VAuva 10kk ei ota kunnolla jaloilleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on tyttö, joka ei varannut jaloilleen juurikaan 10 kk iässä. Ei edes kontannut eikä ryöminyt, vaan kulki pepullaan. Soitin itse neuvolaan ja pyysin lähetteen fysioterapiaan, meillä ei ollut 10 kk tarkastusta, eikä 8 kk tarkastuksessa tullut vielä mieleen.

Päästiin fysioterapiaan kun tyttö oli 11 kk ja saatiin sieltä paljon hyviä neuvoja ja aloitettiin ensin harjoittelemaan konttaamista. Tyttö kyllä oppi konttaamaan nopeasti ohjeilla, mutta liikkui silti peppukiitämällä ja liikkuu pääosin edelleen, nyt ikää 1 v 2 kk. Oma-aloitteisesti alkoi kontata noin kuukausi sitten ja heti perään oppi seisomaan tukea vasten. Kävelee jo niin, että pidän käsistä kiinni ja tykkää kovasti kontata portaita ylös.

meillä 1v tyttö ja ihan spagettijalka.Fysios käyty ja totes vaa ettei huolta.Käytiin siis kolme kertaa.Tyttö kuitenkin kehittyi käyntien välil (oppi ryömimään) Ei vieläkään konttaa mutta istuu tuetta

Esikoinen ei paljoakaan liikkunut ensimmäisen vuoden aikana, vuoden iässä alkoi kävellä ilman tukea, sitä ennen ei juurikaan liikkunut. Ei kontannut eikä juurikaan ryöminyt, mutta ei sen puoleen harjoitellut kävelyäkään tuen kanssa. Vähän kömpelö on nyt 2,5 vuoten ikäisenä, mutta fysioterapeutin mukaan ihan normaali.

Olin juuri 10kk ikäisen kuopuksen kanssa lääkärineuvolassa. Ei kunnolla ota jaloilleen. Istuu mutta ei itse nouse istumaan eikä oikein viihdykään istuma-asennosta. Ryömii kovaa kyytiä mutta ei konttaa, konttausasentoa kyllä harjoittelee ja taiteilee itseään esteiden yli maassa.

Tuli lähete fysioterapiaan niin kuin arvelinkin/toivoinkin.

Pieni päivitys jos joku joskus on huolestunut samasta asiasta:) Meidän tyttö nousi tänään tukea vasten seisomaan! Konttaa ei vieläkään vaan peppukiitää lattialla. Mutta näin nopeasti voi asiat muuttua; nyt jo ottaa hyvin ja topakasti¨jaloilleen kun seisottaa. Ei kannata huolestua liian aikaisin, kaikki ovat niin yksilöitä näissä kehitysasioissa.

Kyllä huoli on ihan aiheellista, jos lapsi ei kävele 1-vuotiaana. Meillä ryömittiin 4kk ikäisen' ja käveltiin 6kk ikäisestä. Nyt lapsi on 1v 6kk ja juoksee, ajaa polkupyörällä jne. Talvella ajateltiin hiihtää ja luistella. Lapsi sanoi ekat sanat 5kk iässä ja nyt puhuu jo kokonaisia lauseita. Onneksi lapseni on kehittynyt normaalisssa tahtia, niin ei tarvii miettiä näitä viivästymiä.

[QUOTE="huolestunut";29223302]Kyllä huoli on ihan aiheellista, jos lapsi ei kävele 1-vuotiaana. Meillä ryömittiin 4kk ikäisen' ja käveltiin 6kk ikäisestä. Nyt lapsi on 1v 6kk ja juoksee, ajaa polkupyörällä jne. Talvella ajateltiin hiihtää ja luistella. Lapsi sanoi ekat sanat 5kk iässä ja nyt puhuu jo kokonaisia lauseita. Onneksi lapseni on kehittynyt normaalisssa tahtia, niin ei tarvii miettiä näitä viivästymiä.[/QUOTE]

Ei tarvitse vastata jos ei tiedä mitään asiasta.

Meidän lapsi on 10 kk. Konttaa, on noussut jo muutaman kuukauden itse istumaan, seisoo polvillaan . Ainoa mitä ei tee, niin jaloille ei varaa. Saatiin hete fysioterapiaan. Hällä ei ole yliliikkuvat nivelet, mutta näitä kun lukee niin tulee mieleen oma itse. Eli minä en oppinut koskaan konttaamaan ja kävelin myöhäisessä iässä. Olen surkea liikunnasssa, nivelet on yliliikkuvat ja koordinaatio jaloissa ei ole maailman paras. Ihan riittävä kuitenkin normaaliin elämään ja hyvin olen elämässä pärjännyt. En usko, että vaikka olisi kuinka fysioterapiaan viety vauvana aikaisin olisi tilanne ollut yhtään erilainen. Jos on tiettyjä motorisia puutteita niin sitten on. Mutta se ei tarkoita kehitysvamma. Eli sitä ei kannata pelätä. Me nyt vaan olemme erilaisia. Minunkin äitini on tosi urheilullinen ja on yrittänyt koko ikänsä tehdä minusta samanlaista siinä onnistumatta. Liikunnallinen oon joo, mutta ihan omalla tasollani, ei voi verrata muihin. Mutta siis älkää stressatko, ihan tavallisia aikuisia meistä ei niin motorisista tulee :)

Yhteistyössä