Vauva 6 viikkoa tärisee nukahtaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hillu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hillu

Vieras
Meidän kuusiviikkoinen on ihanan aurinkoinen ja hymyilevä isokokoinen vauva. Minua kuitenkin huolestuttaa vauvan tärinä. Olen havainnut tämän kolme kertaa vauvan syntymän jälkeen. Tärinä on joka kerta tullut kun vauva on juuri nukahtanut ja ns. Unen ja valveen rajamailla. Tärinä kestää muutaman sekunnin ja vauvakuoli vartalo (keskivartalo) tärisee. Tärinä loppuu kun asetan käden vauvan vatsalle. Yleensä vauva havahtuu samalla. Olen asiasta kauhean huolissani. Aion puhua huomenna asiasta kun menen lääkärille. Neuvola vauvalla on vasta 1 viikon päästä. Pelkään, että kyse on jostain vakavasta. Mutta voisiko olla ihan uneen liittyvää?

Uskon, että vauvalla on kaikki ok. Noin pienellä se voi johtua vaan siitä, että hermosto ei oo vielä täysin "kypsä". Hyvä puhua neuvolassa asiasta, mutta tosiaan todennäköisintä on, että vaiva katoaa vauvan kasvaessa itsestään.

Yleensä kosketukseen ragoivat täristelyt ovat 'viattomia' Ottaisin kuitenkin yhteyttä päivystykseen asian vuoksi. JOS kyse on epilepsiasta, niin asian selvittely ja hoidon aloitus olisi tehtävä mahdollisimman pian.

Aika usein vauvat täristelee esim- pissatessa... Ja tuleehan aikuisillekin myokloonisia lihasnykäyksiä nukahtamisen kynnyksellä...Uskosiin oelvan vaaratonta, mutta voithan asiaa tiedustella neuvolasta/neuvolalääkäriltä.

[QUOTE="Muuan";29728216]Yleensä kosketukseen ragoivat täristelyt ovat 'viattomia' Ottaisin kuitenkin yhteyttä päivystykseen asian vuoksi. JOS kyse on epilepsiasta, niin asian selvittely ja hoidon aloitus olisi tehtävä mahdollisimman pian.[/QUOTE]
Epilepsiasta ei ole kyse, kun tärinä loppuu koskettaessa.

Mä olen kans käsittänyt, että ei pitäis olla epilepsiaa, jos tärinä loppuu kun ottaa kiinni. Meidän lapsen jalkojen täristelyistä sanottiin näin...

Mut kannattaa silti kysyä siltä lääkäriltä.

Meillä oli samanlaista tärinää pojan ollessa pieni, kävimme erillaisissa tutkimuksissa, mutta mittään syytä tärinöille ei kuitenkaan löytynyt. tärinät loppuivat aikanaan ja on nyt ihan terve ja reipas 5 vuotias :)

Kuulostaa normaalilta ja liittyy juurikin tuohon hermoston kehitykseen. Meillä poika teki muistaakseni samaa ja meille sanottiin että voi olla ihan huoletta kun liittyy nukahtamiseen. Aikuiselkakinhan voi vielä lihakset nytkähdellä nukahtaessa. Meille sanottiin, että sitten on aihetta huoleen, jos alkaa yhtäkkiä kesken hereillä olon täristä ilman syytä tai jos siihen liittyy esim. kipuitkua ennen tai jälkeen kohtauksen. Ja tosiaan tuo kosketukseen reagointi myös hyvä merkki. En muista milloin meillä loppui, mutta ekojen kuukausien aikana kuitenkin ja nyt on 2 vuotias tuleva isoveli :)