Vaunut kippasivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olen aasi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olen aasi

Vieras
Olin pihalla, mukana 2,5v vilkeri, koira ja 8kk vauva vaunuissa. Otin koiraa hihnan päähän heti ulko-ovella, tuossa tasanteella. Tasanteelta on yksi matala askelma alas pihamaalle. Valvonta pääsi pettämään ja vanhempi ehti nykäistä vaunuja, en saanut napattua kiinni aisasta, joten ne pompahtivat askelman verran alas, vierivät vajaan metrin tasaisella maalla kunnes eteen tuli joku töyssy, jolloin vaunut menivät kuomun kautta ympäri vauvoineen päivineen. Kaatuivat kyllä rauhallisesti ja vauva oli hyvin topattu ahtaaseen koppaan, joten laskeutuminen oli pehmeä, mutta yhtä kaikki vauva päätyi pään kautta ympäri ja vatsalleen kuomuun.

Vauva itki hetken säikähdystään, se ei kuulostanut yhtään kipuitkulta. Kai nyt tietty säikähtikin, kun se melkein jo ehti nukahtaa ennen kiepaustaan. Itku loppui melko nopeaan ja pistin vauvan takaisin vaunuun, pissatin koiran ja tultiin sisälle. Sillä välin vauva nukahti taas vaunuihin. Olen pari kertaa hiukan töninyt vauvaa, ainakin se reagoi herättelyyn. Itse olen vieläkin aivan tutisevaa hyytelöä, mutta pakko tulla vähän selvimään päätään tähän.

Saa kivittää, helvetti, mikä moka.

Huokaus..en kivitä, mokia sattuu kaikille ja säikähdit varmastia aivan pirusti kuten jo sanoit. Tarkkailet muksua pari pvää, jos vähänkin jotain outoa vienet varmasti lääkäriin?

Eikös vauva tulisi kuitenkin heti viedä lääkärin tarkastettavaksi? Et ole huono äiti, vahinkoja sattuu kaikille mutta mulla on sellainen mielikuva että lapsi tulee tutkia mikäli tippuu sängystä yms...

Korjatkaa jos olen väärässä ja Ap:lle lohtuhalaus :)

Hei, tekevälle sattuu. Et ole aasi! Mulla kerran liukkailla kaatui vaunut, kun liukastuin ja lensin ite persiilleni. Vaunut kippasivat niin, että vauva oli pää alaspäin vaunuissa, siis kuomulleen. Säikähdin niin hirveästi, mutta mitään ei kuitenkaan käynyt. Tarkkaile vauvaa ja sit lääkäriin, jos tarvetta tulee. :hug:

Et ole yhtään huono äiti! Kaikille sattuu vahinkoja vaikka kuinka aina yrittäisi valvoa, hyville äideillekkin. Muistan kun meidän esikoinen kippasi lautaselta kuumat vedet päällensä 8kk ikäisenä ja lääkäri reissuhan siitä tuli, niin syytin itseäni pitkään ja olo oli tosi kurja. Pelkäsin ja kiersin kuumaa vettä pitkään sen jälkeen. Mutta en minäkään ole sen takia huono äiti. En koskaan jättäisi kuumaa vettä tahallani liian lähelle lasta, sillon se lautanen vain oli jäänyt puoli senttiä liian lähellä.. Onneksi ei kuitenkaan käynyt pahasti meillä eikä teillä :) Tarkkaile lasta kuitenkin tämän päivän.

Joo, lääkäriin mennään, mikäli _yhtään_ vaikuttaa tarpeelliselta. Annan nyt kuitenkin pienen nukkua, vauva oli tosi väsynyt jo kun puettiinkin. Tietystikään mua ei yhtään rauhoita, että se vain makaa, mutta nyt on normaalistikin pitkien päikkärien aika. Yritän malttaa olla tökkimättä pientä hereille asti, mutta ravaan katsomassa, että se hengittää ja reagoi kosketukseen normaalisti.

Kaikkee sattuu ja tapahtuu, vaikka silmät on selässä, niin kaikkea ei aina pysty estämään. Me ollaan aina epäselvissä tilanteissa soitettu neuvolaan tai päivystykseen, osaavat sieltä kertoa onko tarvetta käyttää vauvaa lääkärin tarkastuksessa.

Pahinta tämä on aina äidille, sitä säikähtää niin että sydän pomppaa kurkkuun.

Itellä käyny kerran suunnilleen vastaava ja morkkis oli hirveä, lapsille ei onneks käyny mitään...
Oltiin kaupassa, pienempi 2-3kk ja sisävaatteissa kovassa vaununkopassa, 2,5v seisomalaudalla. Sen verran päästin irti vaunuista, että otin tuttelipurkin kaupan hyllystä, ni sillä välin esikko oli kääntyny seisomalaudalla naama työntöaisaan päin ja nojas siihen aisaan sillä seurauksella, että vaunut nousi pystyyn, esikko jäi alle ja vauva valu ensin kopan alalaitaan ja sieltä putos esikon päälle mahalleen. Onneks vaunut kippas aika hitaasti, mutta en silti ehtiny väliin. Voin kertoa, että luulin kuolevani siihen paikkaan... Mutta ollaan kaikki hengissä edelleen!

Mä veisin kyllä lääkäriin vaikka vain varmuuden vuoksi, itsellä tosin on se kynnys viedä aika matala kun on vakuutus. TUosta herättelystä terveysneuvonnassa ja lääkärissä on sanottu (sängystä tippumisen ja terävään kulmaan kaatumisen yhteydessä) että ei riitä herättellä niin että liikahtaa tai inahtaa vaan pitää ihan saada hereille ja läsnäolevaksi, niin että näkee tajunnantason olevan normaali.

Mä en käsitä, miten en muka ehtinyt napata kiinni, kun olin ihan lähellä, ja kun ne vaunut näyttivät myös kaatuvan niin hiljaa... Mutta kun en. Lähdin niiden perään ihan satavarmana, että nyt mä ne nappaan ja kaikki ok. Vai näyttääkö kaikki vaan niin hidastetulta, kun säikähtää ja tajuaa, ettei mahda mitään?

Onneksi lapset ovat kestävää tekoa ja näemmä joku suojelee niitä, kun äiti ei osaa.

[QUOTE="vieras";25416857]Mä veisin kyllä lääkäriin vaikka vain varmuuden vuoksi, itsellä tosin on se kynnys viedä aika matala kun on vakuutus. TUosta herättelystä terveysneuvonnassa ja lääkärissä on sanottu (sängystä tippumisen ja terävään kulmaan kaatumisen yhteydessä) että ei riitä herättellä niin että liikahtaa tai inahtaa vaan pitää ihan saada hereille ja läsnäolevaksi, niin että näkee tajunnantason olevan normaali.[/QUOTE]

Tää herättely pitäis tehdä n. 2 tunnin välein eli ei tarvi koko ajan tökkiä, mutta tiedän kuinka sitä käy koko ajan helpottamassa omaa huoltaan sillä tökkimisellä.

Itellä käyny kerran suunnilleen vastaava ja morkkis oli hirveä, lapsille ei onneks käyny mitään...
Oltiin kaupassa, pienempi 2-3kk ja sisävaatteissa kovassa vaununkopassa, 2,5v seisomalaudalla. Sen verran päästin irti vaunuista, että otin tuttelipurkin kaupan hyllystä, ni sillä välin esikko oli kääntyny seisomalaudalla naama työntöaisaan päin ja nojas siihen aisaan sillä seurauksella, että vaunut nousi pystyyn, esikko jäi alle ja vauva valu ensin kopan alalaitaan ja sieltä putos esikon päälle mahalleen. Onneks vaunut kippas aika hitaasti, mutta en silti ehtiny väliin. Voin kertoa, että luulin kuolevani siihen paikkaan... Mutta ollaan kaikki hengissä edelleen!

Mulle on käyny samanlailla, tosin rattaissa oleva ei ollut pieni vauva enää (olisko täyttänyt jo 1v, kuitenkin istui rattaissa) ja esikoinen kääntyi laudalla aisaa vasten ja kippasi rattaat :/ Kyllä säikähdin ja niin säikähti lapsetkin.

meillä tippunut esikoinen vauvana sängystä ja vaunuista, ja tuo tokakin tipahtanut kerran sängystä. Kaksi kertaa oon päivystykseen soittanut ja ovat sanoneet aina, että tarkkaile vauvaa. Jos alkaa käymään uniseksi, eikä reagoi herätyksiin, oksentaa tai on todella itkuinen, niin sitten pitää käyttää lääkärillä.

Viimeksi muokattu:
Itselleni on myös käynyt samantyyppisesti.. Esikoisen kanssa niin että käänsin vaunuista aisat kun aurinko paistoi naamaan, vaan eipäs aisa loksahtanutkaan paikalleen ja kun aloin kääntään vaunuja niin humps, ne kaatu "päällensä".. poika säikähti, vahinkoa ei sattunut, onneksi! Sen jälkeen olen tarkistanut aisat moneen kertaan.. Kuopuksen kanssa kävi niin että ulkoilessa katse herpaantu, esikoinen päätti roikkua vaunujen aisassa jolloin tietenkin ne kippasivat... säikähdyksellä selvittiin siitäkin!

Pikkuneiti heräsi juuri iloisena kuin itse päivänsäde, otti hiukan maitoa ja leikkii, konttaa ja nousee seisomaan ihan normaaliin tapaan. Taivaan kiitos. Nyt vain toivotaan, ettei se ala oksentaa. Taitaa iltaunista tulla ne pidemmät, taisin kuitenkin olla niin häiriöksi, että nämä ykkösunet jäivät nysiksi.

Itseltäni tippui vauva kerrostalon rappusissa sylistä kun kävelin ylös päin. Kenkä jumi rappusen reunaan ja kaaduin ja vauva jotenkin irtosi otteesta. Pää ja niska osui rappusen kulmaan. Ei mitään jälkeä tai oireita, mutta melko pian lähdettiin lääkäriin tarkistuttamaan varmuuden vuoksi. Itkin kamalasti paniikissa ja lääkäri tutki ja totesi sitten ettei vauvalla hätää ja äiti vaan säikähti pahoin ja äidillä on isompi hätä.

Mä näin syksyllä kun joku nainen sai tuplarattaat kaatumaan sivulle, pienen arviolta n. 1kk ikäisen vauvan reuna asfalttiin päin, vauva muksahti katuun, isompi arviolta 2v sisarus putosi päälle. Tie vilkas torin reunaa kulkeva iso katu, ja kippasivat siis kun lähti ylittämään katua (väärästä kohdasta, ei suojatietä ja korkea katukivetyksen reuna) viistosti kivetykseltä alas ja sinne bussin eteen nurin.

Mahtoi äiti seuraavalla kerralla miettiä onko sitä katua niin kiire ylittää, mistä sattuu ja miten sattuu. Ja juu, eivät ehtineet ainakaan siihen bussiin mihin olivat kiiruhtamassa kun ambulanssia jäivät odottelemaan..

Yhteistyössä