Vauva 11kk. Voiko jo antaa 12kk-> purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Joo, ehkä tyhmempääkin tyhmempi kysymys, mutta onhan noissa ne ikärajat jonkin takia. Mietin että mitä soossia ostaisi huomenna kaupasta, pitkästä aikaa valmispöperöitä kun uuni otti ja hajosi.

Voi hyvin antaa. Rakenne on ehkä vähän karkeampaa kuin mihin vauva on tottunut, mutta sitä voi itse aluksi muussata haarukalla pienemmäksi. Tai sauvasekoittimella, jos vauva oikein "sihtikurkkuinen" on, niinkuin oma lapseni vauvana oli.

Mä oon aina ihmetellyt että mikä muutos se on joka noissa vauvoissa yhdessä yössä tapahtuu, siinä kohtaa kun 1v tulee ikää täyteen. Mahtaa olla rankka yö, kun sen jälkee kestää paremmin niin pikkuhippusen suolaa kuin "oikeita" maitotuotteitakin noin nyt esimerkiksi!

Enpä mä ole sen suuremmin niitä täysiä kuukausia odotellu, sitä mukaa olen antanut kun ikä alkaa olemaan ns. ovella ja näyttää siltä et ne suuremmat palaset menee alas.

Mä oon aina ihmetellyt että mikä muutos se on joka noissa vauvoissa yhdessä yössä tapahtuu, siinä kohtaa kun 1v tulee ikää täyteen. Mahtaa olla rankka yö, kun sen jälkee kestää paremmin niin pikkuhippusen suolaa kuin "oikeita" maitotuotteitakin noin nyt esimerkiksi!

Niinpä,samaa olen ihmetellyt. Mutta kaipa siinä sitten joku valtavan mullistava muutos tapahtuu:D

Just. Yks paasaa täällä jostain suolasta, mutta jos ois vauva lomalla vaikkaturkissa, niin sille juotettais kolaa, ja syötettäis ranskalaisia. Paskat suolasta, rasvasta tai sokerista- KUN ollaan lomalla!
Hei nyt järki päähän, tottakai sille 11kk vanhalle voi antaa 1vee ruokia..

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;23438509:
Niinpä,samaa olen ihmetellyt. Mutta kaipa siinä sitten joku valtavan mullistava muutos tapahtuu:D

johonkin se raja on vedettävä tietenkin! ei se sitä tarkota et vauva yhdessä yössä olisi valmis niitä syömään, vaan että siinä main, haloo :)

ja suositus siitä ettei alle 1v anneta suolaista ruokaa, perustuuhan se vauvan terveyteen, muttei edelleenkään tarkoita et muutos tapahdu yhdessä yössä, mut edelleen raja on johonki vedettävä. itse en anna ennenkuin 1v iässä niitä 12kk ikäsille tarkotettuja, just sen suolan takia. yritän suunnilleen mennä suositusten mukaan. ja itseasiassa 1 kuukausi on tän ikäsellä vauvalla aika radikaalien muutosten aikaa, toisin kuin joku väitti ettei yhdes kuukaudes mtn tapahdu, nimenomaan tapahtuu.

mut joo, tehkää kuten haluatte, ettehän te itku-unikoulutakaan lasta vaik terkka käskis, eli kyllä omaakin järkeä voi oman vauvan kohdalla käyttää..

[QUOTE="kerttu";23438457]Voi pyhä jysäys. meinaatko että elimistö muuttuu jotenkin radikaalisti 11-12 kk iässä, jolloin se pystyy kuukauden päästä käsittelemään suolaa jotenkin paremmin?

Anna ap toki. Meillä syötiin 10 kk iästä lähtien melkolailla jo ihan tavallista kotiruokaa hienonnettuna.[/QUOTE]

En meinaa. Meidän 1 v 2 kk ei syö vieläkään suolaa. Ei söis, vaikka oltas lomalla.

johonkin se raja on vedettävä tietenkin! ei se sitä tarkota et vauva yhdessä yössä olisi valmis niitä syömään, vaan että siinä main, haloo :)

ja suositus siitä ettei alle 1v anneta suolaista ruokaa, perustuuhan se vauvan terveyteen, muttei edelleenkään tarkoita et muutos tapahdu yhdessä yössä, mut edelleen raja on johonki vedettävä. itse en anna ennenkuin 1v iässä niitä 12kk ikäsille tarkotettuja, just sen suolan takia. yritän suunnilleen mennä suositusten mukaan. ja itseasiassa 1 kuukausi on tän ikäsellä vauvalla aika radikaalien muutosten aikaa, toisin kuin joku väitti ettei yhdes kuukaudes mtn tapahdu, nimenomaan tapahtuu.

mut joo, tehkää kuten haluatte, ettehän te itku-unikoulutakaan lasta vaik terkka käskis, eli kyllä omaakin järkeä voi oman vauvan kohdalla käyttää..

Tässä hyvä vastaus. Jatkokysymys niille, jotka pilkkasi tuosta mun suola-vastauksesta, antaisitteko näitä 12 kk ikäisille tarkoitettuja purkkiruokia 5 kk ikäiselle, soseutettuna?

Tässä hyvä vastaus. Jatkokysymys niille, jotka pilkkasi tuosta mun suola-vastauksesta, antaisitteko näitä 12 kk ikäisille tarkoitettuja purkkiruokia 5 kk ikäiselle, soseutettuna?

Asiahan on siin kohtaa eri, et toi hippasen vajaa 1v on kerenny syödä muutakin ku äidinmaitoo.
On meinaan kuitenkin jonkinmoinen ero ihan niillä ekoiksi soseiksi tarkotetuis ja tos 12kk ikäsille..enkä nyt tarkota sitä suolaa.

Mut todellakaan mikään estä antamasta tuota karkeempaa/maistuvampaa ruokaa, jos makuihin/ruokiin on totuteltu jo noinkin kauan.
Niin ja kerta se on ensimmäinenkin,,aika hassua olis jäädä odotteleen sitä et ikä on tasan 12kk.

Tosi moni antaa kuitenkin leipää vauvalle. Miksi suola on leivässä ihan jees, mutta soseessa saatanasta?

No eihän se nyt millään tapaa ole sama asia, eikä täydellinen palsta äiti anna suolaista leipää lapselleen.. :stick:

Mulle ainakin neuvolasta sanottiin jo viime kerralla että pienet määrät suolaa ei meinaa mitään, se on sitten eri asia jos sitä käytetään oikein ronskilla kädellä.

Tosi moni antaa kuitenkin leipää vauvalle. Miksi suola on leivässä ihan jees, mutta soseessa saatanasta?

Sitä leipää syödään soseessa huomattavasti suurempiä määriä kun leivässä? Meidän muksu syö leipää ehkä 2 krt viikossa, sosetta joka päivä. Mutta kukin tyylillään, eihän se mun vauvan munuaisiin se suola mene jos toiset äitit syöttää sitä lapsilleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tirttiäinen;23438987:
Näin ;) ja pitäähän sen pikku kullanmurun saada myös pullaa, keksiä jne.. Koska se haluu.
Ja kokista, koska ei suostu muuta juomaan ;) Niin ja tietty ranuja..
Mutta herranjumala, eihän nyt 12kk purkkiruokaa voi antaa... :O

Sulla ei näillä pulla-karkki-kokis-rane-jutuillasi oikeestaan ole mitään sanottavaa tähän ketjuun?

Sitä leipää syödään soseessa huomattavasti suurempiä määriä kun leivässä? Meidän muksu syö leipää ehkä 2 krt viikossa, sosetta joka päivä. Mutta kukin tyylillään, eihän se mun vauvan munuaisiin se suola mene jos toiset äitit syöttää sitä lapsilleen :)

Mutta eihän sitä 12kk sosettakaan välttämättä annettaisi joka päivä. Ja leivässä on oikeasti aika paljon suolaa verrattuna soseisiin. Esimerkiksi Fazerin täysjyväpuikulassa 0,5g natriumia/100g ja Semperin Pastatähtiä jauhelihakastikkeessa 0,1g natriumia/100g.

Meillä ei anneta vauvalle sosetta eikä leipää ihan suolasta riippumatta, mutta se on mun mielestä hassua, jos 12kk sosetta ei voi antaa 11-kuiselle suolan takia ja se lapsi kuitenkin saa leipää.

Meillä on monikulttuurinen perhe ja säälittää suomalaisääitien paniikki kaiken ruoan suhteen. Ollaan annettu jo 6 kk:lle jonkun verran suolaisia ruokia ja nyt kun poika vuoden on jo samalla ruokavaliolla meidän kanssa - ollut jo pitkään. Ainoa ero on, että syö vielä vähemmän kuin me =) Yep, koittakaahan naiset relata! Pääsette helpommalla. ja anteeksi jo etukäteen että aiheutan ärsytystä ;)

Vastaus kysymykseen: tietenkin voi.
Mä laitoin vielä teelusikallisen voita päälle, että siihen tuli myös makua. Ei meinaan muuten kelvannut neiti nirsolle. Ja on yhä edelleen tokaluokkalaisena laiha kuin haravanvarsi.

Koittakaas naiset muistaa, että ei nämä Suomen "säännöt" ole mitkään ainoat ja oikeat, eikä ole mitään kansainvälisiä "sääntöjä" siitä mitä vauvoille saa syöttää, tai ei saa.

Mä sanoisin, että nämä meidän enimmäkseen Ruotsista apinoidut säännöt on ylihysteerisiä.
Mä kuulun vielä siihen satsiin, jolle juotettiin kolmiviikkoisena appelsiinimehua, annettiin pinaattisosetta nelikuisena, lehmänmaitoa ties kuinka pienestä. Kermaa ja voita olen myös saanut osani (pula-ajan elänyt isoäiti hoiti minua).

Tulos: alhainen verenpaine, loistavat kolesteroliarvot eikä yhtään allergiaa eikä laktoosi-intoleranssia eikä muitakaan suolistovaivoja.

Jostain luin vään aikaa sitten, että suomalaisten suolakammo on mennyt liiallisuuksiin ja moni syö nykyään liian vähän suolaa. Elimistö kun tarvii myös sitä suolaa.

Yhteistyössä