Vauva 10 kk alkanut herätä aamuyöstä nälkäisenä. Mitä iltapalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiuku"

Vieras
Vauva jätti muistaakseni noin 4 kk ikäisenä yösyönnit pois. Nyt noin kk sitten alkoi heräämään usein aamuyöstä nälkäisenä ja kun saa maitoa nukahtaa välittömästi uudestaan ja nukkuu vielä noin 3-4 tuntia. Mutta itkee selvästi nälkää eikä nukahda kun vasta maitoa saatuaan.

Puuroa ei suostu syömään kuin hyvällä tuurilla pienen määrän soseen joukossa ja tällöin hedelmäsosettakin menee vain 1/3 pikkupurkista vaikka ilman puuroa saataisi mennä koko purkki. Puuroa siis hyvin vähän joukossa ja varmaan kaikki versiot ja lajit puuroista kokeiltu, noin kelpaa parhaiten. Vihanneksia on pääasiassa syönyt iltapalaksi (usein sellainen pieni purkki koska sormiruokailussa ei suuhun mene kovin paljoa), johurttia ollaan kokeiltu mutta sekään ei tunnu pitävän nälkää koko yötä. Saa iltapalan mahdollismman lähellä nukkumaan menoa eli heti kun 30 min syömisestä pestään hampaat ja sitten vielä iltamaito hampaidenpesun jälkeen ja sitten suoraan nukkumaan.

Olisiko jollain jotain hyviä vinkkejä ruuista jotka pitäisivät nälän pitkään loitolla?

Niin, anna sitä maitoa silloin aamuyöstä. Vauva sitä tuntuu tarvitsevan. Ei se kerran yössä "juopottelu" pahasta ole.

Meillä saman ikäinen poitsu, joka myöskin juo pullollisen maitoa aamuyöllä =)

Meillä iltapalaksi kelpaa leipä, munakokkeli, puuro, marjat ja hedelmät, lätyt, viili, kiisselit jne.

Ja sitä karkeampaakin ruokaa voi vielä lusikalla antaa, jos sormiruokailu ei vielä onnistu.

Munakokkeli kyllä uppoo meilläkin. Käsitinkö oikein ett teillä syödään (vieläkin? ?) ihan niitä 4kk pikku hedelmä ja kasvissosepurkkeja?? Hööööpsö. Tai no toki pääasia että syö edes jotain :)
Mut yks ero mikä noista tuli mielee IÄN MUKAISEEN ruokailuun nähden, nii noissa ei taida olla niitä rasvoja??
Kotiruokaanhan kuuluu lisätä rypsiöljy, auringonkukkaöljy, vanhemmille lapsille tarkotettuihin purkkeihin se on lisätty. Tarvitaan hyviä rasvahappoja, ja rasva myös pitää kylläisempänä. Esim itse tehty banaana-avokadomössö on tosi täyttävää. Ja niihin omiin/kaupan hedelmäsoseisiin voi lisätä esim ruispuuroa ja öljyä. Tai vaikka mannapuuroakin.
Onko teillä tarjoiltu leipää ollenkaan?
Viiliä ja puuroa voi sotkea keskenään..
Raejuustoa voi tarjoilla (hyvää harjoittelua siihe itse sormilla syömiseen).
Ja on meillä kans syöty iltapalana kunnon ruoka. Ja välillä (kasvukausi??) tuntuu että saa antaa kahdetkin iltapalat.

Kiitos vinkeistä! Täytyykin kokeilla munakokkelia jos se maistuisi. Kun huomaan, että vauvakin on väsyneempi seuraavana päivänä jos on herännyt kesken unien nälkäisenä kun sitten havahtuu kuitenkin taas siihen kun mies lähtee töihin eikä välttämättä enää nukahda vaikka onkin vähän väsynyt.

Olen aika paljon tarjonnut sitä mikä maistuu ja siinä samalla jotain ei niin mieluista/ uutta. kun painoa saisi mielellään olla enemmänkin. Purkkiruuista syö niitä 8 kk ylöspäin liharuokia ja sitten yhtä jogurttia ja sitten sellaisia pehmeissä purkeissa olevia hedelmäsoseita. Muista 8 kk ylöspäin purkkiruuista syö noin 2 lusikallista vaikka mitä yrittäisi. Öljylisän laitan kaikkeen mihin vain sopii. Aika usein syö sormiruokaa samalla kun minä syön ja sitten lusikalla syötävän ruuan ohessa napsii jotain. Mutta aika vähäisiä on suuhun menevän ruuan määrä. Äsken kun söin niin laskin, että vauva söi sinäaikana 3 todella pientä palaa melonia ja ehkä noin 5 raejuuston palaa. Muuten vain leikkiruualla.

Mten olis ihan kananpaloja tai lihanpaloja illalla, ja leipä vois korvata puuroa. Öljyä vaikka lusikallinen erikseen jos ei samassa tai valmisruuassa mene. Määrät saisivat tuossa iässä alkaa kasvaa.

itse varmaan muutamana heräämisenä pistäisin syöttötuoliin ja ruuan eteen silloin aamuyöllä kun on selvä nälkä. Jos oppis silloin syömään enemmän. Yöllä on rauhallisempaa ja nälkäisenä ehkä sormiruoka ja puurokin maistuu ekat kerrat.

Yhteistyössä