vauva 3 kk + syömiset

Hei,

Minulla on viikon päästä vauva 3 kk ja mietityttää hänen syömiset.
vauva on täysimetyksellä ja tuntuu, että hän syö todella vähän.

Syntymäpaino hänellä oli 3600g ja nyt käytiin 2 kk + 2 vkoa neuvolassa ja paino oli 5900g. pituutta oli tullut yhteensä 10 cm.

Nyt on ollut 3 päivää, jolloin on saanut oikein houkutella pikkuista syömään. Muutoin hän on todella iloinen eikä kitise nälkäänsä. syötän yleensä noin 2-3 tunnin välein. Yöllä nukkuu eka pätkän sellaiset 4-5 tuntia sitten heräilee 2-3 tunnin päästä.

Kertokaa hermoilenko turhaan???
 
Noh,kertokaa kokeneet...

Pitäisikö minun antaa vauvan rauhassa pitää vielä pitempiäkin ruokataukoja?
ja kuinka kauan tätä uskaaltaa jatkaa?

Kun netistä saa lukea, että rintaruokittujen vauvojen tulisi syödä useammin kun korvikeruokitut? että rintamaito sulaa jo tunnissa jne....
 
Meidän korviketyttö (3kk) syö aika tasan 2h välein päivisin ja öisin 4-7h unipätkiä. Kyllä meilläkin nuo määrät heittelee, pääasiassa kasvaa, mutta sitten pysyy pitkään samana ja nyt alkaa syöntivälit pidentyä. Kyllä vauva tietää koska on nälkä ja syö sen mukaan, jos painoa ja kasvua tulee ihan normaalisti ni tuskin sitten on huolta. Luota itseesi ja siihen että tunnet vauvasi. Jos epäilyttää niin soita neuvolaan. 3kk iässä pitäisi tulla seuraava tiheän imun kausi niin eiköhän sitten taas ruoka maistu useammin.
 
Meidän tyttö syö rintaa ja aloitettiin kiinteät. On siis viikon päästä 4kk ja kiinteitä on nyt syöty 2,5vk.
Ekan 2kk aikana painoa tuli tasaisesti, mutta sitten tyttö pudotti kerta heitolla syömisten määrät 8krt/vrk. Alkoi liikkua enemmän, oppi kääntymään jne. Valvejaksotkin pitenivät ym.
Tämä sitten näkyi painossa, jota oli tullut 3kk neuvolaan mennessä muistaakseni himpun alle 200g koko kuukauden aikana ja aina vaikutti, että tytöllä on nälkä, vaan ei suostunut useammin rinnalla syömään, kuin tuon 8krt vuorokaudessa.
Joten aloitettiin sitten kiinteät ja nyt on kotivaa'alla seurattuna tullut painoa parissa viikossa sama määrä, mitä viimeksi koko kuukauden aikana ja tyttö on paljon tyytyväisempi ja entiset yöunille meno raivarit rinnalla loppuneet kokonaan.

Sama juttu oli pojankin kanssa aikanaan, hän tosin oli pullovauva, mutta määrät nousi hänelläkin mahdottomiksi eikä paino silti noussut hyvin. Kiinteät aloitettiin samassa iässä kuin kuopuksellekkin nyt ja heti katosi monta itkuista hetkeä ja tilalle tuli tyytyväisempi pikkumies.

Tälläiset kokemukset minulla omista lapsista. =)
 
Kyllä vauva itse ilmoittaa, kun on nälkäinen. Nykyäänhän puhutaan ns. lapsentahtisesta imetyksestä, eli rintaa annetaan aina kun lapsi haluaa, ei kellon mukaan. Sellaiset 3 tunnin syöttöväli -jutut ovat jo vanhetunut käsite (vastasyntyneet ja pienipainoiset tietysti eri asia).

On myös normaalia, että 3-4kk ikäisellä on rintaraivareita ja ajoittaisia rinnasta kieltäytymisen kausia. Meilläkin aikanaan juuri tuossa 3kk paikkeilla oli melkoista taistelua syöminen välillä, mutta meni ajan kanssa ohi. Lisätietoa saat esim imetyksen tuki ry:n sivuilta. Muistat vaan, että ne raivarit ja kieltäytyminen ei tarkoita että maito olis loppumassa, vaan on normaali ikään kuuluva (hankala) vaihe. Kiinteitä ei siis tosiaankaan tarvi silloin aloittaa, jos ei muuten ole aikonut aloittaa. Myöskin pieni painon notkahdus samassa iässä on normaalia täysimetyksellä olevilla vauvoilla (tätä eivät muuten vanhemmat terkkarit aina tiedä :| ) eikä mitenkään vaarallista. Puhun nyt sekä omasta kokemuksesta että alan koulutuksen puolesta, minulla on mm. imetysohjaajan koulutus.

Tsemppiä imetykseen, luota itseesi :)
 
Kiitoksia vastauksista!

Meillä poika on ollut ainakin vielä hirveän iloinen eikä kitise nälkää. Illalla ennen nukkumaan menoa on sellaista taistelua,mutta olen tulkinnut sen ettei osaa vain alkaa yöunille.

Viime yönä meni nukkumaan klo.23 ja eka syöttö klo.4.00 ja seuraava klo.7.30.
Nyt ei ole syönnyt kuin yhden kerran. Mielestäni tämä on aika vähän - kun vertaan esikoiseen joka söi kahden tunnin välein.
 

Yhteistyössä