vauva 1 kk ja minulla mahatauti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sannamaria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sannamaria"

Vieras
Mitä tehdä, jos alkaa näyttää siltä että vauvakin on saanut tartunnan? On täysimetyksellä eikä enää suostu imemään pullosta. Mies piti taudin lauantaina.. Luultiin sen olevan vain tavanomaista rankempi krapula risteilyn jäljiltä. Esikoinen 1v8kk ei ole vielä osoittanut mahataudin oireita (mut äkkiäkös se alkaa).

Vauvalla ei siis vielä ole merkkejä mahataudista, mutta haluaisin tietää jo etukäteen mitä tehdä jos alkaa oksentamaan/ripuloimaan. Suoraan lääkäriin vai pitääkö vain seurata kuivumisen merkkejä tarkemmin?

Floridralia on onneksi pari pussia kaapissa esikoisen edellisestä mahataudista jäljellä ja mies tuo iltapäiväsyä lisää töistä tullessaan.

Jatka täysimetystä. Siitä saa vasta-aineita ja nestettä. Noin pienen kanssa kannattaa mennä heti lääkäriin jos alkaa rajusti oksentamaan tai ripuloimaan. Kuivuu todella nopeasti. Ja soita neuvolaan ja kysy sieltä, saat varmimmin vastauksen ja mihin ottaa yhteyttä jos huononee.

Jatka täysimetystä. Siitä saa vasta-aineita ja nestettä. Noin pienen kanssa kannattaa mennä heti lääkäriin jos alkaa rajusti oksentamaan tai ripuloimaan. Kuivuu todella nopeasti. Ja soita neuvolaan ja kysy sieltä, saat varmimmin vastauksen ja mihin ottaa yhteyttä jos huononee.

Niin jatkankin imetystä.. Toivottavasti ei kauheasti maidon tulo tyrehdy kun nesteet ei pysy mulla sisällä.. No, pitää sitten koettaa antaa vauvalle vaikka lääkeruiskulla suupielestä nannia jos vauva tuntuu jäävän nälkäiseksi imetyksestä huolimatta. Googletin, mutta kauheasti ei löytynyt tietoa noin pienen mahataudeista.. Olisiko syynä tosiaan se, että imetys suojaa noin pientä?

Täytyy pitää peukkuja sen suhteen... :) Iltapäivällä on vasta neuvolaan soittotunti, joten yritän kysyä sieltä asiaa.

Yöks.. Esikoinen teki kakan vaippaan (kuulosti ihan normaalilta). Pikkuisen tökkii ajatus lähteä vaipan vaihtoon.. Yökin jo valmiinsi pelkästä ajatuksesta..... Halukkaita??? :D

Kyllä meillä vaan 1 kk ikäinen vauva sairastui mahatautiin vaikka kuinka pidettiin hygieniasta huoli.. Onneks hän oksensi vain muutaman kerran, lähinnä sellaista rajumpaa pulauttelua. Täysimetin häntä myös. Onneksi päästiin noinkin "vähällä".

[QUOTE="hmm";27992301]Ei sulla taida ainakaan kovin raju mahatauti olla kun jaksat lapset yksin hoitaa ja koneellakin istuskella...[/QUOTE]

Ai ihana sinua... :D

Makaan sohvalla ja etsin tietoa netistä kännykällä. Vauva roikkuu rinnassa kiinni tuossa kyljessä syöden ja nukkuen.. esikoinen kuuluu syövän ruokapöydässä aamupalaa, jonka sinne nakkasin oksennusten välissä. Leikkien suhteen esikoinen on onneksi omatoiminen eikä kaipaa viihdutystä +boksi on täynnä lastenohjelmia tällaisia hetkiä varten. Vaipanvaihdon vuoksi jouduin tukikohdastani äsken nousemaan hetkeksi, mutta olen jälleen tässä. Mahaa kouristaa, mutta nyt ei ole enää mitään oksennettavaa jäljellä. Tosin sohvan vieressä on sankko kaiken varalta, jos en vessaan kerkeäkään...

Miehellä on tänään isompi kokous vedettävänä ja toimitusjohtaja on reissussa ulkomailla, joten miehellä ei ollut ketään tähän hätään tuuraamaan kokoukseen. Muuten työ on onneksi joustavaa, joten normaalisti voi pitää etäpäiviä tällaisissa tilsnteissa.

[QUOTE="vieras";27992310]Miksi sille vauvalle pitää ruiskulla antaa maitoa, eikö tuttipullo olis hieman helpompi...? :)[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä olen kanssasi ja mielelläni tuttipulloa käyttäisinkin.. :) Ongelma on se, ettei vauva suostu juomaan tuttipullosta. Yritetty on, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa..

Noin pienellä vauvalla on aika hyvä suoja imetyksestä johtuen.Muistat vaan itse juoda vaikka teelusikallisen vähän väliä, erityisesti jotain jossa on suoloja.
Meillä on paha mahatauti yhtäaikaa miehen kanssa.Pienempi lapsi 9kk sai tartunnan, mutta oksenteli vaan parin tunnin ajan, ripuli kestikin sitten lähes viikon, mutta melko helpolla pääsi onneksi.Vanhemmat oltiin molemmat ihan poissa pelistä, kun ei pystyssä meinannu pysyä.
Jos noin pieni vauva alkaa oksentelemaan tai ripuloimaan, niin ei saa kovin kauan seurata kotona, koska kuivuu aika nopeaa, jos ei huoli rintaa.Mutta jos ottaa rintaa ja vaippaan tulee pissoja, niin ei hätää.
Mutta uskoisin että ei vielä saa tautia, koska imetyksen jo aiemmin tuomat suoja-aineet kehossa.Tsemppiä!Ei onneksi kestä kauan!

[QUOTE="Vieras";27992402]Noin pienellä vauvalla on aika hyvä suoja imetyksestä johtuen.Muistat vaan itse juoda vaikka teelusikallisen vähän väliä, erityisesti jotain jossa on suoloja.
Meillä on paha mahatauti yhtäaikaa miehen kanssa.Pienempi lapsi 9kk sai tartunnan, mutta oksenteli vaan parin tunnin ajan, ripuli kestikin sitten lähes viikon, mutta melko helpolla pääsi onneksi.Vanhemmat oltiin molemmat ihan poissa pelistä, kun ei pystyssä meinannu pysyä.
Jos noin pieni vauva alkaa oksentelemaan tai ripuloimaan, niin ei saa kovin kauan seurata kotona, koska kuivuu aika nopeaa, jos ei huoli rintaa.Mutta jos ottaa rintaa ja vaippaan tulee pissoja, niin ei hätää.
Mutta uskoisin että ei vielä saa tautia, koska imetyksen jo aiemmin tuomat suoja-aineet kehossa.Tsemppiä!Ei onneksi kestä kauan![/QUOTE]

Kiitos tsempistä ja neuvoista! Pitää tosiaan toivoa, että kestää lyhyen aikaa ja menee lievänä ohi mulla ja tytöllä ja ettei tarttuisi kuopukseen ollenkaan. Edellinen mahatauti minä pidettiin puoli vuotta sitten oli sen verran raju, etten kaipaisi uusintaa siitä. Esikoista käytettiin silloin lääkärissä ja melkein joutui tippaan.. Onneksi alkoi kuitenkin nesteet pysymään sisällä.

Käsiäni pesen joka välissä. Nyt ei voi muuta kuin pitää peukkuja...

Yhteistyössä