Vaunut homeessa? - voiko vielä ottaa käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MMM"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MMM"

Vieras
Ostin käytettynä lastenvaunut jotka tarkemman tutkimisen jälkeen haisevatkin aavistuksen verran liian "ummehtuneille".

Olen pessyt kaikki päälliset, mutta haju on tarttunut todella sitkeästi kopan runkoon. Kopan pohja on jonkinlaista vaneria ja kuomua ei saa irti - eli niitä en siis ole pessyt. Varsinaista homeenhajua en ole tunnistanut, mutta tuo ummehtunut haju vaivaa. En osaa sanoa uskaltaisinko ottaa vaunuja käyttöön vauvalle.

Mielipiteitä tai kokemuksia vastaavasta?

Mulla aika sama kokemus käytettynä ostettujen vaunujen kanssa, paitsi mun vaunut haisi mielestäni juurikin homeelle. Kuitenkaan niissä ei missään näkynyt homepilkkuja, joten arvelin että haju oli vaan tarttunut kun niitä oli pidetty jossain varastossa. Pesin kaikki irti lähtevät kankaat ensin tavallisella pesuaineella, ei auttanut. Sitten liotin niitä etikkavedessä ja pesin vielä uudestaan pesuaineella. Sen jälkeen haju hävisi niistä. Osista joita ei voinut pestä haju haihtui vähitellen itsekseen, mutta siihen meni kyllä useampi viikko aikaa.

Jos pohjan saa irti niin ehkä sen vois vaihtaa uuteen? Siis sahata/sahauttaa saman muotoisen kappaleen vanerista?

En käyttäis vaunuja ellei niistä saa hajua (ja mahdollisia homeitiöitä) pois. Törkeetä myydä homeiset vaunut!!! Mä oon kyllä pessyt kuomun ns. kokonaisena, ammeeseen laitoin ja siellä harjasin ja hyvä tuli. Ei kai missään vaunuissa oo niin kiinteetä kuomua ettei sitä saa lainkaan irti?

Jep. täytyy tutkia vielä uudemman kerran sitä kuomun kiinnitystä - voi olla, että siinä on joku niksi mitä en heti tajunnut.

Ihan hiukan tässä voi olla mukana mun omaa hysteriaa - mies ei nimittäin haista vaunuissa mitään kummallista. Mitään näkyvää en vaunuista löytänyt ja kaikki pesemäni kankaat ovat nyt raikkaat.

Eli nyt vaan tutkailen ja pohdiskelen mikä vaunujen lopullinen kohtalo on.

Sympatiat myös Catidalle. Todella törkeetä myydä homeiset vaunut. Onneksi kaikki muut käytettynä ostamani tavarat ovat ihan oikeasti olleet hyvässä kunnossa (eli luotettavia kauppiaita) - vain tällä kertaa sattui näin huono "tuuri".

No, joka tapauksessa - tärkeämpää on lapsen terveys kuin taloudellinen tappio. Kun vaan osaisi tehdä ratkaisun sen välillä olenko hysteerinen - vai järkevällä tavalla varovainen ??

En ottaisi käyttöön jos vähänkään haisivat epäilyttävällä. Tuo että miehesi ei haista ei tarkoita mitään. Raskaana ollessa on ihmisellä yleensä hajuaisti parhaimillaan. Muutenkin toisilla ihmisillä se on herkempi kuin toisilla.

Mielestäni vastuutonta ottaa vauvalle homeiset vaunut käyttöön. Roskiskamaa, ehdottomasti!

Kai tiedätte, mitä home aiheuttaa terveydelle?

Ns. ummehtunut haju on homeen haju, eikä home lähde koskaan kokonaan pesemällä (eikä etikalla, piimällä tms. kuten joskus näyttää neuvottavan).
Väärässä kohtaa aletaan säästämään ja riskeeraamaan, jos otetaan riski vauvan terveydentilan kohdalla :(

Yhteistyössä