Vauva (5kk) nukahtaa 22, herää klo 23 ja ei nukahda uudelleen - keinot vähissä, voimat lopussa

Mitä voisin tehdä?

Meillä 5kk vauva, joka alusta saakka ollut iltavirkku. Synnyttyään kävi "yöunille" 2.30, ja siitä ollaan nyt tultu jo klo 22-23 nukkumaanmenoaikaan.

Ongelma on se, että vauva nukahtaa ns. yöunille klo 22, mutta herää täysin virkeänä tunnin päästä, eikä nukahda millään uudelleen. Vauva nukkuu kapalossa edelleen, koska se on ainoa paikka, jossa rauhoittuu. Olen kokeillut pitää vauvaa itsepintaisesti sängyssä, tyylillä "yöllä nukutaan", mutta se ei auta. Vauva on virkeä kuin peipponen. Kaikki hereilläoloaika menee sängyssä vain kapalosta irtipyristelyyn, eli klo 23-01 on pahimmillaan vain sitä, että ramppaan laittamassa vauvan uudelleen kapaloon, tutti suuhun ja ovi kiinni. Ei toimi. Vauva ei nuku. Väsyneenä vauva nukahtaa kapaloon helposti, esim. klo 22 ja päivällä aina. Ei tarvitse kuin kapaloida ja nostaa sänkyyn, juottaa maito ja laittaa tutti ja vauva on jo unessa.

Toinen vaihtoehto on nostaa vauva klo 23 pois sängystä ja antaa olla hereillä, silloin nukahtaa klo 01 ihan helposti ja nukkuu koko yön syöden pari kertaa. Mutta itse emme jaksaisi olla hereillä enää tuohon aikaan ja en siis pääse minään yönä nukkumaan ennen kuin puoli kaksi.

Jos vauva nukahtaa vasta klo 23, silloin heräilee klo 01 asti muutaman kerran tankkaamaan ja yhden jälkeen ei enää herää. Mutta klo 23 nukkuminen edellellyttää että vauva on herännyt viimeisiltä "päikkäreiltään" klo 21. Joka on aika myöhä...

Vauva nukkuu meidän huoneessa.

Vauvan rytmi on muuten seuraava:
-herää klo 6 & 9 syömään, nukahtaa uudelleen vielä sen jälkeen
-herää klo 10.30
-päivällä 4 päikkärit, viimeiset klo 19-20.

Olen miettinyt viimeisten päikkäreiden poisjättämistä, mutta vauva on vasta niin pieni että hirvittää. On todellä väsynyt ellei pääse klo 19 nukkumaan. Ja silloin valvomisaika klo 17 eteenpäin tulee aika pitkäksi.

Aamulla olen koittanut herättää aikaisemmin, esim. klo 9 ylös, mutta ei ole varsinaisesti muuttanut tilannetta. Enkä itse aina jaksa nousta klo 9 jos on puoli kaksi vasta päässyt nukkumaan.

Ideoita?

Olen ihan poikki :(
 
Viimeksi muokattu:
En ehkä ole paras neuvonantaja, mutta meillä puolen vuoden jälkeen tuli uniongelmia. koitettiin kans kaikki unipussi, pienennettiin sänkyä tyynyillä, kapaloitiin...jne. lopulta tilanne ratkesi kun annoimme vain "riehua" sängyssä. Nyt typsy viedään sänkyyn iltasadun jälkeen ja sanotaan hyvät yöt ja peitellään sinne. Tyyppi riehuu ja pyörii edes takas mutta menee noin 10 min kun nukahtaa itsekseen. (on hankalampiakin öitä mutta 90% menee tolla kaavalla) Eli mä koittasin ilman kapaloa jos muut on kokeiltu :)

Päikkäreistä piti lisätä vielä että meen kolmannet iltaunet lyheni noin 15 minuuttiin 5 kk ikäsenä ja jäi/jätettiin pois 6 kk jälkeen. Nukkumaan tyyppi menee noin 21.15.

Toivottavasti saat apua ja jaksamisia!

mä + typsy kohta 8 kk
 
Viimeksi muokattu:
No ilman kapaloa riekkuu vaikka kaksi tuntia. Ja jos nukahtaakin, herättää itsensä huitomalla. Ja jos kapaloa ei ole, koko yö menee levottomasti (siis jos kapalo yöllä aukeaa). Viime yönä kokeilin, että pidin käsistä kiinni illalla ja nukahti, mutta koko aamu 6-9 kääntelehti ja vääntelehti ja herätti itseään huitomalla itsään naamaan joten minäkään en nukkunut yhtään kun tutittaa piti koko ajan. :headwall:

Tuntuu myös pahalta kapaloida noin isoa lasta, kun kapalo pitää vetää todella tiukkaan että kestää, ja vauva rääkyy ja itkee eikä haluaisi kapaloon. Pelkään myös että sillä jää vaikka kädet jotenkin pahasti sinne alle. Nyyh.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä sitten kannattaisiko kokeilla jotain "mukailtua" unikoulua tms. opettaisi nukahtamaan ilman tuttia ja kapaloa. Netissä on paljon ohjeita, joissa kylläkin sanotaan 6 kk eteenpäin. ja monissa yritetään päästä eroon yösyömisistä mutta auttavat kait muihinkin uniongelmiin. Sitä ns. nostelu unikoulua mä kokeilin ja toimi muutamassa yössä.

voihan se olla ettei vaavilla ole illalla uni, jos on nukkunut "liikaa". Muistaakseni meen 5-6 kk typsy nukkui 4,5 h päikkäreitä (kolmet) ja 11 h yöunia mutta jokasella on niin oma rytmi.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt osaa sen kummemmin neuvoa, mutta suosittelen kapalon vaihtoa unipussiin ja päiväunien vähentämistä, meillä nukuttiin tuossa iässä 3 unet jotka oli kestoltaan reilua tuntia, nyt parin viikon aikana ei ole nukuttu enää kuin 2:det (ikää nyt 7,5kk) päiväunet ja yöt nukutaan 20.00-08.00 muutamalla tutittamisella..

Säännöllinen rytmi ja iltarutiinit on meillä ollu kaiken a ja o.

Toivottavasti saatte rytmitystä kuntoon, rankkaa tuollainen.. :hug:
 
Kiitos vastauksista. No kun unipussissa sama ongelma, kädet heiluu kuin heinämiehellä, osuu naamaan, vauva leikkii tutilla, räplää pussinreunaa, ei nuku. Mutta päiväunien lyhentäminen voisi olla, itsestäkin tuntuu että vauva nukkuu aika paljon. Mutta toisaalta kun jotkut sanoo että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin myös yöllä... Huokaus.
 
Meillä 6kk vanha poika joka juttelee tuntikausia öisin. Ei siis mitään hätää, mutta pitää omaa kivaa niin äänekkäästi että vanhemmilla unet hieman hakusessa. Ainoa mikä taitaa auttaa on huomiotta jättäminen ja aika. Antaa vauvan riehua sängyssä, jos on energiaa ja itse koittaa nukkua korvatulppien avulla. Meillä on kokeiltu kaikenlaisia variaatioita päiväunista ja nukkumaanmenoajoista, mutta ei mitään vaikutusta. Sen sijaan olen huomannut että tälläinen levottomuus tulee kun vauva on oppimassa jotain uutta. Viimeksi se oli kierähtäminen selältä vatsalle, nyt ehkä ryömiminen.

Eipä tästä varmaan paljoa ollut apua, mutta tsemppiä. Ette ole yksin ongelmien kanssa. :)
 
Kirjoitin pitkän pätkän mutta se katosi, joten lyhyesti:

Onko aina ollut noin, ettei vauva siis olisi kipeä, korvat, hampaat tms.?
Syökö kiinteitä, ettei olisi nälkäinen?
Luulisin kuitenkin että vauvalla vain on eri päivärytmi, eli hänen yö alkaa klo 01. Yritä siis itsekin aamulla nukkua niin pitkään kuin vauvakin, että jaksat illalla. Tai yrittäkää opettaa oikeaan päivärytmiin. Ja vähentäkää hieman päiväunia. Entä jos kokeilette laittaa vikoille päikkäreille esim. klo 17 aikaan ja yöunille jo klo19-20. Heräiskö silloinki tunnin päästä ja valvois.
Se kuitenkin lähentelis "normaalia" rytmiä. Puolenyön aikaan voi olla jo yliväsyny eikä nukkumisesta tuu siksi mitään. RAuhoittuuko vauva jos sen nappaa syliin hetkeksi kun levoton hyörinä alkaa? Nukkuuko paremmin esim. vaunuissa? Onko makuuhuone pimeä, onko herkkä äänille, auttaisko oma hiljainen huone?
Kysy neuvolasta apua myös, kohtahan vauvanne on jo sen ikäinen, että voi alkaa unikoulua miettimään, hyvähän se olis saada rytmi erilaiseksi. Ja muutenki selkeät rutiinit päivisin auttaa.
 
tuo on aika yleistä 5kk ikäisillä. semmoisen vinkin voisin antaa, että ehkä päivärutiineita vois vähän muuttaa? 5kk ikäiselle voisi jo kokeilla jos hän laittaisi klo 19-20 iltaunille.
Perhe-elämää: Päivärutiiniehdotus n.6kk ikäiselle tuossa on yks ehdotus. voihan olla et tuo ei vain teille passaa, mut kantsii kokeilla. ja jos vauva ei rauhoitu itsekseen, niin sit voi kokeilla tracy hoggin "unikoulua". passsaa 4kk iästä lähtien, koska siinä pidetään vauvaa sylissä. löytyy myös sivuilta. unipussi on hyvä ja uniriepuun ehdollistaminen tms. tsemppiä! =)
 
Luulisin kuitenkin että vauvalla vain on eri päivärytmi, eli hänen yö alkaa klo 01. Yritä siis itsekin aamulla nukkua niin pitkään kuin vauvakin, että jaksat illalla.
Tää jotenkin kolahti. Näin se varmaan on. Lisääkin mielipiteitä saa antaa, mutta ehkä nyt vaan lopetan stressaamisen, hyväksyn että näin tää nyt toistaiseksi menee, jos laitan yhdeltä nukkumaan, vauvan ei tarvi itkeä, minun ei tarvitse rampata eikä murhtia (ja kaikki ovat tyytyväisiä??).

Kai se vauva normirytmin ehtii löytää vielä. Toivotaan että kiinteät auttaa. Niitä on nyt aloitettu syömään, ja 3 ateriaa päivässä menee.

Syliin ei kannata napata, eikä vieressä istua hyssyttämässä, koska alkaa vaan heti seurustella. Huone on hämärä ja hiljainen.

Pitää tuota unikoulua miettiä vähän myöhemmin. Siinä vaan tyhmää on se, että siinä lasta keskitytään kouluttamaan olemaan syömättä yöllä, eikä se varsinaisesti ole meidän ongelma. Vaan se, ettei vauvaa väsytä klo 23-01.
 
nyt vaan lopetan stressaamisen, hyväksyn että näin tää nyt toistaiseksi menee, jos laitan yhdeltä nukkumaan, vauvan ei tarvi itkeä, minun ei tarvitse rampata eikä murhtia (ja kaikki ovat tyytyväisiä??).

Meidän vauva alkoi yöunille pienenä klo 23 aikoihin, joskus myöhemminkin. Minä olin ajatellut että yöunet kuuluis alkaa aiemmin (edelliset lapset aina alkaneet yöunille jo klo19 aikaan vauvana). Yritin siis tehdä iltatoimet ja viedä nukkumaan pinnasänkyyn jo aikaisemmin, koska oli kuitenkin unisen oloinen ja viihtyi vain sylissä/rinnalla (tankkasi maitoa illalla).
Olin monet illat tuskainen kun ravasin sängyn luona antamassa tuttia/hakemassa vauvan takaisin syliini, kunnes klo 23 aikaan hän asettui nukkumaan.
Lopulta tajusin, että vauva ei vain ole valmis aikaisemmin yöunille ja minä teen asiasta turhan rankan itselleni yrittämällä sitä. Pikkuhiljaa vauva itse aikaisti nukkumaanmenoa ja nyt menee jo klo20 (nyt 6,5kk). Alkoi siis pikkuhiljaa olla unisempi ja kitisevä illasta joten kokeilin sänkyyn aiemmin ja sinne nukahtikin.
Pitää siis olla tuntosarvet pystyssä aina, koska aiemmin hyvät rytmit saattavat muuttua vauvan kasvun ja kehityksen myötä.
 
NAJ
Todennäköisesti tuo on vain vauvan luonnollinen rytmi, yksi jota voisitte koittaa, joka on meillä kapaloinnin ym lisäksi auttanut on iltaulkoilu. Meillä on tyttö 7kk, joka nukkui noin 5kk ikään asti tosi hyvin, sen jälkeen alkoi heräily, tyttö saattoi herätä noin 1h nukahtamisen jälkeen, ei valvomaan vaan ottamaan maitohuikat (ei tyttö nalkainen ollut, otti pari huikkaa ja nukahti, illalla on kuitenkin syöty ihan kunnon satsi 0,5 dl puuroa, maitoa ja 120 ml velliä, johon lisätty vähän maissisosetta, tämä on tosi iso satsi meidän tytölle) välillä myös valvomaan. Yksi ilta käytiin sitten kävellen mun äidin luona ja sen jälkeen kylvyssä ja avot tyttö nukkui 20.30-04. Sen jälkeen mies on vienyt tytön iltalenkille joka ilta, tähän mennessä ei ole iltalenkkipäivinä herännyt kertaakaan ennen 02.00 ja unille menee 20-22, riippuu päiväohjelmasta. Nuo lenkit mitä tekevät iltaisin eivät ole mitään superpitkiä, vaan 20 min, joskus toki tekevät ihan tunninkin lenkkejä.

NAJ+Neiti
 
Mä kannatan myös stressaamisen lopettamista:). Vaikka vanhemmista olisikin kiva päästä ajoissa nukkumaan tai saada sitä omaa aikaa, niin joskus sekin aika on käsillä. Tärkeintä musta on se, että pitää ittensä henkisesti ja fyysisesti kunnossa, siten jaksaa vauvankin kanssa paremmin.

Mun molemmat lapset (kohta 3v. ja kohta 8kk) nukahtavat itekseen olkkariin. Esikoiselle oli laitettu mm lampaantalja tai peitto lattialle, johon simahti. Nuorempi nukahtaa vielä sitteriin.
Toi lattialle nukahtaminen /nukuttaminen herätti aikoinaan suurta hupia kaikissa joille kerroin. Mutta mulle ei tullut mieleenkään kipata lasta pinnikseensä aikaisin. Ja esikoinen oli kuitenkin vaativampi tapaus ja mä hyvin väsynyt (koliikki yms).

Nykyään esikoinen menee omaan sänkyynsä klo 20-20.30 ilman vaikeuksia.
Nuorempi on nyt alkanut nukahtaa siinä klo 22-23. Aiemmin meni puolen yön aikaan. Siitä mä sit kannan nukkuvan vauvan sänkyyn. Ja nukkuu heräämättä koko yön.

Musta jokaisen pitää löytää oma tapansa elää vauvan kanssa. Niin kauan kun perusturvallisuus säilyy, on musta ihan sama miten mennään eri asioissa.. Aina voi kokeilla kaikkea, jos ei toimi, palataan vanhaan.
 
Minä sain ohjeeksi neuvolasta, että rytmiä voi yrittää muuttaa aamusta. Tosin olit kai jo sitä ainakin vähän kokeillutkin?
Eli herätät lapsen aamulla aiemmin. Jos herää normaalisti klo. 10.30 niin aliksi herätät muutama päivänä esim. klo 10. Sitten muutamana päivänä klo 9.30 jne. Eli puoli tuntia kerrallaan hivutat rytmiä uuteen suuntaan. Vaikka sinulle sa aamulla herääminen onkin raskasta nyt alkuun, niin ajattele, että vähän ajan kuluttua pääset illalla aiemmin nukkumaan.

Meillä on 3 kk:n ikäinen, joka ei kyllä nuku enää noin paljon päiväunia, joten olisiko siinä yksi korjaamisen paikka? Ehkä ne viimeiset voisi tosiaan jättää pois...? Meillä 3kk:n ikäinen herää viimeisiltä unilta n. klo 17 ja menee yöunille klo 20. Jos nukkuu viimeisiä päikkäreitä pidempään niin eron huomaa illassa heti.
 
NAJ
Täytyy muistaa että vauvojenkin unentarve on erilainen, meidän kolmesta lapsesta esikoinen on aina nukkunut vähemmän kuin suositukset sanoo. Kakkonen taas on tarvinnut enemmän unta ja mennyt herkästi yliväsyneeksi, jolloin yöt on takuulla olleet rikkoinaisia ja nyt 5 vuotiaana näkee painajaisia, jos menee liian väsyneeksi. Kolmas pikkuinen tarvitsee kaikista eniten unta, vastasyntyneenä nukkui tuntikausia, siis 4-6h kerrallaan ja yöt 22-06 syömättä. Vieläkään 7kk iässä ei jaksa olla hereillä kuin 1,5h-2h kerrallaan, paitsi illalla on pidempi pätkä, jostain 16-19 ja noin 19 aikoihin ottaa vajaan puolentunnin tirsat, ja menee sitten unille noin 21. Jos tirsat ja iltalenkki jää väliiin, on yö rikkonaisempi kuin normaalisti.

Tokihan jos jättäisitte ne iltaunet pois ja laittaisitte vauvan aikaisemmin nukkumaan, voisi auttaa sekin. Vauvat ovat niin erilaisia ja se mikä yhdelle toimii ei välttämättä toimi toisella. Olen tullut tulokseen, että parhaan tavan toimia on kokeilla itse ja yhdistellä saamiaan neuvoja.
 
Viime yö oli niin järkyttävä että päätin että jotain dramaattista täytyy tehdä :( Lapsi heräsi 23, vaikka oli syönyt tuntia aiemmin puuroa, sosetta ja velliä, ja valvoi kiukkuisena yhteen. Olin ihan poikki, ja pinna oli nollassa. Yritin väsyneenä saada nukkumaan klo 24, ei tietysti onnistunut, kun itsekin olin ihan hermo kireällä ja mielessäni olin lähinnä heittämässä vauvaa parvekkeelta. :( Se vaan riekkui sängyssä. Nostin leikkimatolle, itki eikä jaksanut leikkiä. Vein takaisin sänkyyn, riekkui jne. Noidankehä. Vihdoin nukahti yhden jälkeen, mutta kapalo kun aukesi niin kääntelehti ja vääntelehti klo 5 eteenpäin ja karkasin olkkariin nukkumaan. Ja se auttoi! Sain itse nukuttua.

Soitin sitten neuvolaan. No, sieltä tuli ohjeet että klo 18 jälkeen ei enää nukuta, kapalo pois, ja unipussiin omaan huoneeseen nukkumaan. Ja jos riekkuu, antaa riekkua itsekseen jos ei kovasti itke. Ja että itse voi kääriytyä siihen kapaloon omaan huoneeseen nukkumaan :D Ovi auki tietysti pitää nukkua että kuulee. Saas nähdä.

Tänään sitten nukutin toiset unet unipussissa, ja se onnistui!!! Ensin siellä kääntyili ja itki, mutta nostein kahdesti syliin ja toisella kertaa rauhoittui ja nukahti syliin! Nukahti ilman kapaloa! Ja päivän kahdet ekat unet olen nukuttanut sisällä että ne unet pysyisivät lyhyinä ja nyt laitoin puoli viisi partsille, että saan nämä viimeiset pitkiksi ja herätän kuudelta jos ei herää. Nyt sitten vauvan pitäisi jaksaa valvoa yhdeksään, jolloin voisi kokeilla laittaa nukkumaan. Ja sylitellä jos ei ota rauhoittuakseen.

Mutta miten voi jännittää näin paljon nukkua eri huoneessa! Vaikka viime yönä pakon sanelemana huomasin että se oli hyvä. Kun ei vauva minua tarvinnut mihinkään, mutta herätti minut kuitenkin pyörimisellään.

Alkuun ajattelin kyllä käydä vauvan aamukuudelta syöttämässä siellä eri huoneessa, neuvolassa kyllä sanoivat että yöruokaa ei enää tarvitsem että sen voi hiljalleen lopettaa. Mutta ajattelin että tuleeko kerralla liikaa uutta jos nyt vielä ruoattakin pitää olla?

Katsotaan kuin meidän käy :)

Ja niin, iltalenkkeilystä: miten saat vauvan pysymään hereillä kärryissä? Meillä ainakin nukahtaa heti jos kärryillä lähdetään illalla jonnekin?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvähän se on jos voi "lopettaa stressaamisen" ja elää vain päivän kerrallaan. 5kk ikäinen on kuitenkin jo sen verran "vanha" että rytmiä pitäisi alkaa hänelle luomaan. Eri asia on tietty vastasyntynyt, ei häneen voi vaikuttaa. Jos äidit haluavat muokata vauvan rytmiä itselle sopivaksi, niin minusta se on vain hyvä juttu. Vauvahan tarvii rytmit, ei se niitä itsekään osaa luoda. Ja elämä helpottuu kovasti. Jotkut väittävät ettei rytmitys heidän vauvoille vain sovi, mutta tämä on kyllä aika harvinaista (olen nähnyt paljon perheitä).
Hienoa että saitte neuvolasta apua =) Meidän neuvola oli tosi surkea, ei koskaan apua :( Ja totut kyl äkkiä tohon et nukutte eri huoneissa. Minä kuulin meidän lapsen itkun korvatulppienki takaa. :D Äidin täytyy saada nukuttua! :)
On varmaan aika vaikea saada lasta pysymään hereillä rattaissa, jos sinne kerta helposti nukahtaa. Ainakin istuvaan asentoon, että hän voi katsoa ymprärilleen. Jos meillä poitsua käytetään ulkona, niin vedetään yleensä pulkassa. Siitä pitää kovasti =)
 

Yhteistyössä