Vauva 6 kk ei syö/juo tarpeeksi!!

Eli ongelmana on 6 kk vauvan huono syöminen. Silloin ennen kiinteiden aloittamista maitomäärät oli yleensä 700ml/vrk eli ei ole koskaan hirveästi syönyt mutta nyt maidon määrä on puolittunut tuosta.

Saako lapseni tarpeeksi ravintoaineita?

Laitan alle pari normipäivää. Älkää ihmetelkö useita syöttöjä sillä joudun tarjoamaan maidon yleensä unisena tai silloin kun nukkuu. Hereillä ollessaan ei juo kun vain sillon kun on kiljuva nälkä ja silloinkin harvoin menee 100ml kerralla. Kerran kokeilin antaa 3 tunnin välein mutta eihä siitä tullut mitään: maitoa meni ehkä 200ml koko päivän aikana. Soseen jälkeen ei yleensä huoli maitoa joten ne pitää antaa erikseen ja pitää tauko siinä välissä.

Tässä on nyt pari edellistä päivää kun olen laittanut syötöt ylös:

Klo
02.30 60ml maito
09.30 60ml maito
10.30 1/4 luumusose (vatsa yleensä kovalla, jos ei anna luumua niin kakka on liian kiinteetä.
11.00 40ml maito
13.30 Kasvislihasose + vähän vettä (ei huoli maitoa)
14.00 20ml maito
17.30 70ml (nukkuessaan)
18.00 1/4 jogurttia
20.00 40ml (nukkuessaan)
22.00 60ml (nukkuessaan)
Eli tämän päivän saldo 350ml maitoa ja n. 1,5 purkkia sosetta

Klo
03.30 100ml maito
07.30 60ml maito
9.45 1/2 hedelmäsose
13.00 100ml( nukkuessaan)
14.00 1/2 lihasose + vettä
17.00 70ml (nukkuessaan)
19.00 1/2 hedelmäsose + 20ml maito
21.00 40ml maito
yhteensä= 390ml ja n. 1,5 purkkia sosetta.



En usko että johtuu hampaista sillä ei ole muuten kiukkuinen, itkuinen, kuolaa ei valu eikä suussa näy mitään. Ja näitä syömisongelmia on jatkunut jo jonkin aikaa.


Pitäiskö pyytää aikaa esim ravitsemusteraupetille tai jotain? Mitä tässä pitäis oikeen tehdä?

Miehen kanssakin koko ajan riidellään kun hän syyttää mua siitä kun en tee tälle asialle jotain.
 
NAJ
Maidon määrä on tosiaan aika vähäinen, en nyt muista mitä ne suositukset ovat, mutta oliko yli 500 ml maitoa. Soseiden määrästä en olisi huolissani, meillä on pieniruokainen 1v ja ruokailut on tyyliin 2tl rahkaa ja 2 tl hedelmä sosetta. 1 rkl puuroa, 2 tl sosetta. Maitoahan voit lisätä joko jauheena/maitona ruokaan, jugurtit ym lasketaan myös maitomääriin. Me aletiin antamaan tytölle jogurtti, kauralese&hedelmäsose aamiaisia, kun tuntui että maitoa meni aika vähän jossain vaiheessa+kasvu hidastui ja neuvolasta meinasivat että proteiinia pitää lisätä
 
Meillä on vähän samaa ongelmaa, oon vielä imettänyt, eli en tiedä ihan tarkkoja maitomääriä, mutta vähän sitä menee. Tyttö on nyt kohta 8kk. Sellainen tuli noista sun muistiinpanoista mieleen, että ootko kokeillut antaa maidon ennen ruokaa? Mä oon saanut sillä tavalla menemään sitä vähän paremmin. Annan soseet heti sitten maidon päälle, ei tule ihan koko ajan syöttämistä (meillä on 2v3kk vanha esikoinen, eli mä en edes ehdi olla koko ajan vauvaa syöttämässä). Oon kuullut, että 6-8kk ikäisille sopiva määrä maitoa olisi 6-8dl/vrk.

Lisäksi voisit ehkä katsoa 6kk vanhan vauvan "päiväohjelman" siis sellainen lista missä lukee että mihin aikaan mitäkin? Neuvolasta me saatiin sellainen. Ja sitten sitä muokkaat itsellenne sopivaksi. Vähän ehkä "kummallinen" tuo teidän päivärytmi tällä hetkellä noin mun silmään? :)
 
Kuulosti niin tutulta toi sun teksti!!

Meillä nyt vähän reilu vuoden ikäinen tyttö joka on aina juonut maitoa huonosti, TODELLA huonosti. Itsekin huolestuin silloin kun maito oli vielä se pääravinto. Neuvolalääkäri silloin totesi että no, tää ei oo mikään maidon litkijä!! Eikä todellakaan ole ollut. Maitomäärät on ollu pieniä ja joskus meni maitoa vain 250-300ml päivässä! Parhaiten meni meilläkin silloin kun kävi nukkumaan.

Ostin maitojauhetta mitä pystyin laittamaan esim. puuron sekaan. Jogurttia annoin ainakin joka toinen päivä.

Ruuan jälkeen ei tyttö ole ikinä juonut maitoa vaan maito on pitänyt antaa ensin ja sen jälkeen vasta ruoka. Eikä se ole vaikuttanu siihen ruuan määrään. Hyvin on syönyt purkillisen ruokaa joka aterialla.

Nykyään juo maitoa jo vähän paremmin. Aamuisin saattaa juoda 150ml mutta muuten menee n. 100ml/kerta. Näin siis hyvänä päivänä. Ja ruoka edelleen vasta maidon jälkeen.

Tällä hetkellä on käytössä myös kalkkilisä. Kummasti se huojensi omaa mieltäni. Nyt ainakin tiedän että saa kalkkia riittävästi.

Neuvolassakaan ei koskaan puututtu asiaan koska tyttö kuitenkin aina oli kasvanut hyvin.

Toivottavasti teilläkin ajan mittaan maidon juominen paranee.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin eilen neuvolassa juttelemassa kalkkilisästä tai ravintolisästä mutta he oli sitä mieltä että pitäisi vaan harventaa niitä välejä 3 tuntiin. Painoa oli tullut kuukaudessa n. 170g. Eli nyt paino on 6990g ja pituus 65,5cm. vielä 400g alespäin niin sitten ollaan ihan alakäyrällä.

Nyt tän päivän kun oon noudattanut noita 3 tunnin välejä nii meillä on syöty näin

02.30 60ml
09.00 1/5 kuningatarpuuroa jossa loraus maitoa (kaupan puuro)
11.00 1/2 lihasose
14.00 40ml

Nyt oottelen että tyttö herää päikkäreiltä jolloin annan jugurttia. Sitten taas ootellaan klo 20 saakka että annetaan maitoa ja silloinkin menee max 100ml. Eli koko päivän saldoksi jää luultavasti 200-250.

Nyt vaan noudatan tätä 3 tunnin väliä viikon ajan ja katotaan että auttaako. Toivottavasti tyttö ei nyt kuivi olemattomiin.

Paljonkohan maksaisi käynti yksityisellä ravitsemusterapeutilla=? Antaisivatkohan he mitään kalkkilisää tai ravintolisää?
 
Tässä olisi vielä loppupäivän syömiseet;

klo 17.00 jogurtti
17.20 maito 40ml
klo 20.00 5tl puuro
klo 20.15 30ml maito
yhteensä=190ml maito + 1,5 sosetta???!!!


Siis pitääks mun jatkaa tätä 3 tunnin rytmii nyt viikon ajan jos tälläset ruokamäärät? Eikös tässä ole jo kuivumisen vaara kun näin vähän maitoa menee?
 
  • Tykkää
Reactions: Tuulia_
Heippa!

Meillä ei noista kiinteistä ole vielä kokemusta, mutta tuli tässä vaan yhtäkkiä mieleen kun oon lukenut muutamasta opuksesta että ennen kiinteitä kannattaisi antaa maito. Vauva kun ei oikein ymmärrä, että se kiinteä on sitä ruokaa vielä (eikä ole yhdistänyt varmaankaan vielä sitä näläntunteen katoamista tuohon kiinteään). NIin jos annat eka maidon ja siihen perään kiinteää, kuten joku tuossa ehdottikin. Ei sitten tartte mahdollisesti tappelun kanssa mennä sitä sosetta, vaan se on ennemminkin semmosta leikkiä niinkuin ajattelisin että se olisi (eikä väkisin syöttämistä). Sitten ne syöntihetketkin pysyis semmosina mukavina, tosin ton korjaantumiseen menee varmaan aikaa.

Jos mietitään ravintoarvoja, niin kyllähän tuo maito on parempaa kuin soseet noin yleisesti ottaen. Niin noin sitten saisit ehkä sen maidon jälkeen sitä kiinteää tutustumisen varjolla alas, kun on jo massussa ruokaa ja hyvä mieli. Toinen juttu on sitten, että entä jos siitä maidosta tulee jotenkin epämiellyttävä olo (jotain herkkyyttä)..

Mutta nämä on näin kiinteitä antamattoman mietteitä vaan, mutta miksei kannattais kokeilla kun oli aiempaakin mainintaa. Sitten voithan kokeilla sormiruokailua myös siinä sivussa, mutta sitä ennen myös pitäisi antaa tuo maito.

-metsis ja vaavi 5kk vielä rintamaidolla
 
Jotku vauvat ei kerrassaan juo maitoa. Meillä esikoinen oli tosi surkea maidon juoja. Imetin puoli vuotta mutta aina hän raivosi rinnalle. Puolivuotiaana hän itse lopetti päiväimetykset kokonaan ja yöllä söi silloin tällöin, joten sekin jäi. Korviketta hän joi TODELLA huonosti ja kärsikin ummetuksesta sen takia pitkään. 2dl korviketta meni hyvänä päivänä. Usein joi vain noin 20-50ml kerralla.

Nykyisin hän on 4.5 vuotta ja vasta nyt alkanut juomaan maitoa sen 2dl per ateria. Hän kärsi 4 vuotiaaksi asti ummetuksesta ja käytti movicol -junior ummetuslääkettä päivittäin. Ja on siis edelleen huono juomaan, täytyy aina muistutella ja pöydästä ei saa nousta ennen kuin maito on juotu.

Neuvolassa eivät huolestuneet maidon juomisen vähäisyydestä, mutta kallkilisä oli käytössä. Hän oli aika pienikokoinen ja n. puolivuotiaana paino laski ja sitten pysyi pari kuukautta samana, mutta lähti sitten nousuun kun lisäsimme ruokiin hiukan rasvaa.

Oli se kyllä huolestuttavaa aikaa ja elämä pyöri aikalailla lapsen juomisen ja kakkaamisen ympärillä tosi pitkään. Toivottavasti teillä jossain vaiheessa alkaa maito tai yleensä juominen maistua paremmin, jottei ummetus vaivaa yhtä pitkään. Meillä se ummetusongelma valitettavasti pääsi liian pahaksi koska tk-lääkärit vähättelivät ongelmaa tosi pitkään. Lopulta saimme lähetteen erikoislääkärille, joka määräsi ulostetta pehmentävän lääkkeen jatkuvaan käyttöön niin pitkäksi ajaksi kuin on tarve.
 

Yhteistyössä