Vauva 6 kk ei halua syödä kiinteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Tyttö 6 kk ei halua syödä kiinteitä. Aloitin niiden antamisen 4 kk vanhana, mutta edelleen on niin, että saattaa mennä lusikallinen, ei muuta. Ei halua avata suutaan. Olen kokeillut kesäkurpitsan, perunan, bataatin, maissin, riisipuuron. Maissi on ollut sellainen, että sitä saattanut syödä enemmänkin. Olen pantannut marjoja ja hedelmiä vielä, koska ajattelin niiden mahdollisesti vievän loputkin halut suolaisia kohtaan. Tyttö ollut pelkällä korvikkeilla nyt kolme kuukautta. Hän on ollut aina hyvin pieniruokainen.

Onko kukaan kuullut moisesta ongelmasta?

Anna olla jos se ei suostu syömään..Turha sitä on "väkisin" tunkea...Meillä oli samaa ja pidin sitten taukoa koko asiasta ja kun seuraavan kerran kokeilin, ootettiin ruokaa suu auki..Eli se herkkyys siihen hommaan tuli vasta sen tauon jälkeen.

meillä oli ihan sama juttu.. Kuuden kuukauden iässä aloiteltiin tytöllä kiinteitä ja ekan 1,5 kk:n ajan teki kyllä mieli käydä nakkaamassa pilttipurkki metsään ja kokeilla 18 vuoden kuluttua uudelleen. Pilttejä oli pakko käyttää kun itse tehdyistä en saanut riittävän hienoja tuolle sihtikurkulle. Aloin sitten tarjoamaan hedelmäpilttejä, sillä ajattelin että uuden suutuntuman opettelu käy helpommin miellyttävän maun kanssa.. Ja kun äidinmaito ja korvikkeet ovat huomattavasti makeampia kuin nuo hedelmäsoseet, joten minusta on hassua pelätä "makeaan totuttamista" nyt näin jälkikäteen ajateltuna. Sitä kautta päästiin eteen päin melko nopeasti tietysti tarjosin myös noita bataatti yms. ruoka valmisteita.

Samoin kävi sitten rakeisemman ruoan kohdalla.. Pienet perunan palat tarttuivat kurkkuun kiinni ja kakoi kauheasti, mutta kokonaiset sulaneet pakaste mansikat, mustikat, vatut menivät ilman mitään ongelmia.. :) harjoiteltiin kokkareista ruokaa sitten marjoilla ja hedelmillä. Nyt 1 vuoden iässä syö valtavia annoksia ja kaikki kelpaa..

Kärsivälllisyyttä!

Olet aloittanut tuon ruuan tuputtamisen liian aikaisin, eli ongelma on enemmän sinussa kuin vauvassa.

Ei sillä kiinteällä ruualla mikään kiire ole. Ohjeistuksien mukaan kiinteät kannattaisikin aloittaa vasta 6kk iässä, eikä niitä silloinkaan heti alussa mene mitään isoja määriä.
Kannattaa muistaa, että se on vauvalle melkoista opettelua, se kiinteän syöminen, eli ei tapahdu hetkessä.

Olet toiminut ihan hyvin. Vauvoilla on herkkyyskausi kiinteiden aloittamiseen tuossa 3-5 kk iässä ja erimakujen suhteen samoihin aikoihin. Eli tuon fysiikan puolesta whon suositus on vähän hassu. Äidinmaito sinänsä riittää energianpuoelsta hyvin 6kk asti.

Voisit kokeilla pitää pienen tauon, viikon kaksi. Ja sitten uudelleen. Jos lusikasta syöminen on hankalaa, kokeile sormiruokailua (omista sormista tai anna lapsen laittaa itse suuhun).

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja ideoista. Olin aika epätoivoinen asian suhteen, mutta nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä :) taidan yrittää vielä noita marjoja ja hedelmiä ja jos ei onnistu sittenkään, pidän viikon parin paussin.

Maira: oltiinkin muistaakseni samassa odottavien ketjussa alkuvuodesta ja ostin sinulta niitä kivoja bodyjä :) toivottavasti teillä on mennyt kaikki hyvin!

Anna vaan niitä marjoja ja hedelmiä. Äidinmaito on tosi makeaa ja silti lapset suostuvat syömään muutakin kuin makeita vaikka sillä aloittavatkin. Mä aloitin perunasoseella ja sit seuraavaksi päärynää ja tyttö 7,5 kk syö jo neljä kertaa päivässä ison annoksen kiinteitä. ja kiinteet aloitin 5kk ikäisenä. Imetän vielä kuitenkin lisänä.

Yhteistyössä