vauva 5kk huonot yöt, vihreä kakka, imetysdieetti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milkkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milkkis"

Vieras
Mulla vauva 5kk, toinen lapsi mutta esikoisella ei alllergioita tai edes epäilyjä niistä.

Noin 10 pvän ikäisenä alkoi itkuisuus, välillä oli päiviä jolloin vauva ei ollut hetkeäkään tyytyväinen, nukkui vain torkkuja, yöt nukkui tissillä ja oli tosi itkuinen ja levoton ja hytkyteltävä. Joskus aamupäivisin oli "hyvällä tuulella". Hänen ollessa 2kk aloitin maidottoman ja munattoman imetysdieetin ja vauva rauhoittoi huomattavasti jo parissa päivässä. Hetken olikin paremmin, yöt kyllä notkui tissillä mutta ei huutanut tai varsinaisesti heräillyt. Hyvää jaksoa kesti ehkä muutama viikko, sitten yöt muuttuivat taas erittäin levottomiksi. Nyt päivät sujuu pääosin hyvin, vauva on hyväntuulinen ja nukkuu ihan ok päiväunet paikallaan olevissa vaunuissa. Yöllä aivan levoton, ei varsinaista kipuhuutoa huuda, mutta ei nuku, heräilee ns koko ajan, rinnalle rauhoittuu ehkä hetkeksi mutta sitten ähinä alkaa taas. Aamusta jokunen tunti rauhallisempaa unta, mutta sekin tissi suussa.

Imetystä haluaisin jatkaa vaikka sitten dieetillä, mutta mikä olisi seuraava askel? Nyt munan ja maitotuotteiden lisäksi lihat ja kalat pois (kasvissyönti jo ennestään) sekä pavut, linssit, valkosipuli.

Kakka oli ihan alkuun perussinappia, mutta sen jälkeen lähes koko ajan ollut ihan (myrkyn)vihreää ja limaista kuin hyytelöä. Sanotaanko että 70% kakka on vihreää, 30% sinappia.

Voisikohan olla kyse suolisto-oireisesta allergiasta, kun kuitenkin päivisin hereilläollessaan on tyytyväinen? Vai onkohan vain uniongelmaa? Myös kasvaa ja kehittyy hyvin, ei pulauttele. Iho hyvä. Bataatin maistelu aloitettu muutama päivä sitten, ei mainittavaa vaikutusta,ehkä jopa yöt huonontuneet.

Olisin tosi kiitollinen jos joku jaksaisi vastailla sekavaan tarinaani.. :)

Jos käytät soijaa maidon korvikkeena ruokavaliossasi, vauva on voinut allergioitua sille. Itse sain selville mille vauva oli allerginen, syömällä todella paljon epäilemääni ruoka-ainetta ja seuraamalla pahenivatko oireet. Allerginenhan voi olla mille tahansa.

En nyt ole mikään kasvissyönnin asiantuntija, mutta jos ruokavaliostasi puuttuvat lihat, kalat ja pavut, saatko tarpeeksi proteiinia. Kasvisruokavalio voi olla haastava yhdistää imetysdieettiin. Tiedän monia äitejä, joiden on ollut otettava liha mukaan imetysdieettiin.

Minulla tulee mieleen että tuleeko maitoa liikaa tai liian nopeasti? Imeekö rinnan tyhjäksi saakka syötöillä? Vihreä kakka sopisi siihen että saa liian rasvatonta maitoa eli alkumaitoa.
Jos taas maitoa tulee pikemminkin vähän, koettaisin syödä enemmän ja tukevampaa ruokaa. Ehkä se kananmuna takaisin ruokavalioon ja kokeilu sillä.

En tunne nykyisiä imetysdieettejä, mutta ensin kiinnostais tietää, mitä olet syönyt viimeksi. Ei haittaa, vaikka kirjoitat tänne kaikki.

Ei ollut yhtään sekava sun teksti:-)

http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/puuroja.htm

Kyllä tuo vihreä limakakka vahvasti suolioireiseen allergiaan viittaa. Olen myös huolissani ap:n energiansaannista, kuten joku aiempikin. Itse yritin imettää mega-allergista iho-oireista ja lopulta söin vain riisiä, hirvenlihaa, puolukkaa, kurkkua ja rypsiöljyä. Voitte arvata, miten siinä kävi... Paino putos jotain 10 kg, kunnes lapsen lääkäri otti järjen käteen ja määräsi vauvan apteekin korvikkeelle. Omaan kokemukseen nojaten poistaisin ruokavaliosta seuraavaksi vehnän ja ehkä muutkin kotimaiset viljat (ohra, ruis, mahdollisesti kaura), mutta komppaan myös tuota soijaa, kun tilanne on alkanut huonontua taas. Mutta kuten sanottua, mille vain voi olla allerginen. Maissi on yksi todennäköinen pahis myös, jos sitä käytät.

[QUOTE="myy";30565072]Kyllä tuo vihreä limakakka vahvasti suolioireiseen allergiaan viittaa. Olen myös huolissani ap:n energiansaannista, kuten joku aiempikin. Itse yritin imettää mega-allergista iho-oireista ja lopulta söin vain riisiä, hirvenlihaa, puolukkaa, kurkkua ja rypsiöljyä. Voitte arvata, miten siinä kävi... Paino putos jotain 10 kg, kunnes lapsen lääkäri otti järjen käteen ja määräsi vauvan apteekin korvikkeelle. Omaan kokemukseen nojaten poistaisin ruokavaliosta seuraavaksi vehnän ja ehkä muutkin kotimaiset viljat (ohra, ruis, mahdollisesti kaura), mutta komppaan myös tuota soijaa, kun tilanne on alkanut huonontua taas. Mutta kuten sanottua, mille vain voi olla allerginen. Maissi on yksi todennäköinen pahis myös, jos sitä käytät.[/QUOTE]

Soijan mja maissin haitta on siinä, että ne ovat geenimuunneltuja ja rypsiöljyssä on niitä myrkkyjä... Molemmat kannattaa jättää pois, mutta esimerkiksi margariineissa ja kasviöljyissä niitä varmaan on epämääräisiä määriä, jos ei ole luomua. Katso:
Paha margariini - hyvä meijerivoi - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Nikkeliallergikkona en voi käyttää margariineja ollenkaan, mutta voi sopii hyvin:-)

Kiitos vastauksista :)

Vauva siis kasvaa tosi hyvin, joten eikös silloin saa maitoa tarpeeksi? Enemmänkin ehkä ongelma voisi olla että maitoa tulee liikaa/nopeasti ja vauva saa vain etumaitoa niinkuin joku epäili. Mulla varmaan on jonkin sortin "suihkutissit", jos vauva rinnalla ja yhtäkkiä lopettaa niin maitoa suihkuu, ei siis pelkästään valu. Onkohan normaalia vielä tämän ikäisellä?

Onko kellään omakohtaista kokemusta siitä että vihreä (lima)kakka olisi johtunut suihkutisseistä? Mikä olisi korjausliike? Kun toisaalta en uskaltaisi hirveästi maidontuloa ehkäiseviä niksejä toteuttaa kun tuo ruokavalio siis on noin nihkeä.

Proteiininsaantia itsekin pähkäilen tietenkin. Syön kuitenkin tosi paljon ja monipuolisesti vihanneksia, öljyjä, proteiinipastaa, riisiä, puuroja, pähkinöitä ja soijatuotteita myös (soijarouhe ja soijamaito). Äsken söin kookosmaitoon tehdyn vihanneswokin villiriisin, salaatin ja porkkanaraasteen kanssa, kastikkeena oliiviöljyä. Lihan tai kalan tuominen ruokavalioon olisi erittäin vaikeaa/mahdotonta kun olen ollut kasvissyöjä yli 15 vuotta.

Soijatuotteiden ja viljojen poisjättämistä olen pähkäillyt. Silloin dieetti toki olisi aika niukka, mutta tuskin parin viikon kokeilulla suurta tuhoa saisi aikaan. Jos dieetillä saisi muutosta vauvan öihin (ja kakkaan..) niin pitäisi sitten miettiä tarkemmin ravintoasioita ihan asiantuntijan kanssa. Jos taas ei, niin aika varmasti voisi olettaa olevan kyse uniongelmista ja sitten voisi keskittyä niiden korjaamiseen.

Vielä, onko muita joiden vauva ollut päiväsaikaan hyväntuulinen mutta yöt hulinaa, ja syyksi paljastunut allergia?

Ei ole mitään mahdollisuutta, että oisit vahingossa syönyt maitoproteiinia? Kuulostaa kyllä allergialta minusta.

Dieetillä ollut siis noin 3kk ja sen aikana pari maitokokeilua tehnyt ja oireita tuli, silloin muutos vauvassa lähinnä päiväsaikaan: päiväunet ihan torkkuja, ripuli (joka poltti pepun), kitinää, sylissä kanneltava/hytkyteltävä koko ajan.

Voi hyvin olla että myös joskus vahingossa jotain väärää syönyt, mutta nyt siis tämä tilanne ollut päällä jo sanotaan reilut pari kk:ta joten tuskin mistään yksittäisestä vahingosta kyse.

Kiitos vastauksista :)

Vauva siis kasvaa tosi hyvin, joten eikös silloin saa maitoa tarpeeksi? Enemmänkin ehkä ongelma voisi olla että maitoa tulee liikaa/nopeasti ja vauva saa vain etumaitoa niinkuin joku epäili. Mulla varmaan on jonkin sortin "suihkutissit", jos vauva rinnalla ja yhtäkkiä lopettaa niin maitoa suihkuu, ei siis pelkästään valu. Onkohan normaalia vielä tämän ikäisellä?

Onko kellään omakohtaista kokemusta siitä että vihreä (lima)kakka olisi johtunut suihkutisseistä? Mikä olisi korjausliike? Kun toisaalta en uskaltaisi hirveästi maidontuloa ehkäiseviä niksejä toteuttaa kun tuo ruokavalio siis on noin nihkeä.

Proteiininsaantia itsekin pähkäilen tietenkin. Syön kuitenkin tosi paljon ja monipuolisesti vihanneksia, öljyjä, proteiinipastaa, riisiä, puuroja, pähkinöitä ja soijatuotteita myös (soijarouhe ja soijamaito). Äsken söin kookosmaitoon tehdyn vihanneswokin villiriisin, salaatin ja porkkanaraasteen kanssa, kastikkeena oliiviöljyä. Lihan tai kalan tuominen ruokavalioon olisi erittäin vaikeaa/mahdotonta kun olen ollut kasvissyöjä yli 15 vuotta.

Soijatuotteiden ja viljojen poisjättämistä olen pähkäillyt. Silloin dieetti toki olisi aika niukka, mutta tuskin parin viikon kokeilulla suurta tuhoa saisi aikaan. Jos dieetillä saisi muutosta vauvan öihin (ja kakkaan..) niin pitäisi sitten miettiä tarkemmin ravintoasioita ihan asiantuntijan kanssa. Jos taas ei, niin aika varmasti voisi olettaa olevan kyse uniongelmista ja sitten voisi keskittyä niiden korjaamiseen.

Vielä, onko muita joiden vauva ollut päiväsaikaan hyväntuulinen mutta yöt hulinaa, ja syyksi paljastunut allergia?

Ei se auta jos maitoa tulee paljon jos se on yhtä proteiiniklyhää kuin sinun ruokavaliosi. Tiedoksesi että soija on myös papu, sen vuoksi ihmettelin mistä saat proteiinia kun sanoit ettet syö papuja edes. Oletko koittanut ottaa kananmunaa ruokavalioon?
Oli miten oli niin tuollaista dieettiä ei kannata ominpäin pitää vaan ehdottomasti kannattaa hakeutua asiantuntevalle lääkärille.

Meillä oli juuri tuollaista vilja-allergisen vauvan kanssa. Yöt oli yhtä levotonta kiehnäystä ja heräilyä. Meidän öitä rauhoitti jonkin verran Zyrtec, jota lääkäri kirjoitti vauvalla niin ikään todettuun dermografismiin. Mieti tarkkaan, kuinka pitkälle imetysdieettisi viet. :) Tiedän äitejä, joille on puhjennut omia alkergioita/keliakia sen jälkeen kun imetysdieetti on vedetty niin tiukille, että äidin ruokavalioon on lopulta kuulunut vain muutama hassu ruoka-aine. Tsemppiä!

Ei se auta jos maitoa tulee paljon jos se on yhtä proteiiniklyhää kuin sinun ruokavaliosi. Tiedoksesi että soija on myös papu, sen vuoksi ihmettelin mistä saat proteiinia kun sanoit ettet syö papuja edes. Oletko koittanut ottaa kananmunaa ruokavalioon?
Oli miten oli niin tuollaista dieettiä ei kannata ominpäin pitää vaan ehdottomasti kannattaa hakeutua asiantuntevalle lääkärille.

Juu tiedän soijan olevan papu, en nyt vain ehtinyt niin tarkasti kaikkea eritellä. Siis esim kidneypavut ja valkoiset pavut olen jättänyt pois kun niiden vaikutus niin selvä -> suoraa huutoa jotakuinkin heti syömisen jälkeen. Tämä nyt kai ei kerro varsinaisesta allergiasta vaan vatsan herkkyydestä tmv. Siis ihan eri tavalla oireilee kuin maitotuotteiden syömisen jälkeen. Vihreitä papujakin olen vähän syönyt enkä ole suoraa vaikutusta huomannut, samoin tosiaan soijarouhetta. Soijamaitoa juon pari desiä päivittäin.

Vaikuttaako tosiaan mun ruoan proteiinipitoisuus äidinmaitoon, tai siis onkohan tästä tutkimuksia vai onko vain mutu-tuntumaa?

Menisin tosi mielelläni asiantuntevalle lääkärille mutta täälläpäin sellaista ei valitettavasti ole.

Miten teillä vilja-allergia selvisi? Dieetin avullako? Ja tosiaan imetyksestä en ajatellut kynsin hampain pitää kiinni vaikka sen tärkeäksi koenkin. Mutta kokeilla haluaisin kaikkea, harmittaisi jos lopettaisin ja selviäisi ettei mitään allergioita ole vaan uniongelmia vain, joihin tietysti toisenlaiset keinot.

No mun vauvalla oli usein vihreää kakkaa ja paino nousi hyvin. Vauva oli silti usein tyytymätön. Suihkutissit ja liikaa maitoa. Välillä teki lakkojakin kun lähes tukehtui maitoon. Nopeasti syödessä vauva imee myös ilmaa joten usein piti röyhtäyttää pitkään. Ja sitten olikin heti uudelleen nälkä.

Jos syötin vähänkin molemmista rinnoista, kakka muuttui vihreäksi. Siksi luovutin ylijäämämaidot sairaalaan että vauvalle meni edes suurin osa kelvollista maitoa. Tuotanto tasaantui vasta 6-7 kk kohdalla. Kakan väri muuttui selvästi jos vauva sai etumaitoa ja palautui keltaiseksi kun sai rasvaisempaa myös. Proteiiniköyhä dieetti vie äidin lihakset ja useimmilla nisäkkäillä myös vähentää maitorasvan määrää. Siksi ruokavaliosi saattaa pahentaa vihreää kakkaa ja tehdä vauvan herkästi nälkiintyväksi ja kitiseväksi. Ja siksi kokeilisin jos kananmuna nyt kävisi.

Meillä tuli heti viljakokeilujen alettua selviä oireita: unet huononi, iho oireili ja vauva oli etenkin öisin todella levoton. Alusta asti tuntui, että vauvan maha oli paaaaljon herkempi reagoimaan kaikkeen kuin esikoisen. Lopullinen diagnoosi tuli sairaalan altistuksissa. Alta 1-vuotiaana vauvalla oli vain muutama kiinteä ruoka-aine, jotka eivät aiheuttaneet oireita. Nykyisin kaikki allergiat ovat jo menneet ohi, kuten usein näiden vauvaiässä todettujen allergioiden kanssa käykin. :)

Kiitos gekko, hyviä pointteja. Kananmunaa tosiaan pitäisi kokeilla, nyt ei vaan ole yksinkertaisesti jaksanut yhtään ylimääräistä itkua kun hirveät univelat alla. Täytyy kerätä voimia ja kokeilla.

Dieetillä ollut siis noin 3kk ja sen aikana pari maitokokeilua tehnyt ja oireita tuli, silloin muutos vauvassa lähinnä päiväsaikaan: päiväunet ihan torkkuja, ripuli (joka poltti pepun), kitinää, sylissä kanneltava/hytkyteltävä koko ajan.

Voi hyvin olla että myös joskus vahingossa jotain väärää syönyt, mutta nyt siis tämä tilanne ollut päällä jo sanotaan reilut pari kk:ta joten tuskin mistään yksittäisestä vahingosta kyse.

Jossain taisi olla se kookosmaito... sitäkö käytät ruoanlaitossa? Monissa kookosmaidoissa on karrageenia ja se aiheuttaa tulehdusta. Vaihda sellaiseen, missä ei ole, sillä niitäkin on olemassa esim Santamarialla se creemy cocos tetrassa.

Ja soijaa en söis itsekään vaikka ilmaiseksi j oku antais. Sori, luomukanamunia vaan kannattaa kokeilla, kun ne muut syö GM-rehua.

karrageeni

Paahtoleipien asetaatti tekee kamalat kivut, jos äiti sitä syö.

Varaa aika yksityiselle lääkäriasemalle ja siellä hyvälle allergologille. Jos asut pk-seudulla, vaihtoehtoja on paljon. Näin et suotta kasvata imetysdieettiä kohtuuttomaksi (ja mahd. turhaan) vaan saat johdonmukaiset ohjeet.
Meillä vauvan ollessa n. 5 kk menimme yksityiselle, jossa käytiin kattavasti keskustelua, puolin ja toisin, tilanteesta ja parasta oli että sai lääkäriltä suoraan faktaa allergia-asioista. Otettiin prick-testit ja tehtiin altistukset eri ruoka-aineille. Sitten vasta aloitettiin imetysdieetit ja (mm. maidon ja soijan-) välttämisruokavalio vauvalle.
Tsemppiä!

Minulla myös 5 kk ja olen myös imetysdieetillä. Erona se, että myös esikoinen on allerginen. Tällä kuopuksella myös vihreää limakakkaa ja huonoja unia.

Mä olen jättänyt maidon, soijan, viljat, pavut, herneet, sipulin, paprikan, omenan, kaalin, kahvin ja minimoinut lisäaineet. Syön monipuolista ruokaa mielestäni, ja maitoa tulee hyvin. Nopeasti kyllä minultakin.

Tällä ruokavaliolla tyttö on ollut tyytyväinen ja hyvinvoiva. Nyt unet ovat taas heikommat, en osaa yhdistää mihinkään. Reilu viikon jatkunut. Bataattia maistellaan myös, mutta en yhdistä siihen.

Ruokavalion keskustelin mehiläisen allergologin kanssa.

Kiitos taas kaikille :)

Kookosmaidossa ei ainakaan merkintää karrageenista, eikö se pitäisi lukea? Sitä käytän ehkä noin kerta viikkoon, en koko ajan. Soijatuotteita en normaalisti suosi, tämän dieetin aikana vain enemmän kun pakko sitä proteiinia jostain repiä.

Mites se mantelijauho mistä palstalla usein puhutaan? Kokemuksia miten sitä käyttäisi?

Pikkukaupungissa asutaan ja täällä ei allergialääkäriä ole. Käyty neuvolalääkärillä sekä yksityisellä lastenlääkärillä, mutta vastauksena se perus: Ei allergiaa kun kasvaa hyvin, iho hyvä ja hymyileekin ;) Noh, en siis itsekään ole varma onko allergiaa, mutta ihan selvittämisen arvoinen vaihtoehto kyllä. Pk-seudulle matkaa pari sataa km mutta en pidä mahdottomana että sinne menisin käymään.

Yritän nyt myös enemmän keskittyä imetykseen, siis syöttää yksi rinta kerrallaan yms jos siitä sais apua.

Yhteistyössä