Vauva 3kk lopetti nukkumisen, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vertaistukea!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vertaistukea!

Vieras
Hei,

Meidän tyttö on ollut syntymästään asti huono nukkumaan ja nukahtamaan. Päiväunia oppi nukkumaan kahden kuukauden iässä ja onneksi ne sujuvat edelleen hyvin. Yöunet ovat aina takkuilleet - tyttö ei pysty nukahtamaan ja tulee yliväsyneeksi ja sammuu huudon kera tuntikausien jälkeen. Vielä vähän aikaa sitten varma keino oli ottaa viereen yöksi ja tissi suussa jatkuvasti. Valitettavasti tätäkin keinoa on jouduttu käyttämään, kun ollaan molemmat miehen kanssa jo niin umpiväsyneitä. Kolme kuukautta odotettiin, että alkaa helpottaa, kun kaikki niin lupailivat, mutta ei. Pahenee vaan!

Ennen vauva saattoi nukkua nukahtamisen jälkeen kolmekin tuntia putkeen, kerran tai kaksi jopa neljä. Nyt mennään maksimissaan puolentoista tunnin pätkissä ja jos vauva on omassa sängyssä, niin herää viimeistään tunnin päästä jos nyt jää sinne ollenkaan. Kaikki keinot ja konstit on kokeiltu! Käytiin eilen lastenlääkärilläkin perusteellisissa tutkimuksissa, mutta tyttö on täysin terve. Nälkäänsäkään tyttö ei heräile. Lääkärikin ihmetteli, että mikä sitä vauvaa oikein risoo.

En niinkään kaipaa vinkkejä nukuttamiseen tai nukkumiseen sillä kuten sanottu; ihan kaikki on jo kokeiltu. Ennemminkin kaipaisin vertaistukea ja kokemuksia samanlaisesta tai samankaltaisesta tilanteesta. Onko kellään muulla ollut tällaista? Tuttavapiirissä vauvat vetelee 7 tunnin unia ja minua itkettää kuulla moisesta... Onko tämä ohimenevää? Milloin helpottaa? Tuntuu etten jaksa enää.

tuttia? Jos tytöllä on kova imemisen tarve?

Muistaakseni noihin aikoihin meidän vauva halusi kovasti seurustella. Eli jos seurustelua ei tullut päivällä tarpeeksi, halusi hän sitä yöllä. Niimpä me seurustelimme vauvan tainnoksiin, että saimme itse nukuttua ;)

Mitään muuta en osaa sanoa, nuo ajat kun menivät sumussa ja eikä niistä oikein muista mitään. Tsemiä kuitenkin!

Meillä vauva nyt 7kk. Myös itse odotin kuukauden että vauva oppisi nukkumaan, no ei ollut yllätys että ei oppinut. Sitten sanottiin että kolmen kk iässä helpottaa...ei helpottanut, sitten sanottiin että viimeistään 6kk iässä tulee päiviin jotakin säännönmukaisuutta ja unet pitenevät..ei pidennyt. Nyt vauva 7kk ja päivisin nukutaan 5-7 unet, kestoltaan 10-30 minuuttia. Mikään ei auta unia pidentämään ja vauva jatkuvasti väsynyt. Olen yrittänyt rytmittää ja mennä vauvantahtisesti - ihan turhaan. Pumpannut niin ruokaa täyteen että silmät pullistuu vauvalla ja toisaalta yrittänyt vaihdella kiinteän ja maidon suhdetta josko siitä apua, ei ole apua. Että ymmärrän sinua täysin. Tänäänkin vauva känissyt koko päivän. Heräsi aamulla puoli kuusi ja päivän unisaldo 10 minuuttia! Nyt vein häkkisänkyyn ja latasin leluja sinne - siellä taistelee lelujen kanssa - toivottavasti väsyy touhaamiseen niin että nukkuisi kohta edes 30 minuuttia. Jatkuva älämölö vauvan suunnalta saa niin hermot pinkeiksi ja verenpaineen korkealle että kumma jos ei kohta joku piuha katkea. Alkaa jo sympatiat vauvaakin kohtaan loppumaan. Ja täällä myös kaikki keinot kokeiltu.

Et ehkä halua kuulla, mutta sellasta se on.
Tossa iässä vauva tulee entistä enemmän tietoiseksi ympäröivästä maailmasta ja se voi sekottaa unia.

Jos vauva nukkuu, niin ei ole mikään vääryys antaa sen nukkua vaikka sitten tissi suussa. Sitä kun ekan vuoden ajan on koko ajan joku vaihe päällä, niin turha stressata ainakaan 3kk kohdalla.

Yksi mikä tuli mieleen oli allergiat. Onko kakka ok? Ei viherrä eikä ole limaista. Monilla allergiat vaivaavat vain öisin ja juuri huonoina unina.

Mun tämä nuorempi poika on nyt vasta lähes 9kk iässä oppinut nukkumaan 3-4 tunnin pätkiä. Ekat 3-4kk mentiin todella lyhyillä unilla. Kundi nukkui ihan kainalossa ja usein tissi suussa. Sekin läheisyysvaihe meni ohi ja nyt herra saattaa leikkiä jo piiiitkiä pätkiä itsekseen.

Oletko kokeillut kantoliinaa? Jos masuun jää ilmaa, niin liinassa sekin ilma voisi tulla ulos ja helpottaa tilannetta.

Toisaalta 3kk iässä tulee vauvoille tiheän syömisen kausi, jolloin vauva tilaa lisää maitoa tulevaa kasvupyrähdystä varten. Olisikohan teillä kyse siitä?

Muista, että vauvoja EI voi verrata keskenään. Se mitä naapurin kumminkaiman vauva tekee on ihan eri juttu kun Sinun vauva.

En minäkään kavereita puistossa saanut (lähinnä sääliä) kun kerroin kundin heräilleen 1-2 tunnin välein ekat 7 kuukautta... Eikä auttanut edes puurot tai muut kiinteät. Nyt pikkuhiljaa ajan kanssa helpottaa.

Mä menen lasten kanssa nukkumaan illalla samaan aikaan klo 20-21 ja todellakin yritän maata silmät kiinni sen 11 tuntia kun lapset viettää aikaa sängyssä. Puhun siis siitä ajasta kun lapset viettää aikaa sängyssä ja itse olen silmät kiinni ja rentoudun. Ei varmaan kukaan meistä kolmesta nuku sitä 11 tuntia, mutta lepäämme ainakin :)

meidän pojan yöunet ovat aina olleet onnettomia. nyt ikää 1v2kk ja edelleen heräilee joka yö vähintään 4x! joitain luxus öitä on ollut jolloin herännyt vain 2x niitäkin tainnut olla vaan 2kpl ja sit usein on öitä jolloin herää tunnin välein koko yön. vieressä nukkuu joskus paremmin, toisinaan ei.. jostain ne voimat jaksaa on vaan löytynyt..
voimia sinulle ja toivottavasti kadonneet unet löytäisivät takaisin..

Tuttua on. Minulle sanottiin esikoisen kanssa, että kyllä elämä helpottuu, kun lapsi saavuttaa neljän kilon painon. Vaikeampaa vaan oli. No sitten oli tuo maaginen 3kk. Unta vauvalle kaikkine torkkuineen tuli ruhtinaalliset 6 tuntia, äidille 3-5. Alkoi siinä jo mieltä vetää matalaksi (ja juuri ne tarinat toisten 18 tuntia vuorokaudessa nukkuvista vauvoista ottivat päähän). Meillä tilanne kääntyi pikkuhiljaa parempaan vauvan ollessa noin puolivuotias. 10kk iässä kaikki oli kuin pahaa unta vain. Silloin poika alkoi nukkua kuin salamaniskusta 10 tunnin yhtenäisiä yöunia ja kahdet 2-3 tunnin päiväunet. Eli kyllä se elämä siitä vielä helpottuu. Nyt on vaan yritettävä jaksaa. Meillä on nyt toinen vauva 3kk ja tilanne on yhtä rasittava kuin esikoisen kanssa. Voimia meille:)

Pahemmin en osaa ottaa kantaa teidän tilanteeseen, mutta sen voisin sanoa että itsellä ei kärsivällisyys riitä nukuttamiseen. Olen aina tehnyt niin, että jos ei uni tule kun vien lapsen sänkyyn, niin otan hänet takaisin olkkariin hetkeksi ja sitten kokeilen uusiksi. Tyttö onkin oppinut nukahtamaan itsekseen eikä nyttemmin enää nukahda jos vaikka yrittääkin olla vierellä nukuttamassa. Ei ole muutenkaan koskaan tykännyt silittelystä tai muusta sellasesta, ainakaan ennen nukahtamista, rupee vaan vääntyilemään ja kiukustuu. Tyttö tosin menee aika säännöllisesti oman päänsisäisen kellon mukaan nukkumaan.

Jossain vaiheessa meillä auttoi nukkumisvaikeuksissa hieman unipussi, sinne tyttö tykkäsi vauvana rauhottua.

Niin sori lueskelin tekstiäsi uudestaan ja huomasin että olit kirjoittanut ettet kaipaa vinkkejä..

Hei & kaunis kiitos kaikille kun olette jakaneet kokemuksianne!

On helpottavaa tietää, etten ole ainoa tilanteessa... vaikka en tätä tietenkään kenellekään toivoisi. Rupesi vaan jo mietyttämään, että onko vauvassa oikeasti jotain "vikaa" tai kärsiikö hän itse tästä jotenkin. Ilmeisesti tilanne ei kuitenkaan ole ihan niin epänormaali kuin monet lähipiirissäni ovat antaneet ymmärtää... :)

heippa!

Meillä on alusta asti nukuttu todella hyvin, kunnes tässä 3kk kohdalla ei enää nukutakaan. Aiemmin nukkui niin, että heräsi vain kerran yössä syömään tossa neljän aikaa ja sitten takaisin untenmaille. Nyt nukkuu kahdeksasta yhteen ja sen jälkeen alkaa taistelu aina aamuun asti. En sitten tiedä mikä tämän aiheuttaa, kun ei kuitenkaan nälkäänsä herää, eikä tissikään kelpaa. Sängyssä vain on kauhea meno eikä tuttikaan auta asiaa. Vaihdoimme vauvamme isompaan sänkyyn ja luulen,että suurempi tila saattaa aiheuttaa levottomuutta. Ensi yönä kokeillaan sitten vähän laittaa täkkiä enemmän sänkyyn, jos vaikka ahtaampi tila saisi turvallisemman tunteen vauvalle ja tätä kautta pidemmät yöunet. Vellin antamisella illalla en ole huomannut olevan mitään eroa uniin. Ei siis ole pidentänyt tai lyhentänyt unijaksoja. Nyt alkaa vain olee hermo tiukassa, kun unet jää itsellä lyhyeen. Toivottavasti tää olisi ohimenevä kausi...

Meilläkin kokeiltiin kaikki keinot, mutta tissi suussa nukuttaminen oli ainoa joka tepsi, siis siihen että sai edes itse välillä nukkua vaikkakin pätkissä. Nukuttiin vierekkäin ja herättiin aina 1-2 tunnin välein pistämään vauvalle uudestaan tissin suuhun ja sitten jatkettiin molemmat unia, nukuin siis imettäessä. Koskahan se mahtoi loppua, en oo ihan varma, mutta ehkä joskus 10kk paikkeilla. Vieläkään nyt yli 2v. lapsi ei nuku kokonaisia öitä, mutta herättää yleensä vain 1-2 kertaa yössä. Nykyään siis nukkuu kyllä jo omassa sängyssä eikä syö tissiä (siltä varalta jos jollekin jäi epäselväksi...) ´Kyllä niitä saa tosiaan kuulla kaikilta niitä kommentteja että "annat vaan tarpeeksi puuroa illalla niin kyllä alkaa nukkua" tms. mutta kaikilla se vaan ei mene niin. Luin jostain, että 9kk:n vanhaksi asti yöheräilystä ei ole mitään haittaa, vaan päinvastoin se on lapselle suorastaan jotenkin kehittävää. En tiedä miten, mutta joka tapauksessa ei ehkä tarvitse olla huolissaan siitä puolesta.

nukkuu kyllä hyvin yöllä, mutta päivällä saa nukkumaan vain ja ainoastaan vaunuissa ulkona, eikä nukahda ennen kuin saa vaunussa juoda pikkuhörpyn vielä maitoa. varmaankin oot vaunuhommat ym siis kokeillut, mutta meillä toi että sai maitoa vähän, ja sen jälkeen HETI tutti suuhun, ennen kuin imeminen loppuu (ehtii siis lutkuttaa siis pari kertaa tyhjää ennen kuin laitan tutin) auttoi. Tolla konstilla myös opimme ylipäätään tuttia syömään, eli imu ei saanut loppua, muuten ei osannut tuttia ottaa.

Syökö vauva paljon? Pulautteleeko? Meidän vauva ei alkuun nukkunut edes öisin mutta saimme refluksitauti diagnoosin, kun röyhtäisi ja puklasi usein niin ettei sitä edes huomannut, kun nielasi puklun. Kerran kuitenkin vahingossa huomasin pikkuryöhyn ja perään nielaisun, ja aloin seuraamaan tarkemmin. Poikaa valvotti siis jatkuvat miniröyhyt ja puklut kunnes kokeiltiin antaa vähän perunaa, joka lopetti ne kuin seinään.

Meillä auttoi vauvan levottomaan nukkumiseen ja heräilyyn kapalointi. Tilattiin netistä tarrakapalo, ja siinä nukkuu tosi paljon paremmin kun ei pääse huitomaan käsillään. Suosittelen kokeilemaan!

Yhteistyössä