Vauva 3,5kk ei syö! Auttakaa!

Meillä pulloruokittu vauva, joka 2kk ikäisestä asti ollut todella haasteellinen syötettävä. Aikaisemmin söi hyvin puoliunisena, nyt tuntuu kuin ei olisi nälkäkään. Toisinaan pyörittelee vain pulloa suussaan. Tänään syönyt 250ml päivän aikana. Yöllä taisi mennä 100ml+150ml. Eli kirun kirun puoli litraa/vrk. Onko näitä muita?! Tarjoatteko maitoa kuitenkin usein, vai pitäiskö ruveta tarjoamaan harvemmin? Pitäiskö lakata "tekemästä töitä" sen eteen että sen sais syömään, olen nimittäin ihan rikki yrittämiseen.

Ei ole päivärytmiä eikä ruoka-aikoja, nukkuu tunnin, on hereillä tunnin, nukkuu tunnin, kitisee 2 tuntia, nukkuu 0,5h jne. jne... Ei iho-oireita, ilmavaivoja on ja takaisinvirtausta, saa gavisconia, suoli toimii laiskahkosti. Lääkärissä on käyty, ei uskonut johtuvan allergiasta. Puhui kaudesta. Aika pitkä on kausi. Olen kokeillut syöttää kantoliinassa, hypellen ja pomppien, pimeässä ja valoisassa. On kokeiltu eri pulloja ja korvikkeita. Ei vaikutusta. 3kk neuvolassa painokäyrä oli kääntynyt laskuun...

Mitä mä teen?! Tänään olen kaatanut viemäriin ehkä litran korviketta, musta tuntuu että seuraavaksi mua kutsuu hullujenhuone.... :ashamed:
 
Minun mielestäni kyllä tuo että ei suostu syömään, on ilmavaivoja, suoli ei toimi kunnolla ja on itkuinen voisi hyvinkin johtua maitoallergiasta. Itsellä siis maitoallerginen vauva joka tosin oireili iholla.

Oletteko käyneet allergioihin erikoistuneella lääkärillä?
 
Siis käytiin ihan keskussairaalan lastenosastolla lastenlääkärillä...laittoi tk:sta sinne lähetteen, kun menin n. kuukausi sitten tk:een, että mitä teen ku tää ei syö!! gavisconhan kovettaa vatsaa, siksi ei suoli toimi oikein hyvin, on kovalla. Maitoallergiassa kai olisi pehmeällä?? Jotenkin tosi skeptinen olen allergian suhteen, koska meidän 2,5 vuotiaalla oli samanlaista vauvana, kokeiltiin apteekin maidot ja lopulta altistuksessa sopikin tavallinen Nan. Kokoajan odottaa että suolisto kehittyis mutta tänään kun meinasin lyödä tota vauvaa kun tosiaan kitisi ja venkoili pullolle ehkä miljoonatta kertaa, niin ajattelin että jotainhan tässä täytyy tehdä, en voi enää vaan odottaa!! Pitäisköhän kokeilla sit apteekin maitoja, tää samainen lastenlääkäri kyl kirjotti varmuuden vuoksi reseptin almironiin ja nutramigeniin, mutta en millään jaksais siihen showhun enää tän lapsen kanssa ryhtyä....... :ashamed:

Mut vissiin normaalia tällänen syömättömyys ja kitinä ja venkoilu ei oo?? Edes helteellä?? Yöthän meillä nukutaan siis hyvin, pari kertaa herää syömään ja muutoin nukkuu 12h. Ja välillä on parempia päiviä, kun syö hyvin ja on tyytyväinen. Jos olis allergiaa, eikö se vaivaisi aina?!
 
kokeile tuohon suolen toimintaan reladrops tippoja.meillä alotettiiin ne pari viikkoa sitten ja sen jälkeen on toiminut vatsa kunnolla.meillä siis myös vatsa kovalla koko pienen ikänsä (kohta4kk) ja nuo relatipat on siihen auttanu nyt.meillä pullolla venkoilee ja pyörittelee suussa mutta soseet maistuu sitten paremmin jotenn olen tarjoillut sitten soseita enemmän ja maitoa menee lähinnä nukutus mielessä.meillä on hyvinkin samanlaisia ongelmia tytön mahan kanssa.mutta testaa nuo relatipat.en miekään uskonu ennenku kokeilin että toimiiko.
 
Voi kun kuulostaa tutulta tuo taistelu syöttämisen kanssa:( Meillä kuusi lasta, joilla kaikilla refluksi+suolivaivaa vauvana ja syöminen olllut taistelua kaikkien kanssa yhtä lukuunottamatta, tämä vauva taas olis syönyt aina vaivoihinsa. Neuvoja mulla ei oo sulle kauheesti antaa, mut vertaistukea kylläkin. Nyt meillä melkein saman ikäinen poika kuin sinun vauvasi ja syömisvaikeudet alkoi heti kun jouduttiin siirtymään pullolle pojan ollessa 1,5 kk. Ei sopinut mitkään kaupan korvikkeet, nyt juodaan Holle-luomukorviketta, jota tuttu homeopaatti suositteli ja se sopii parhaiten Käytän vauvalle tällä hetkellä homeopaattisia valmisteita, ollaan käyty homeopaatin vastaanotolla ja annan itse joka päivä vauvahierontaa/vyöhyketerapiaa. Ollaan käytetty vyöhyketerapeutilla ja refleksologilla, mutta tällä hetkellä annan tosiaan hoitoja vauvalle itse. Minulla on tosi hyvä kirja, jossa hyvät ohjeet hoidon antamiseen. Noista hoidoista ainakin voisi olla apua vatsan toimintaan. Meillä yhdellä vauvalla oli tosi vaikeaa ummetusta, niin hänelle ainakin vyöhyketerapia siihen auttoi. Nyt meillä menee vauvan kans suht hyvin, syöminen yleensä melko vaivatonta, välillä kiemurtelua ja täytyy röyhtäyttää usein, mutta se on pientä sen rinnalla, jos ei saa ollenkaan syömään. Se on rasittavaa, kun syöttäjäksi ei kelpaa kuin äiti, mut hyvä et ees äiti. Meillä syöttövälit aikalailla kolme tuntia, alkuyöstä pidempi tauko ja kerralla syödään 100-130 ml. Suuria määriä ei meidän poika pysty kerralla syömään. Meillä muuten edelliselle lapselle kokeiltiin Gaviscon,primperan ja losec mups, mut vatsaoireet olivat niin pahat, et lopetettiin niiden käyttö. Hänellekin käytettiin homeopaattisia, vyöhyketerapiaa ja sai erityiskorvikkeeksi profylac-korvikkeen. Tällä nyt 2.5 vuotiaalla pojalla todettiin refluksi ph-mittauksilla. Muiden kohdalla meitä vanhempia ei ole otettu ollenkaan tosissaan, vaan laitettu vauvan vaivat lähinnä ylihuolehtivien vanhempien piikkiin. Tämän nyt kohta 4 kk:n ikäisen vauvan kanssa ei olla lääkärillä käytykään, kun en halua alkaa noita lääkkeitä käyttää, kun tuntuu et sivuoireet pahemmat kuin hyöty. Välillä kun on vauvan kans huonompi päivä, niin ajattelen et kokelisin Profylacia, mut se on niin pitkässä kuusessa, että sen korvattavuuden sais, et en tiiä jaksaako siihen koskaan alkaa. Tämä on niin vaikea kun reagoi suolella ja refluksioireilla, ei ole niin selkeää näyttöä kuin jos reagois iholla. Mut voimia sulle ja mulle saa laittaa viestiä, jos siltä tuntuu. Mulla ainakin kokemusta roppakaupalla vastaavista ongelmista. On syötetty kävellen, pimeässä huoneessa, vaunuissa heijaten, autossa jne.
 
Kiitos neuvoista ja vertaistuesta :hug:

Me ollaan käyty vyöhyketerapiassa nyt 2 kertaa ja 3 kertaa on vielä edessä. Ekan kerran jälkeen vatsa toimi hienosti muutaman päivän hoidon jälkeen. Toinen hoitokerta oli nyt tiistaina, eikä ole muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Olisittekos sitä mieltä että lopettaisin kovettavan gavisconin? Olen miettinyt sitä itsekin. Joo itsekin vierastan noiden apteekin korvikkeiden aloittamista, on niin pitkäpiimäistä hommaa ja kun esikoisen kanssa käytiin ne kuviot läpi turhaan. On ollut aina nirso lapsi mutta kasvaa ihan ok.

Täytyy kokeilla relatippoja ja jättää gaviscon pois. Pää on nyt vähän tyhjä mutta suuri kiitos avusta teille saman kokeneille! :hug:
 
Ai niin, ja mitäs tuo Holle luomukorvike on, mistä sitä saa? Ja entä miten usein tarjoatte huonona päivänä maitoa? Kokoajan vai joinakin tiettyinä ruoka-aikoina pelkästään? Eilen tarjosin tosi tiuhaan ja väsyin itse hommaan iltaan mennessä tosi pahasti. Nyt ajattelin tarjota tänään klo 9, 12, 15, 18 ja 21. Kaksi ekaa kertaa on syönyt tänään ainakin... Kiinteitä olen antanut teelusikallisen luumua/päivä ja nyt olen ajatellut aloitella bataattia. Söis ees jotain, mutta esikoisella vatsa meni kiinteiden aloituksessa vain pahemmaksi :ashamed:
 
No kun en tiedä johtuuko tuo syömättömyys nyt refluksistakaan. Ei siis se mitään hirvittävää ole. Ei esim. pulauttele juurikaan, eikä varsinkaan niin paljo kun toi meidän ensimmäinen tenava aikoinaan. Nieleskelee syötyään hereillä ollessaan ja unissaankin, mutta en tiedä onko se vauvan mielestä häiritsevää vai ei... Eiköhän melkein kaikki vauvat pulauttele toisinaan...

Tänään ollut hyvä päivä, maitoa mennyt vuorokaudessa n. 700ml ja maanantaina ollaan menossa neuvolaan punnitukseen. Katotaan nyt, onko painoa tullut. Jos ei, niin mietitään jatkoja....apteekin maitoja tai lääkärireissua...
 
Asiantuntevalle lääkärille tosi vaikea päästä ainakin täällä pohjoisessa. Täällä keskussairaalassa ei kukaan lääkäri oikein tunnu tietävän mitään pienten vauvojen refluksista. Sanotaan vain, että kaikilla vauvoillahan sitä on jossakin määrin jne. Kokemusta lääkäreiden tietämättömyydestä todella on. Meillä toiseksi nuorimmalla todettiin refluksi, kun itse vaadin pääsyä ph-mittaukseen, vauvan ollessa 4 kk. Lääkärit olivat aivan ihmeissään ja sanoivat, ettei ole ennen koskaan aloitettu lääkitystä näin pienelle vauvalle. Täältä ei varmaan kovin asiantuntevaa lääkäriä ainakaan löytyis. Etelä Suomessa niitä kuulostais olevan ainakin muutamia.
 
Meillä on ollut samanlaista kohta 5 kk vauvan kanssa kohta koko hänen elämänsä. Alussa ensimmäiset 7 vk oltiin rinnalla ja raivoamista oli synnäriltä saakka. Välillä oli hyviä päiviä ja välillä päiviä, jotka olivat yhtä helvettiä. Nykyisin mennään korvikkeella ja nenämahaletkulla. Käytännössä kaikki mahdolliset kaupan ja apteekin maidot on käyty läpi eikä mikään tunnu sopivan (ei siis taida olla kyseessä maitoallergia, jopa neocate on kokeiltu). Olen jatkuvasti epäillyt silent-refluksia (tyttömme ei juuri pulauttele), mutta ph-rekisteröinti luokiteltiin normaaliksi. Tyttöä on tutkittu muutenkin monen eri lääkärin toimesta, mutta kaikki tulokset ovat olleet "normaaleja". Kuitenkin nämä syöttötilanteet ovat aivan järkyttäviä. Tyttö nukkuu päivisin vain pieniä pätkiä ja heräilee jatkuvasti kipuun. Yöt meilläkin nukkuu hyvin -onneksi. Luulisi noi mahavaivatkin jo pikkuhiljaa helpottavan (vauvanhan pitäisi kyllä syödä mahavaivoihinsa...). Muutama viikko sitten tyttö teki totaalikiellon syömiselle. Näki pullonkin niin alkoi hirvittävä huuto. Suhteellisen iso stressi ollut päällä, kun on ollut nämä helteetkin! Nyt vihdoin yksi lääkäri mehiläisessä suostui kokeilemaan losec mupsin nimistä refluksilääkettä ja toivo on taas korkealla, että joskos auttais!
Kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta ihanaa kun jollain muullakin on vastaavia ongelmia. Tuntuu, että ollaan aivan yksin tämän ongelman kanssa, kun nykyisinkin tyksin ja neuvolankin lääkärit ohjaavat meidät vain psykologin puheille. Ei tässä mitään psykologia tarvita vaan apua meidän pienokaiselle!!
Tsemppiä, tiedän että sitä todellakin tarvitaan!!
 

Yhteistyössä