Vauva 2 kk ja kokoajan kamala huoli jos kaikki ei olekkaan hyvin ja en vain huomaa sitä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolehtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolehtija

Vieras
Esikoinen siis kyseessä ja kokoajan murehdin jos vauvalla ei olekkaan kaikki hyvin tai ei kehity normaalisti mutta minä en vain huomaa sitä. Neuvolassa tai lääkärin tarkistuksissa ei ole koskaan huomattu mitään poikkeavaan viittaavaakaan ja poika syntyi hyvinvoivana. Ainut "ongelma" on vähän kuivaniho muutamassa kohdassa mutta nekin pysyvät siistinä kunhan pyyhkii ceridalilla kerran päivässä.

En tiedä johtuuko huoleni eniten siitä, että vauva nukkuu vieläkin aikapaljon vuorokaudessa ja pitkiä pätkiä yhteenmenoon. On kyllä virkeäkin välissä jokeltelee, hymyilee ja katselee kaikkea ympärillä olevaa tarkkana. Viihtyy sylissä mutta myös nykyään lattialla esim. Lelujaan katsellen. Vauva itkee kyllä heti jos on jokin hätä (nälkä, vaippa tai haluaa seuraa) mutta rauhoittuu heti kun saa tarvitsemansa. Kaikki varoittelivat etukäteen kuinka rankkaa vauva-arki on ja kuinka väsynyt olisin. Rankkaa on ainoastaan se, että murehdin onko kaikki hyvin. Esim. Kaverini vauva kitisee ja itkee melkein kokoajan ja on vain harvoin tyytyväinen, kun meillä itkua tulee vain "aiheesta". Lisäksi en osaa ollenkaan olla rauhassa vauvan nukkuessa vaan kokoajan mietin jos lopettaakin hengityämisen tai tukehtuu nukkuessaan jos pyörähtääkin jotenkin naama kiinni peittoon tai pinnasängyn pehmusteisiin yms. Tykkään kävellä paljon mutta vaunuilu on yhtä painajaista kun saan kokoajan tarkistaa ettei ä-pakkauksen makuupussi ole kiinni naamassa tai ettei nuku käsi nenän edessä. Kokoajan pitää käydä katsomassa nukkuvaa vauvaa ja silloin kun en katso murehdin näistä asioista kokoajan. Lisäksi vauva nukahtaessaan hengittää nopeammin ja aina pitää katsoa niin kauan, että hengitys tasaantuu.

Jotenkin järki sanoo, ettei vauvassa välttämättä ole vikaa vaikka ei itkekkään paljoa ja että tukehtumiset tai kätkytkuolemat ovat kai suht harvinaisia, mutta silti pelottaa, että jokin tälläinen sattuu meidän kohdalle koska sellaista en tiedä kenellekkään tutulle sattuneen mutta lukenut olen netistä varmaan kaikki kauhutarinat.

Helpottaakohan tämä murehtiminen koskaan? Pahinta on tuo hengittämisen tarkkailu. Mieheni on jo ihan ärtynyt tähän kun en osaa keskittyä mihinkään muuhun kun vauvan tarkkailuun joka lisääntyy joka päivä :(

Ethän vain ole masentunut? Itselläni on viisi lasta ja muista kyllä aikoinaan tarkkailleeni erityisesti hengittämistä. Vielä siinä vaiheessa, kun lapsia oli jo kolme, kiersin illalla juuri ennen nukkumaanmenoani tarkistamassa, että kaikki hengittävät varmasti.

Onko sinulla ollut koskaan pakko-oireita tai omituisia pelkoja muutoin?

Uskoisin, että omalla kohdallasi aika tuo helpotusta. Se, kun lapsi kasvaa ja alat luottaa lapsen hengissä säilymiseen :)

Äitinä olo on välillä hyvinkin raskasta. Pienen pieni ihminen ei osaa sanoa, mikä harmittaa tai vaivaa... Vai vaivaako mikään. Hormonimyrskyssä äiti yrittää kaikilla tavoin tehdä parhaansa rakkaimpansa hyväksi. Jokainen tuore äiti varmaankin tarkkailee vauvaansa ja miettii, onko kaikki hyvin. Suurimmalla osalla vauvoja ei mitään vaivaa/sairautta olekaan. Univajekin tuo oman sumuisen sävyn elämään. Kannattaa puhua neuvolassa huolistaan, ja se joka peloittelee huostaanotolla ja muulla avunhakijoita viedään saunan taakse ...

Voi olla normaaliakin... muistan jonkun viisaan joskus sanoneen suunnilleen näin.. en tiennyt mitä pelko on, sitten sain lapsen...

Jos pelko vaivaa sua koko ajan ja on kohtuuttoman voimakasta, voi kyse olla myös masennuksesta

Outoa.. Ihan kuin joku olisi kirjoittanut puolestani. Olen täsmälleen samanlainen! Mutta minun vauva on 3,5kk. Tarkkailee vauvaa ja pidän sylissä koko ajan. Pelkään että jokin on huonosti vaikka vauva ilmoittaa sen kyllä HETI jos on.

Nyt vauva kutsuu niin en ehdi enempää kirjoittaa. Mutta "hyvä" tietää etten ole ainoa :D

Kannattaa ehdottomasti hakea vertaistukea, äiti-vauvaryhmään esim ois kiva jos kaveripiirissä ole muita vauvoja. Nuo ryhmät vaan taitaa alkaa olla kesätauolla.. Netin kautta voi lähialueelta löytää seuraa myös. Mulla oli ihan samanlaista esikoisen kanssa ja olinkin varmaan jonkinverran masentunut. Muiden äitien ja vauvojen näkeminen autto paljo, näki miten erilaisia ne vauvat on ja silti kaikki terveitä..

Mulla oli samaa, mutta se äityi pahemmaksi -> synnytyksen jälkeinen masennus.
Meni huoli "yli". Jatkuva ahdistus ja pelko esim. että mitä jos vauva saa korvatulehduksen, mistä mä sen voin tietää, jos en mä huomaa sitä jne. Tällaista jatkuvasti kunnes lopulta itkin melkein 24/7..

Jordan 2 generations concise design is the main reason why many people fascinated it, plug wings basketball from upper on the tongue. This shoe is still not high technology content, is still hard wear-resisting soles, but on the shoes with makings fastidious, on this kind of shoes made its debut in 1986
Nike San Francisco 49ers http://www.49ersprosale.com/

Mulla on kohta vuoden vanha lapsi, eikä ole helpottanut tollanen yhtään. Pelkään jatkuvasti että tukehtuu, kaatuu ja lyö päänsä tai ihan mitä tahansa. Hukkumista, tai että ulkona konttaa karkuun ja jää auton alle(epätodennäköistä tiedän). Lisäksi kaikki vakavat sairaudet, syöpä yms pelottaa jatkuvasti. Ja siis joka ikinen päivä lähes koko ajan mielessä. Kertaakaan ei ole mitään sattunut, eikä lähipiirissä ole sattunut mitään lapsen kuolemaa tai muuta. Välillä iltaisin itken sängyssä miehellä että "mitä jos sillä on syöpä tai siitä ei tuu ikinä normaalia?" Vaikka ihan normaali, iloinen ja terve tuo on aina ollut. Ei ole kertaakaan ollut edes flunssassa. Että jos sulla jatkuu pahana, niin hae jotain apua. Olis itsekin pitänyt heti alussa,mutta luulin että tää helpottaa kun tuo kasvaa mutta pahenee vaan.

en lukenut ihan koko juttua mutta kannattaa hakeutua sun kunnan perhekerhoon/kahvilaan ja juttelet siellä muiden äitien kanss aja näät muita lapsia se voi helpottaa suuresti :)

Yhteistyössä