vaunuhelppinkivä :)

niin. nyt pitäis pikkuhiljaa alkaa vaunuja hommailemaan. kaipaisin kommentteja ja apuja teiltä muilta. tuntuu, että vaunujen ostaminen on hankalampaa kuin auton! =)

vähän kriteerejä... vaunujen pitää olla "maastokelpoiset", eli meillä on soratietä kuljettavana päivittäin. ilmeisesti hyvänkokoiset ilmakumirenkaat on tähän sopivat? ja sitte vanujen täytyy olla tukevat nelipyöräiset, ei kolmipyöräiset.

mutta sitten, mitä mieltä olette, kun minä olen 168 cm, mies 177 cm, onko teleskooppiaisa (onkohan edes nyt oikea nimi...) tarpeen? entä heittoaisa? onko sille todella käyttöä vai pärjääkö ihan kopan käännöllä (vai mikäs se siinä sitten käännetään... :) ). vauva syntyy elokuussa, pehmeä vai kova kantokoppa?

kiltit, kertokaa omia kokemuksia em. asioista ja kaikesta, mitä tulee mieleen, neuvokaa avutonta :D ja mielellään saa ihan suositella vaunumerkkejä ja -malleja. KIITOS :wave:
 
Sama ongelma meilläkin... Emmaljungan kärryjä ollaan ajateltu oliko se joku smart duo comp.. Ajateltiin että pärjätään tavallisella aisalla eli ei heittoaisaa eikä teleskooppia. Meillä kans pituusero 10 cm ja sit vielä 140cm yx lykkijä.
 
Vielä jokunen vuosi sitten ei ole ollut olemassakaan heittoaisoja tai teleskooppiaisoja, ja kyllä nekin kärryt on olleet ihan käteviä. Et jos ei halua panostaa tekniikkaan, niin ihan hyviä ovat nekin vaunut, missä ratasosa käännetään. Mä olen esim aikoinaan kääntänyt brion vaunuissa ratasosan kesken reissun lapsi kyydissäkin, ja hyvin sujui. Nyt olen kuullut, että nämä uudet vaunut ei kestä kovin monella lapsella, aiemminhan ne on olleet lähes ikuisia...

Mietintään menee meilläkin tää kärryasia, sillä kolmatta odotellaan ja vanhat on myyty pois...
 
me ostettiin jovin orat. vai oran jovit =)

Eli vauvatar.fi

tuossa odottaja lehdessä oli vertaus 1/2006
briot voitti pistein 3,4
jovit tuli tokaks 3,3

monessa kohtaa oli myös turvallisuus muistaakseni missä oli jovit parhaat.

netistä voi tilata ja kotiin kuljetus ilmaista (oli silloin ainakin kun tilattiin) hintaa vaunuille UUTENA 379!!!!

eli mun mielestä ehdottomasti paras hintalaatu suhde.

käykää netis kattoos tarkempaa tietoa vauvuista. Ne on siis yhdistelmät ja juur isoilla renkailla. joten voi ajella soralla rallia ;)
 
Mulla oli helppo valinta jo pelkän ulkonäönkin takia. Meillä on Emmaljungan Edge duo combi...se on siis yhditelmävaunu jossa on erikseen ratasistuin ja kova vaunukoppa. Nuo emmaljungan vaunut on jotenkin kivan näköiset vähän ehkä vanhanaikaiset.
Niissä on säädettävä työntökorkeus...minä olen 170 ja mies 189 että sillä saa sitä askelpituutta työnnettäessä...ihan tosi kätevä...sekä säädettävä aisa säästää tilaa esim. autossa, kun ne laitetaan kasaan. Siinä on ehkä yksi miinuspuoli...koppa on nimittäin tosi iso mielestäni...eli ei mene kasattuna hirmu pieneen tilaan...mutta parempi, et vauva mahtuu pidempään kyytiläiseksi.
Käännettävä aisakin on tosi kätevä ja välillä harmittaa ettei itselleen tullut sellaista hankittua, koska jos tuulee ja tuiskuaa esim ratasosa-aikaan niin on helppo vaan kääntää aisa toiselle puolelle kuin nostaa irti koko ratasosa ja kääntää toisinpäin...tosin helppo on mekanismi mut aika vaikeaa jos lapsi on kyydissä...
Tosi iso plussa emmaljungalla on sen vaunujen keveys...ei paljon loska ja lumi alla tunnu...isot ilmapyörät...päänpehmusteet, kuomussa jo valmiiksi hyttysverkko, kurkistusluukut yms....

Ainut miinus on se, että sisaristuinten saanti tuntuu emmaljungalla olevan vaikeaa eikä ne kaikki käy juuri näihin heittoaisaisiin vaunuihin...muistaakseni meillekin sanottiin et sisaristuinta ei saa...

Emmaljungan hinta on aika kova mutta mielestäni siinä saa itselleen sellaisen yhdistelmän, että ei paremmasta väliä...

Itse en tykännyt yhdistelmästä jossa oli yhdessä ratasosa ja vaunukoppa tai kantokassi...se lisäsi vaunujen painoa työnnettäessä...ja toisinaan aivan turha ratkaisu, koska vaunuikä on sinne n. puoleen vuoteen saakka jolloin harvemmin vauvaa pidetään ratasosassa. Eli kun ratasosa vaihe tulee niin vaununkopan voi jo varastoida pois...

Mielipiteitä on varmasti monia...tässä minun näkemys...
 
gesslein
Gessleinit todella kevyet ja ketterät työntää. Hyvät näinkin lyhyelle työntäjälle (162cm) säädettävän aisan ansiosta ja hyvät myös 183 cm työntäjälle, jää hyvin jalkatilaakin. Esim Brio Nova vaunuissa on säädettävä aisa mutta sitä ei saanut kuitenkaan tarpeeksi matalalle ja oli siis hankalat kääntää näin lyhyenä.
Ilmakumirenkaat on paremmat huonoon maastoon, ilmakennopyörät hyvät kaupunkioloissa. Pehmeä koppa on parempi koska menee pieneen tilaan ja se käy myöhemmin jalkapussina kun pohjasta irrotetaan pahvi. Gessleinit mahtuu hyvin pienen auton konttiin. Mielestäni parempi on sellainen yhdistelmä ettei ratasosaa tarvi vaihtaa erikseen.
Korkeuden säätö siis ehdottomasti, heittoaisa ylimääräistä ihanaa luksusta. Jos tulee ja sataa väärästä suunnasta niin kääntää vain aisan.
Kannattaa työntää vaunuja ulkona ennen ostoa, silloin huomaa mitkä on ketterät kulkemaan.
 

Yhteistyössä