Vauva (6 kk) ei jää kenenkään (muun) kans

Hei,

onkohan kellään samanlaista ongelmaa ja ehkä jotain vinkkejä siihen, mitä tässä tilanteessa voisi tehdä. Meän 6 kk vauva ei millään jää edes isänsä kanssa ilman äitiä. Vähintään puolen tunnin päästä alkaa voimistuva raivokas huuto, joka päätyy täydelliseen sekopäisenä kirkumiseen, jota miehen mukaan voi jatkua vaikka 1,5 h, kunnes sammuu. Mikään mitä hän tekee ei auta, vaikka leikkisi, hyssyttelisi jne. jne. Näin siis tapahtuu täysin satunnaisesti n. 50% kerroista, kun käyn ite jossain, kaupassa tms.
Me ei tosiaankaan tiedetä mistä on kyse ja miksi se näin menee: vauva on ollut isänsä kanssa ajallisesti ihan yhtä paljon kuin minunkin kanssani. Vauvaa ei haittaa se, että olen alkanut tehdä vähän töitä kotona, vaan hän viihtyy isänsä kanssa päivisin tuntikausia käyden vain tissillä välillä. Samoin yöt mennään aika lailla vuorotellen, eli joka toinen yö nukkuu isin kanssa, joka sitten tuo vain vauvan tissille. Itse asiassa vauva nukkuu näin paremmin ja levollisemmin kuin minun kanssani. Mutta siis vain, jos olen samassa talossa (mistä se senkin tuntuu aina tietävän..???) Myös vaunukävelyt heillä onnistuu ihan hyvin, mutta ei yli tuntia.
Näin on siis ollut siitä asti, kun vauva oli viikon vanha.

Jotenkin me on aateltu, että vois liittyä imettämiseen: poika on kovasti tissittelijä ollut alusta asti. Edelleenkin haluaa 1,5 h: välein, eikä ole koskaan oppinut syömään pulloa, ei sitten ollenkaan. Kiinnostunut kyllä on, mutta ei vain osaa.
Kiinteitä on aloiteltu ja ne antaa lähes aina isänsä. Antamalla kiinteää minun poissaollessani huutoa voi kuulemma siirtää n. 15 min, mutta sitten se kuitenki alkaa.

Tilanne alkaa olla aika ongelmallinen, koska meän perheen tilanne on se, että mie EN voi jäädä kotiin elokuussa kun äippäloma loppuu, mutta mies voi. Miten siis voisimme treenailla tilannetta niin, että kahen kuukauden päästä ei ole *vetti edessä.. ? Pitääkö mun lopettaa imetys? Ja miten se nyt onnistuu, kun toinen ei juo pullosta. Alunperin meillä oli tarkoitus, että mie pidän äitiysloman eli sen ekan 4 kk ja mies sitten vanhempainloman, kun se olisi sopinut meille paremmin, mutta eipä onnistunut kun vauva on tämmöinen.

En osaa sanoa miten saatte tilanteeseen helpotusta, mutta melko varmasti johtuu tissin kaipuusta tuo itku. Vauva vaistoaa ja tajuaa, että se yksi-iso-tissi on häipynyt ja luulee kai ettei saa enää ruokaa...
Meillä oli täsmälleen samanlainen tilanne tytön kanssa. Vuoden ikäisenä rupesi helpottamaan. lopetin imetyksen 1v 4kk.
Jos vauvalla on kuitenkin kiinnostusta pulloon kannattaa sitä varmaa tarjota päivittäin, jotta oppisi jonain päivänä syömään siitä? Meillä ei ollut edes kiinostusta, kaameet raivarit, kun näkikin pullon.. Tai sitten teillä isä voi hörppyyttää tai antaa lusikalla maitoa, niin vauva tajuaa että ruokaa saa ilman äitiäkin.

Hei,
Kiitos vastauksesta! Teillä siis rupesi helpottamaan jo ennen kuin lopetit imetyksen? Tapahtuikio se itsestään vai miten?
On kokeiltu myös muita maitonantotapoja, mutta ne suututtaa aika helposti. Meillä meni myös pulloraivaritilaan pienempänä, joten pidettiin n. kk tauko. Nykyään pullo kiinnostaa vain niin, että sitä saa itse pidellä ja puristella ja tutkia, ei se oikein syömisenä sitä pidä. Jotenkin se toimii niin, että vaikka saisi masun täyteen kiinteällä+hörpyyttämällä, sen jälkeen pitä silti saaha tissiä tai muuten on kauheaa...

Heissan,
en tiedä onko tästä apua mutta ottakaa nokkamuki käyttöön. Meidän neitikään ei ole koskaan osannut pullosta juoda. Nyt hän on 4kk ja ollaan jo muutaman viikon ajan mallikkaasti juotu nokkamukista (Tyttö istuu sylissä, pitelee kahvoista kiinni ja äiti/isi vähän avittaa että menee se maito sinne suuhun eikä esim. nenään... :D )
Lisäksi ollaan aloitettu opettelemaan illalla nukahtamista ilman tissiä, jolloin annetaan tissin sijasta iltavelli mukista. Toissa iltana meni oikein mallikkaasti "huijaamalla". Nostin tytön imetysasentoon rinnalle ja kun hamuili tissiä suuhun tyrkkäsin tissin sijasta mukin. Siitä sitten tyytyväisenä kulautteli.
En tiedä oliko tästä mitään apua.. Pointti siis että kokeilkaa jonko saisitte nokkamukista jotain helpotusta tilanteeseen :D

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Tyär:
Hei,
Kiitos vastauksesta! Teillä siis rupesi helpottamaan jo ennen kuin lopetit imetyksen? Tapahtuikio se itsestään vai miten?
On kokeiltu myös muita maitonantotapoja, mutta ne suututtaa aika helposti. Meillä meni myös pulloraivaritilaan pienempänä, joten pidettiin n. kk tauko. Nykyään pullo kiinnostaa vain niin, että sitä saa itse pidellä ja puristella ja tutkia, ei se oikein syömisenä sitä pidä. Jotenkin se toimii niin, että vaikka saisi masun täyteen kiinteällä+hörpyyttämällä, sen jälkeen pitä silti saaha tissiä tai muuten on kauheaa...
Rupesi joo helpottamaan jo ennen imetyksen lopetusta, kun kiinteitä meni sen verran kai, että nälkä meni. Mutta vasta imettyksen loputtua lapsen pystyi jättämään yli kahdeksi tunniksi isänsä tai mummonsa kanssa.
Mä en oikein osaa sanoa miten se tapahtui. Itsestään kai, kun lapsi rupesi siinä vuoden kieppeillä ymmärtämään vähän puhetta ja tiesi ja uskoi, että äiti tulee takaisin, eikä ole jättämässä kokonaan...
Ja jos sai pahat raivarit, niin isänsä lähti usein ulos hiekkalaatikolle tms. niin, että lapsi sai ajatukset muualle, mutta tää oli kyllä lähempänä vuoden ikää. Ei ehkä ihan 6kk kanssa voi toteuttaa.
Ton asian suhteen aika opettaa lapselle, ettei ole hätää.
Olen kuullut myös tapauksista, joissa äidin on ollut pakko palata töihin ja lapsi on uudessa hoitopaikassa ollut surkeana noin viikon, mutta sitten tottunut tilanteeseen.

Yhteistyössä