Vaunukeskustelua, Emmaljunga Cerox / Teutonia BeYou / Hartan Topline S / Gesslein F 10

Heippa!

Änkeän tänne tuolta odotuspuolelta, kun ajattelin että täällä saattaisi olla jo enemmän kokemusta ja näkemystä vaunuista :) Vaunukeskustelua tällä palstalla on käyty varmasti useammassakin ketjussa, mutta nyt tarvisin kokemuksia otsikossa mainituista malleista, jotka meillä on tässä nyt potentiaalisimpina vaihtoehtoina kevätvauvan vaunuiksi. Ja muitakin vastaavia malleja saa kehua! Asutaan siis haja-asutusalueella jossa jonkin verran lenkkeillään sekä asfaltilla että soratiellä, mutta käydään tietysti melko useasti ainakin kaupassa ja viikottain muutenkin kaupungin keskustassa. Kaivataan siis jossain määrin sekä maasto- että kaupunkiominaisuuksia (ja siinä mielessä esim. Gesslein F10 joihin saa eturenkaiksi vaihdettua pienet tai isot, on houkuttava vaihtoehto, mm. tuossa Emmaljungassa ei ole tätä mahdollisuutta). Vaunujen tulisi olla mahdollisimman sirot ja kevyet nostella autoon ja työnnellä, ja erityisesti panostaisin rattaisiin ja siihen laitettavaan koppaan, en niinkään piittaa erillisistä vaunuosista jotka kiinnitetään runkoon.

Myös kaikki vinkit vaunuhankinnassa huomioitavista asioista ovat tervetulleita! Paljon tässä on jo yritettykin miettiä omaa käyttötarvetta, mutta itseltä voi aina jäädä jotain huomaamatta, kun on eka kertaa asialla :)

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa ja viitsii kirjoittaa kokemuksiaan!
 
Meillä on Gesslein F6:t ja olen niistä tykännyt. Niissä on vaihdettavat etupyörät eli niitä käytettiin ennen lumia ja nyt talven tullen on käytetty isompia pyöriä. Mielestäni vaunut ovat kevyet työntää. Pikkupyörien kanssa erityisen ketterät. Autoon nostan yleensä irrottamalla ensin ratasosan koppineen, jolloin pelkkä runko on helpompi nostaa ja sovitella meidän autoon. Talvivauva on pysynyt lämpimänä kopassa ja mahtuu sinne kaikkine tamineineen ainakin toistaiseksi hyvin.
 
Meillä käytetyt Ceroxit, ja olen ollut niihin todella pettynyt. Vauvan koppa (se kantokassi) on tosi matala. Kun laitoin siihen ohuen patjan, tuli jo ihan pienenkin kanssa semmoinen olo, että se pyörähtää siitä töyssyn tullen alas. Työntää ovat mielestäni raskaat. Aisan korkeussäätö on hankala ja raskas. Ovat aika painavat ja leveät myöskin. En ole noista yhtään tykännyt.
Edellisellä oli Teutoniat, uudet toki, mallia en nyt enää muista, mutta samoin ominaisuuksin. Luulin että ne olivat rimpulat, mutta rimpulammilta nuo Emmaljungat tuntuvat! Niissä sentään säädöt toimivat, olivat kevyet työntää, lämpimät ja turvallisen oloiset.
Jos nyt olisin ostamassa vaunuja, niin kyllä Emmaljungat voisin unohtaa heti tällä kolmen kuukauden käyttökokemuksella! Toki edelliset olivat uudet ja nämä käytetyt, mutta kuitenkin: Tuskin noiden säätöjen jähmeyteen ja hankalaan sijoitteluun se vaikuttaa. Siihen työntämisen keveyteen saattaa vaikuttaakin. Toki ceroxeissa on se etu, että isompikin lapsi mahtuu hyvin...
 
Tuota vähän pelkäsin itsekin, että Ceroxit olis kuitenkin raskaat. Kiitos kommenteista tähän asti! Olen nyt vähän itsekin alkanut kallistua Hartaniin tai Gessleiniin. Tavallaan myös jotkut 3-pyöräiset houkuttaisi, mutta niistä kuuluu niin ristiriitaisia kokemuksia, etten tiedä uskaltaudunko sellaisia hankkimaan. Esim. Bumbleriden Indie voisi olla kiva, mutta siitä puuttuu esim. heittoaisa.
 
Meillä käytössä Gessleinin vision S 3-pyöräset vaunut. Ollaan oltu tyytyväisiä. Asutaan maalla, et ainaki täällä oon päässy liikkumaan hyvin. Vaunuissa on isot pyörät, jotka helpottaa. Käydään myös paljon kaupungissa ja siellä kääntyily ahtaissa paikoissa todella ketterää. Saan ne myös kätevästi nostettua ja kasaan laitettua yhdestä napinpainalluksesta ja hyvin mahtuu farmari passattiin. :) Vauva pysynyt hyvin lämpösenä jopa 20 asteen pakkasella, että tiiviit on. Ja kun vauvakopasta luovutaan niin muuntautuu kätevästi rattaiksi, joissa valjaat.
 
Heippa,

Täältä tulee Hartan-kokemuksia:

Meillä on Hartanit vuodelta 2007. Topline S, puolikovalla kantokopalla. Ostin käytettynä ja kyytiläinen on nyt 1v 2kk. Mitä olen katsellut sivusilmällä niin vaunut on aika saman oloiset uudempinakin.

Plussaa:
- Tosi tilavat, tyttö huitelee jo lähellä 80 cm ja edelleen mahtuu tosi hyvin nukkumaan kantokopassa.
- Lämpimät ovat. Laitoin tänä talvena kantokopan alle lampaantaljan vielä eristeeksi että varmasti on mukava. Viime talvi meni ilman ja hyvin tarkeni. Saman taljan ajattelin virittää selän taakse kun mennään rattailla talvilenkille.
- Kulkee missä vaan =) Asutaan maalla ja lenkkipolut on välillä kuralillinkiä/lumisohjoa. Toki työntää tarvii voimalla, mutta siinähän vaan rasva palaa samalla. Renkaat on isot ja täyskumiset.
- Aisan säädettävyys, sekä suunta että korkeus. 3-pyöräisissä ei heittoaisamahdollisuutta ole, eli kannattaa miettiä ehkä sitäkin. Tosin tuttavalla on Hartanin Skaterit ja on ollut tosi tyytyväinen ilmankin.
- Kaikinpuolin jämäkät ja hyvin tehdyt, saksalaisella pieteetillä, heh.
Miinusta:
- Jos ajattelit usein pistää kasaan ja roudata autoon niin on ehkä aavistuksen isot ja raskaat. Kerran viikossa ite viitsisin tehdä sen. Jos kävisin kaupungilla tms usein niin olisin ehdottomasti hankkinut kevyemmät matkarattaat siihen tarkoitukseen.
- Kovasti koitin miettiä mutta ei muuta tule mieleen miinuspuolelle!

Onneksi itelleni sattui kohdalle työkaveri vaunuinenn joten ei tarvinut juuri miettiä. Muuten olisi mennyt ikä ja terveys...
 
Kiitos taas kaikille kommentoineille! Aluksi olin ihan ehdottomasti noita kolmipyöräisiä vastaan, mutta nyt on vähän mieli muuttunut siinäkin. Gessleinin kolmepyöräiset mallit on olleet tässä nyt tutkinnan alla, ja onhan noita muitakin. Quinnyt olisi kivan ja jämäkän oloiset myös, mutta Gessleineissä taisi kyllä olla enemmän ominaisuuksia ja varmaan suunniteltukin vähän paremmin pohjoisiin oloihin. Huoh, aina jos ominaisuuksia haluaa lisää, niin sen ketteryydessä ja kääntyvyydessä menettää, ja toisinpäin!!
 

Yhteistyössä