Vauva 11vkoa korvatulehdus ja todennäkösesti kurkupääntulehdus

Arwen Undomiel

Aktiivinen jäsen
20.06.2007
7 059
0
36
Helsinki
Korvatulehdus diagnosoitu eilen lastenklinikan päivystyksessä ja yöllä sitten puhkesi toi kurkunpääntulehdus joka tietysti nyt päivällä parempi mutta pelkään kovasti tulevaa yötä kun viime yönä tuntui jo että pahimmissa puuskissa hengitys vaikeutui :(

Pitäiskö sinne lähteä jo ajoissa vai odottaa että oireet pahentuu, eli todennäköisesti reissata sinne tulevana yönä.

Oon nyt soittanut sinne kahdesti ja ovat sanoneet että parasta pysy kotona kun hengitys vauvan ollessa rauhallinen on (VIELÄ ) helppoa.

Etsin netistä vinkkejä olon helpottamiseen niin monessa kohtaa tuli vastaan että pieni vauva voi tähän nopeastikin tukehtua kun kurkku turpoaa kiinni :'(

Olivat kuitenkin kovasti sitä mieltä ettei vielä kannata tulla...
Vauvan vointi nyt ihan hyvä, räkäinen ja lämmin mutta ihan ok.
Pelottaa hirveesti!

Höyryhengitys on käytössä ja samoin viileä ilma, pidettiin ikkunaa auki makkarissa vauvan nukkuessa ja auttoi selvästi. Nukkui sitterissä niin että saatiin pääty reilusti koholle.

Paha juttu on vielä kun vauva haluaisi juoda vaan todella lämmintä maitoa, kädenlämpöinen ei riitä ja sitten toi kuuma taas entisestään vaan turvottaa kurkkua :(

Jos sulla on olo että ette selviä ja sua pelottaa niin mene lääkäriin,vaikka ne sanois mitä! Sä tiedät lapses ja sen voinnin,ei se ihminen siellä puhelimessa. Mieluiten meette "turhaan" kun kiireellä sit kun toinen on tukehtumaisillaan!

Meidän pojille tuo tulehdus iskee liki joka kerta kun kipeäksi tulevat. Ikää kuitenkin jo 2v ja 3v, ja olen vienyt lääkäriin kun on alkanut näyttää ettei kotikonstit toimi.

Ambulanssin olen kerran tilannut kun alkoi pojalla huulet sinertää, saa nopeasti apua.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Jos sulla on olo että ette selviä ja sua pelottaa niin mene lääkäriin,vaikka ne sanois mitä! Sä tiedät lapses ja sen voinnin,ei se ihminen siellä puhelimessa. Mieluiten meette "turhaan" kun kiireellä sit kun toinen on tukehtumaisillaan!

Kun mua pelottaa että sitten lähettävät pois enenkö tilanne pahenee :/

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Meidän pojille tuo tulehdus iskee liki joka kerta kun kipeäksi tulevat. Ikää kuitenkin jo 2v ja 3v, ja olen vienyt lääkäriin kun on alkanut näyttää ettei kotikonstit toimi.

Ambulanssin olen kerran tilannut kun alkoi pojalla huulet sinertää, saa nopeasti apua.

Voi ei :(
Meilläkin toi 1,5v isosisko on jo niin iso että hän pärjäisi ihan eri tavalla mutta kuopus on niin pieni raukka vielä :(

Onko niillä ambulanssissa niitä avaavia lääkkeitä jos hätä tulee?

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:

Voi ei :(
Meilläkin toi 1,5v isosisko on jo niin iso että hän pärjäisi ihan eri tavalla mutta kuopus on niin pieni raukka vielä :(

Onko niillä ambulanssissa niitä avaavia lääkkeitä jos hätä tulee?

En lupaa että ambulanssissa on mutta, noin 99,9% varmuudella hätäkeskus lähettää lääkäri auton kanssa paikalle kun on noin pienestä kyse!

Sulla oli jo kaikki hyvät keinot käytössä. Jos iltaa kohden alkaa hengitys vaikeutua eikä viileä ilma auta, mene käymään lääkärissä. Jos on tarpeen, saatte lääkitystä ja yö menee paremmin tai jäätte yöksi tarkkailuun.

Voisko olla rs-viruksesta kyse? Me oltiin just osastolla saman ikäisen vauvan kanssa, kun henki meni ahtaalle ja syöminen vaikeutui. Korvatulehdus oli meilläkin. Alkoi ensin nuhalla, sitten nosti lämpöä ja myöhemmin alkoi järkyttävä yskä. Sanoivat, että herkästi LASTENLÄÄKÄRIN arvioitavaksi, kun noin pienestä kyse. Mekin oltiin muutamana edellisenä päivänä juostu päivystykset ja terv. keskukset läpi, ennen kuin saatiin lähete lastenpolille. Siellä lääkäri heti huomasi, ettei vauva voinut hyvin. Edellisenä iltana päivystyksen lääkäri väitti vauvan kärsivän vain ilmavaivoista :/

Alkuperäinen kirjoittaja miiuli:
Voisko olla rs-viruksesta kyse? Me oltiin just osastolla saman ikäisen vauvan kanssa, kun henki meni ahtaalle ja syöminen vaikeutui. Korvatulehdus oli meilläkin. Alkoi ensin nuhalla, sitten nosti lämpöä ja myöhemmin alkoi järkyttävä yskä. Sanoivat, että herkästi LASTENLÄÄKÄRIN arvioitavaksi, kun noin pienestä kyse. Mekin oltiin muutamana edellisenä päivänä juostu päivystykset ja terv. keskukset läpi, ennen kuin saatiin lähete lastenpolille. Siellä lääkäri heti huomasi, ettei vauva voinut hyvin. Edellisenä iltana päivystyksen lääkäri väitti vauvan kärsivän vain ilmavaivoista :/

Me oltiin onneks tosiaan lastenklinikalla jossa on maan paras osaaminen.
Rs-virus on suljettu pois testaamalla.
Kurkunpääntulehdus kuitenkin on yksi myös rs:n aiheuttamista taudeista joten samanlaista meininkiä on.

Viime yö oli aivan kamala :( Neljään asti nuppunen nukkui hyvin mutta sitten alkoi armoton yskä ja henki pihisi ja vinkui. Soitin taas sinne päivystykseen ja sanoivat edelleen että kylmää ilmaa vain avuksi, seisoinkin sillon jo parvekkeella pikkuisen kanssa joka loppujen lopuksi helpotti kummasti.
Joten hengissä selvittiin tästäkin yöstä, nukuttiin loppuyö ikkuna auki makkarissa, taino pieni nukkui ja minä kuuntelin hengitystä...

Aamu toi taas rauhallisemman voinnin ja kauhulla odotetaan jo seuraavaa yötä...

:headwall:

Yhteistyössä