Vauva 1kk ja inettämisjuttuja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätoivoinen"

Vieras
Vauva on pari päivää vajaa kk, syntyi ennenaikaisena, mutta painoa tullut yli kilo tässä ajassa lisää.

Nyt on alkanut alkuyöraivokohtaukset ja mikään ei auta. Voiko olla jotenkin mahdollista, ettämaito ei riitäkkään yhtäkkiä ja huutaa siksi?
Mies valvoi yhden yön ja antoi pullosta minun pumppaamaani maitoa. Aamulla kyn en ollut kertaakaan yöllä syöttänyt, pumppasin 260ml maitoa, eli aika paljon?

Nyt olen imettäny yli tunnin ja vauva irroittaa otteen ja alkaa kitisemään. Olen myös tänään pumpannut 150ml jo.

Eilen annoin illalla milemmat tissit ja sen jälkeen pullosta omaa maitoanu, joi vielä 50 ml.

Mitäköhän teen väärin, apua! Luovutan kohta koko imettämisen ja tyydyn kotvikkeisiin, kun en tiedä mikä on vikana..

Älä nyt heti ainakaan pulloon sorru:-). Hyvin sinulta tuntuu pumppauksen perusteella maitoa tulevan. Olisko masuvaivoja? Tilaisikohan vauva lisää ruokaa eli olisiko teho imupäivät kyseessä?

Nyt vauva lopetti ja kokeilin pumpata, niin maitoa kyllä tulee.
Syötänkö vauvaa liikaa ja tulee vatsakipuja kun itkee?! Hamuilee kuitenki tissiä, vsikka imisin yli tunnin

Nyt tyytyi tuttiin, saa nähä kuinka pitkäksi aikaa.
Toivottavasti ei ole koliikkia, sitä mä en kestäis. Muutenkin kamala ahdistus tästä vsuva arjesta :'( itketty on tämäkin päivä:(

Älä nyt ainakaan luovuta! Luota itseesi. :) Kerta pumppaamallakin tulee noin paljon, maitosi riittää kyllä. Annat vauvalle rintaa aina kun hän sitä tuntuu haluavan. Mä sain pumpattua maksimissaan muutamia kymmeniä millilitroja, ja imetin 1v8kk. Imetyksessä tulee ikävä kyllä haasteita vastaan, meillä oli kans samoihin aikoihin noita itkukohtauksia, vaikka ei muutoin juuri itkenyt.

Kannattaa tutustua tähän sivustoon Imetystukilista.net - Imetystietoa

Tsemppiä! :)

Viimeksi muokattu:
Nyt tyytyi tuttiin, saa nähä kuinka pitkäksi aikaa.
Toivottavasti ei ole koliikkia, sitä mä en kestäis. Muutenkin kamala ahdistus tästä vsuva arjesta :'( itketty on tämäkin päivä:(

:hug:

Kyllä se siitä iloksi muuttuu, kun vähän aikaa kuluu ja sulla hormoonitoiminta tasautuu. Muistan hyvin, kuinka paljon minua itketti vastasyntyneen äitinä.

Kyllähän syynä voi olal allergioita tai muuta, mutta tosiasia on, että vauvat itkevät. Ei siitä kannata mahdottomiin stressata. Tokihan se kurjalta tuntuu, mutta normaali vauva itkee tuntejakin päivässä.

Ei se välttämättä ole koliikkia ja hyvä jos tyytyi tuttiin. Meillä ei ollut koliikkia, mutta tuttikaan ei kyllä kelvannut. Sitten vaan pitelin vauvaa sylissäni telkkaria katsellen kun oikein mikään muu ei kelvannut kun tissi.

Onkohan sulla muuten jotain synnytyksen jälkeistä masennusta jos olet itkenyt tänäänkin? Kannattaisi jutella asiasta neuvolassa niin he voivat sitten varmaan auttaa sinua.

Ei kannata tosiaan luulla et joka itkun syy olisi nälkä. Kyl kylläinen vauvakin voi hamuta ja haluta imeä, koska imeminen lohduttaa. Koita pitää säännöllinen ruokarytmi, esim 2,5-3 tunnin välien. Muuna aikana sit tuttia ja syliä. Jos maha on kipeä niin tilannetta vaan pahentaa jatkuva ähkyyn syöttäminen.

Olen varma kuvauksesi perusteella, että ongelma ei ole vauvan riittämätön maidon saanti. Kysy neuvolasta lisää esim. allergioista. Imetyksesi on niin hyvässä vauhdissa, että korvike olisi kyllä todella hätiköity ratkaisu. Paljon syliä ja kanniskelua ja tissiä joka haluun nyt ainakin pienelle! Raivokohtaukset, siis ilman sen kummempaa fyysistä syytä, ovat myös mahdollisia. Meillä kuopuksen kanssa mentiin siinä tilanteessa hiljaisesti pomppimaan jumppapallolle, se liike rauhoitti vauvaa todella hyvin ja on itsellekin mukava, ei tarvitse kanniskella ympäriinsä. Vauva olalle tai syliin ja sitten sopivassa kohtaa tissi suuhun, jatketaan hiljaista liikettä ja kas, siihen tyyntyi, vaikka on kyllä temperamenttinen tyttö kyseessä.

Tiedän että vauvat itkevät, on vaan kamalaa kun ei vvoi tehdä mitään. Ajattelin kyllä neuvolassa jutella, saisi vaan varattua ajan, kun jälkitarkastuskin on vasta helmikuussa.
En olisi ikinä uskonut että vauva arki on näin raskasta..

Nyt lähti tutti, mutta jatkaa "uniaan". Vauvalle annan relatippoja ja sitä vatsalääkettä ( dist....).

Mun mielestä ahdistavinta tässä on imettäminen.. Onkohan ihan jamalan suuri synti, jos lopettaisin. Imetys aiheuttaa mulle tosi kovaa ahdistusta, kun mihinkään ei voi lähteä yhtäkkiä, kun ensin pitää inettää ja aina pitää olla pullossa äidinmaitoa. En siis imetä julkisullapaikoilla, koska en osaa imettää muutoin kuin makuullaan..

Jos imetät vain makuullaan, voi olla että vauvalla siksi masuvaivoja.
(meidän vauva piereskeli aina loppuyön kun aamuyöllä söi makuullaan, ja heräsi itkulla kunnes yöimetykset loppuivat).

Jos tottunut pulloon alusta saakka kun sanoit että et kylässä ja julkisissa paikoissa imetä - on tottunut saamaan maidon helpommin ja tuskastuu imemiseen

Jos säilytät äidinmaitoa kyläreissulla pullossa, niin ehtinyt mennä huonoksi ja vauvalla siksi mahavaivoja? Äidinmaitohan pitäisi nopeasti jäähdyttää jääkaapissa , se on tavallaan kerran lämmitettyä jo niin ei saisi seisoskella huoneenlämmössä kauaa.

Tässä jotakin mitä tuli mieleen selllaista mitä ei välttämättä suoraan imetysneuvoista löydy, yksilöidysti teidän tilanteesta. En halua siis syytellä sinua tilanteesta missään tapauksessa, tuli vain mieleen nämäkin viahtoehdot. Mahtavaa että olet jaksannut sekä pumpata että imettää! Sinnikäs olet. Tsemppiä!

Yhteistyössä