Puhutkos "Mummo" nyt omasta kokemuksestasi vai pelkästä luulosta? Nykyään moni yli 40-vuotias nainen synnyttää - osa saa jopa esikoisensa =). 45-vuotiaitakin on niin monenkuntoisia. Osa 45-vuotiaista on jopa paremmassa fyysisessä ja henkisessä kunnossa kuin 20-30-vuotiaat. On myös tärkeää, ettää äiti asennoituu myönteisesti synnyttämiseen, vauvanhoitoon ja äitiyteen noin yleensäkin. Uskon, että jokainen äiti itse parhaiten tietää, jaksaako hän synnyttää ja hoitaa vauvan 45-vuotiaana.Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 21:45 Mummo kirjoitti:en suosittele enää yli 40vuotialle vauvoja!!!
PERUSTELE, kiitos!Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 10:36 Mummo kirjoitti:kirjoitinkin että en suosittele, ja se on minun mielipiteeni ja kokemukseni ja näkemykseni asiasta!
Miten voit yleistää, että yli 40-vuotiaiden vanhempien lapsilla olisi ongelmia tulla toimeen muitten lasten kanssa? Sosiaalisuus opitaan kotona, ei päivähoidossa. Kodin kasvatusilmapiiri, tavat, vanhempien auktoriteetti, sekä lapsen luonne vaikuttavat siihen, miten lapsi ryhmässä käyttäytyy.Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 11:02 Mummo kirjoitti:olen itse lastenhoito alalla, ja nämä yli 40v vanhempien lapsilla on ongelmia tulla toimeen muitten lasten kanssa. kyseessä on etenkin ensisynnyttäjät, jotka ovat hemmotelleet pilalle lapsensa. masennus oireet ovat paljon suurempia yli 40v äideillä kuin alle 40v äideillä. sairaudet lisääntyy ja fyysinen kunto yleensä alkaa rapistumaan, koska lapsi vie kaiken voiman äidiltä. poikkeus äitejä on tietenkin mutta he ovat vähemmistö.
Kiva kuulun siis vähemmistöön. Kaksi iltatähteä syntynyt 40+ ikävuoden jälkeen. Lapset ei ole hemmoteltuja pilalle ja lapset ovat hyvin sosiaalisia tulevat toimeen niin aikuisten kun lasten kanssa, mitä en todellakaan kaikistanuorempien äitien lapsista ole huomannut että kovin moni olisi niin sosiaalinen. Masennuksesta en kärsi vaikka olen työttömyydestäkin kärsinyt ja fyysinen kunto on melko hyvä ei suurempia kramppeja.Mutta kaipa niitä poikkeuksiakin sitten on, ja varmasti nuoremmat äiditkin kärsivät masennuksesta kun moni valittaa ettei jaksa vaikka on vaan yksi lapsi saati useampi.Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 11:02 Mummo kirjoitti:olen itse lastenhoito alalla, ja nämä yli 40v vanhempien lapsilla on ongelmia tulla toimeen muitten lasten kanssa. kyseessä on etenkin ensisynnyttäjät, jotka ovat hemmotelleet pilalle lapsensa. masennus oireet ovat paljon suurempia yli 40v äideillä kuin alle 40v äideillä. sairaudet lisääntyy ja fyysinen kunto yleensä alkaa rapistumaan, koska lapsi vie kaiken voiman äidiltä. poikkeus äitejä on tietenkin mutta he ovat vähemmistö.
Meillä on aika samantapaiset ajatukset. Myös 1960-luvulla syntyneenä olen oppinut työntekoon maalaistalossa. Meillä ei ollut kotona mukavuuksiakaan sisällä vielä siihen aikaan. Sauna, suihku, sisävessa ja lämmin vesikin saatiin vasta 1970-luvulla. Lehmät olen oppinut lypsämään jo paljon ennen kouluikää. Navetta- ja peltotöissä olin aina viikonloppuisin ja koulujen lomilla ym. Koulumatkat kuljin kävellen, polkupyörällä, potkukelkalla tai hiihtämällä.Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 21:26 Marutzella kirjoitti:Itse mietin ja veivaan vauva-asian kanssa myös.Lapset 8,6, ja 4.Tänä vuonna täytän 41. Minua lohdutti kovasti yksi sukulainen,joka sai pari vuotta sitten vauvan kuukautta ennen kuin täytti 50.Ihan tomera,terve poikalapsi,eikä pilalle hemmoteltu,koska edelliset lapsetkin saatu 40 molemmin puolin.
Olen itse iltatähti ja äitini oli 40 kun synnyi,ennestään 8 sisarusta.Kaikki toki vanhempia kuin minä,eli minun ja vanhimman välillä yli 20 vuotta,hänellä oli jo lapsia kun minä synnyin. Silti ei 60-luvulla ollut varaa ja aikaa valtaisan työntehon keskellä hemmotella ja hössöttää,vaan kaikki kasvoivat työnteon ja maalaisjärjen siivittäminä maailmalle ja hyvin ovat paikkansa löytäneet.Ihailen ja hattua nostan entisajan naisille,ja väitän kivenkovaan,että meistä nykyajan "tyhjän vinkujista" ei siihen rumbaan olisi,se on vissi.Tuntuu,että jos pyykikone on yhdenpäivän rikki,tullaan hulluksi,jos vesi on 2 päivää tulematta,tilataan aika psykologille yms.....
Tsemppiä siis sinulle 45 vuotiaalle joka haaveilet vauvasta.Minulle valitettavasti tehtiin lääkkeellinen keskeytys ennen joulua,koska keskeytynyt keskenmeno todettiin viikolla 11.Lääkäri,eikä hoitaja puhuneet mitään riskeistä tai iästä,toivottelivat tervetulleeksi paremmalla onnella jatkossa.Sanoivat,että keskenmenot ovat niin yleisiä myös nuorilla,ettei ikä ole mikään este.Olen itse henkilökohtaisesti sitä mieltä,että 20 ei henkisesti ole välttämättä kypsä äidiksi,en yleistä,mutta valitettavasti monen kohdalla on näin.
Hyvää uutta vuotta ja kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!!!