin ja nukahti yleensä heti.

Nyt on jo vähän rauhottunut tilanne, kun ikää 7 kk ja 3 vk. Viime yönä nukkui aika hyvin. Pisin pätkä oli vissiin 6 tuntia :O

Mä olen aika hyväuninen, että en siks aina muista tarkalleen, että millon oon heränny syöttämään. Muistan vaan, että oon heränny, mut mä nukahdan heti ku kaadan itteni sänkyyn, vaikken erityisen väsynyt olisikaan. Haha. Siksi en ole aivan varma tuosta kuudesta tunnista. Mietin vaan, että onpas hyvin nukkunu, jos oikeesti nukku 6 tuntia!

Meillä oli just tollasta kun vauva oli 5kk-6,5kk. Alkoi yhtäkkiä ja rauhoittui pikku hiljaa. Tuon vaiheen jälkeenkin nukkui levottomammin kuin pienempänä. Kai se liikkumaan oppiminen vaikutti ja se että oli tottunut tissille nukahtamaan yöllä herätessään. Kun lapsi oli 11kk lopetin yösyötön, sen jälkeen yöt rauhoittui jonkun verran.

Meillä parilla ollut sama homma, alkoi puolen vuoden iässä ja jatkui muutaman kuukauden. Nukutin vieressä, sai aina helposti tissin suuhun ja itse jatkettua unia. Syökö päivällä huonommin ja tankkaa siksi yöllä? Tai voithan kokeilla lopettaa yösyötöt kokonaan. Vauva jos jostain syystä heräilee eikä osaa nukahtaa muuten kuin tissille tai tutille niin tuohon pomppimiseenhan sen menee..

Uniassosiaatio-ongelma eli siis on oppinut tarvitsemaan tuttia tai tissiä nukahtamiseen. Pitäisin ehdottomasti pienen, lempeän unikoulun, sillä puolen tunnin välein herääminen ei ole hyväksi vanhemmalle eikä lapsellekaan. Oletko ihan varma, että lapsi oikeasti herää eikä nukahda uudelleen itse? Joskus olen huomannut, että mitä väsyneempi itse olen, sitä vähemmän kuuntelen pieniä käninöitä, vaan heti alan tunkea tuttia tai tissiä, vaikka vauva nukahtaisi ihan itsekin hetken kuluttua. Voisi siis kokeilla siirtää sänkyä vähän kauemmaksi teidän sängystä.

Meillä oli sama juttu, joka katkaistiin unikoululla. Yösyötöt jätettiin pois (lapsi söi jo 5krt/pv, eli ei ollut kyllä nälkä). Ekat 2 yötä huusi (sylissä) ja kolmantena yönä älysi jujun, eikä ole sen jälkeen tarvinnut kuunnella heräilyä tai huutoa, jos yöllä herää.

[QUOTE="vieras";25032103]jos nukkuu yksin, niin siinähän se syy. älyää nyt paremmin olevansa yksin -> pelottaa -> herää kunnolla -> vaikea rentoutua uneen[/QUOTE]

nukkuu minun vieressä. tai alkuyön omassa sängyssä, mutta siitä nostan viereen kun ei enää uudestaan suostu nukahtamaan omaan sänkyyn enkä jaksa yhtenään hypätä ylös.

Yhteistyössä